برای نخستین بار زایمان بدون درد با حضور همسر هنگام زایمان در بیمارستان صارم تهران انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس،‌ ابوطالب صارم،‌ متخصص زنان و زایمان و رئیس این بیمارستان درباره این زایمان گفت:‌ با توجه به كاهش بیش از حد زایمان طبیعی در بین زنان جوان و ترس و دلهره آنان از روش طبیعی بر آن شدیم تا راه‌های زایمان طبیعی و بدون درد را در كشور ترویج كنیم به همین علت پس از استفتا از مراجع دینی راهی كه به ذهنمان رسید حضور شوهر در كنار زن هنگام زایمان بود.
وی گفت: حضور فیزیكی شوهر در كنار زن هنگام زایمان علاوه بر این‌كه محرم زن است و می‌تواند در امر زایمان به گروه تخصصی كمك كند باعث قوت قلب و كاهش استرس زایمان در زن می‌شود و خوشبختانه تجربه این زایمان كه ‌دوشنبه هفته جاری در بیمارستان صارم انجام شد در محیطی عاطفی و توأم با آرامش باور نكردنی بود.
صارم افزود:‌ بسیاری از زنان پس از زایمان به علت دوری گزینی همسر دچار افسردگی می‌شوند اما حضور شوهر در بالین زن هنگام زایمان و مشاهده سختی های زایمان موجب نزدیكی زن و شوهر و ارتباط عاطفی بیش‌تر آن‌ها می‌شود و این امر نه تنها افسردگی زن را پس از زایمان از بین می‌برد بلكه موجب همكاری بیش‌تر شوهر در نگهداری و تربیت فرزند می‌شود.
وی گفت:‌ زایمان بدون درد به چند روش مختلف انجام می‌شود كه استفاده از روش هیپنوتیزم،‌ طب سوزنی، گاز NO2 و بی حسی نخاعی به روش اپیدورال از آن جمله است كه ما در این روش از روش اپیدورال سطحی استفاده كردیم به نحوی كه زن هنگام زایمان بتواند حركت كند و زایمان طبیعی داشته باشد.
رئیس بیمارستان تخصصی زنان و زایمان صارم افزود:‌ روش‌های مختلف زایمان بدون درد و اپیدورال بارها انجام شده است و سابقه دارد،‌ آنچه تاكنون در ایران به آن توجه نشده است، توجه به مسائل روحی، روانی و عاطفی زایمان است كه اثر بسیار زیادی هم در كاهش درد زایمان و هم كاهش افسردگی و اضطراب زایمان و پس از آن دارد.
وی گفت: در زمان حاضر بیش از 70 درصد زایمان‌ها در كشور ما به روش سزارین انجام می‌شود در حالی كه در گذشته سزارین برای خانواده‌های ایرانی كسر شأن محسوب می‌شد و نشانه بیماری و اختلال بود اما سال‌هاست، زنان كشور ما برای مواجهه نشدن با درد زایمان به روش سزارین رو آورده‌اند.
وی افزود: سزارین فقط در موارد معدودی كه به علت تنگی لگن زن نسبت به سر نوزاد، زایمان را دچار مشكل می‌كند و سلامت مادر یا نوزاد را به مخاطره می‌اندازد با تشخیص پزشك لازم است كه تعداد این موارد لازم حداكثر بین 15 تا 20 درصد كل زایمان‌هاست.
صارم گفت: ورزش كردن دختران از كودكی، فرهنگ‌سازی برای ترویج زایمان طبیعی به خصوص زایمان بدون درد،‌ استفاده از روش‌های كاهش درد در حین بارداری مانند پیاده‌روی و نرمش حین بارداری، اكواژیمناستیك (راه رفتن و ورزش در آب) و آموزش زن و شوهر برای زایمان طبیعی بدون درد از روش‌های مهمی است كه باید برای ترویج زایمان طبیعی در كشور‌ انجام شود.
وی افزود: سزارین علاوه بر امكان بروز عفونت در حین عمل جراحی و طولانی‌تر بودن مدت زمان بستری زن، احتمال خطر جانی بیش‌تری را نیز برای مادر به همراه دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha