سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 55391

داروخانه می‌تواند انواع گیاهان دارویی چون آویشن، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، بابونه، جوانه گندم، زنجبیل، هل، انواع چای‌های گیاهی، عصاره رزماری، روغن‌زیتون، اسانس نعناع یا پونه را در خود جای دهد.

گیاهانی كه هر زنی باید آن را بشناسد
سلامت نیوز : امروزه در سراسر جهان دوستداران و علاقه‌مندان به شیوه‌های درمانی طبیعی، یك داروخانه كوچك گیاهی در آشپزخانه خود تدارك دیده و بسیاری از گیاهان دارویی شفابخش را به‌جای انواع مسكن‌ها و داروهای شیمیایی در این داروخانه كوچك نگهداری می‌كنند. این داروخانه می‌تواند انواع گیاهان دارویی چون آویشن، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، بابونه، جوانه گندم، زنجبیل، هل، انواع چای‌های گیاهی، عصاره رزماری، روغن‌زیتون، اسانس نعناع یا پونه را در خود جای دهد. شما نیز می‌توانید با داشتن چنین داروخانه كوچكی، خود و خانواده‌تان را از مصرف انواع مسكن‌ها، آنتی‌بیوتیك‌ها بی‌نیاز كنید. تنها كافی است 100 گرم از هر یك از گیاهانی كه به شما معرفی می‌كنیم، برای جعبه گیاهان دارویی خود تهیه كنید و با مشاوره با متخصص طب سنتی از خواص درمانی آنها بهره‌مند شوید.

تنظیم قاعدگی با عرق گزنه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ نوشیدن روزانه یك فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای در كنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال‌های ناشی از آن بسیار موثر می‌دانند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می‌تواند به درمان افرادی كه برای مدتی قاعده نشدند، كمك كند. عرق گزنه علاوه بر خواص بی‌نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسكین دردهای ناشی از سنگ كلیه نیز بسیار موفق عمل می‌كند. زنان با نزدیك شدن به روزهای قاعدگی خود می‌توانند با نوشیدن روزانه یك تا 2 فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد كمتر و آرامش بیشتری سپری كنند.

درمان باز بودن منافذ پوست با مریم گلی

بسیاری از خانم‌ها از باز شدن منافذ پوست‌شان شكایت دارند و برای برطرف كردن آن دست به دامن شیوه‌های تهاجمی در طب رایج می‌شوند، درحالی‌كه در میان شیوه‌های طبیعی درمانی در طب سنتی و مكمل روش‌های بی‌عارضه و غیرتهاجمی برای درمان این مشكل وجود دارد. درمانگران طب سنتی كمپرس جوشانده سه گیاه مریم گلی، آویشن و مرزنگوش را برای درمان این عارضه توصیه می‌كنند. برای تهیه این محلول برگ‌های تازه و سبز این سه گیاه را به تعداد مساوی در آب ریخته و بگذارید تا بجوشد. پس از آن ماده به‌دست آمده را صاف كرده و بگذارید سرد شود. كمپرس كردن این محلول كمك می‌كند تا منافذ باز موجود در پوست‌های چرب بسته و منقبض شود.

با وانیل از استرس فاصله بگیرید

درمانگران رایحه درمانی بوییدن وانیل را برای كنترل و درمان استرس ناشی از كار روزانه و فعالیت‌های روزمره به بیماران خود توصیه می‌كنند. به اعتقاد این گروه بوییدن عصاره یا اسانس وانیل كه به عنوان یكی از آرام‌بخش‌ترین گیاهان دارویی در جهان شناخته می‌شود، تاثیر زیادی در كاهش استرس، كنترل ضربان قلب و تسكین اضطراب در افراد دارد. بهترین روش برای استفاده از رایحه عصاره وانیل آن است كه یك تا 2 قطره از این عصاره را روی یك پنبه گلوله شده بریزید و آن را در محل كار یا زندگی خود قرار دهید.

درمان كم‌خونی با دارچین

بسیاری از درمانگران طب سنتی و مدرن به تاثیر دارچین بر حفظ جوانی و نشاط عمومی بدن اشاره می‌كنند و بر این باورند كه دارچین یكی از مفیدترین گیاهان دارویی برای درمان كم‌خونی و افزایش توانایی و عملكرد عمومی بدن است. این درمانگران به مراجعین خود توصیه می‌كنند در طول هفته 2 تا 3 فنجان از دمنوش یا چای گیاهی دارچین را بنوشند تا به این ترتیب از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره‌مند شوند. علاوه بر نوشیدن دمنوش دارچین، می‌توانید پودر این گیاه خوشبو را به چای سبز اضافه كنید یا آن را به‌عنوان چاشنی روی غذای خود بریزید.

درمان پوست چرب با جو

یكی از طبیعی‌ترین شیوه‌های درمان پوست چرب استفاده از ماسك گیاهی جوی دو سر است. بسیاری از زنان در كشورهای اروپایی با استفاده از این ماسك خود را از مصرف انواع كرم‌ها و لوسیون‌های برطرف كننده چربی پوست بی‌نیاز می‌كنند. برای تهیه این ماسك كافی است 2 قاشق آرد جوی دو سر را با 3 تا 4 قاشق ماست كم‌چرب مخلوط كنید و آن را به مدت 20 دقیقه روی نواحی چرب صورتتان مثل پیشانی، اطراف بینی و چانه بگذارید. با استفاده از این ماسك سه‌‌بار در هفته، در عرض 3 تا 4 هفته خواهید دید از میزان چربی پوست شما به مرور كاسته می‌شود.

پیشگیری از ترش كردن معده با گشنیز

گشنیز از جمله سبزی‌های فصل بهار است كه بسیاری از مردم از آن در سبدغذایی خانواده استفاده می‌كنند. بسیاری از خانم‌ها آن را در میان سبزی پلو یا سبزی انواع خورش‌ها قرار می‌دهند و به كمك آن غذاهای خوش آب و رنگی برای خانواده خود تهیه می‌كنند. اما شاید كمتر كسی به خواص درمانی و شفابخش كم نظیر این سبزی خوش آب و رنگ دقت كرده باشد. به اعتقاد درمانگران طب سنتی گنجاندن گشنیز در سبدغذایی روزانه برای افرادی كه پس از خوردن غذا دچار ترش كردن معده می‌شوند، بسیار مفید است. تنها كافی است میزان گشنیز موجود در سبزی خوردن را كمی بیشتر كرده و همراه با وعده‌های غذایی خود از این سبزی نیز میل كنید.

تسكین دردهای بارداری با رایحه سنبل

شیوه درمانی رایحه درمانی یكی از روش‌های درمانی طبیعی است كه كاربرد آن در زمینه تسكین دردها و آرامش‌بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشكان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از كلینیك‌ها از شیوه درمانی رایحه درمانی برای تسكین دردها و آرامش‌بخشی به بیماران پیش و بعد از عمل‌های جراحی استفاده می‌كنند. درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسكین دردهای زایمان و دردهای پیش از زایمان و دردهای بعد از زایمان می‌پردازند. به این ترتیب بیمار با بوئیدن رایحه گیاهان ذكر شده علاوه بر تسكین دردهای آنها همانند قرص‌های آرامش‌بخش، بیمار را آرام و ریلكس می‌كنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شكم زنان باردار به صورت همزمان تاثیر زیادی بر كاهش دردهای ناشی از بارداری به‌ویژه در ماه‌های آخر دارد.

لوسیون گیاهی برای پوست‌های خشك

استفاده از لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف شدن خشكی پوست بدن بسیار مناسب است. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید، سپس مخلوط به دست آمده را صاف كرده و بگذارید سرد شود. این لوسیون را می‌توانید با كمك پنبه یا با كمپرس كردن روی پوست صورت استفاده كنید. به این ترتیب با كمك این گیاه دارویی می‌توانید با چین و چروك صورت مبارزه كرده و زمان ظهور آن را روی صورت‌تان به عقب بیندازید.

تقویت ناخن‌ها با لوسیون ذرت

این لوسیون یكی از انواع لوسیون‌های طبیعی است كه تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان استقامت و استحكام ناخن‌ها دارد. این لوسیون كه به راحتی در منزل نیز تهیه می‌شود حاوی مقدار زیادی ویتامینB است كه در رشد و افزایش استحكام ناخن‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این لوسیون كافی است دانه‌های ذرت را در دستگاه مخلوط‌كن ریخته و مقداری شیر به آن اضافه كنید. پس از مخلوط كردن این تركیب، آن را صاف كرده و به صورت موضعی روی ناخن‌ها بمالید. این لوسیون شیری رنگ علاوه بر آنكه مقادیر قابل‌توجهی ویتامین B در خود دارد، منبع سرشاری از كلسیم و آهن نیز محسوب می‌شود كه مصرف موضعی آن برای افزایش استقامت و استحكام ناخن بسیار موثر است.

تسكین التهاب‌های کلیه

شاید كمتر كسی درباره خاصیت شفابخش خاكشیر در درمان و تسكین التهاب مجاری ادراری و كلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است كه استفاده از خاكشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و كلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی كه فردی مبتلا به بیماری سنگ كلیه است و وجود سنگ در كلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع كلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاكشیر كه با شیرینی طبیعی مثل سكنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

تاثیر زیره بر نفخ

زیره سبز یك ضدنفخ واقعی است. در مواقعی كه دچار دل درد ناشی از نفخ می‌شوید بهترین كار خوردن یك لیوان از جوشانده زیره سبز است. این كار كمك می‌كند تا نفخ آرام آرام برطرف شده و درد ناحیه شكم نیز تسكین پیدا كند، اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی كه با مصرف برخی از خوراكی‌ها دچار نفخ می‌شوند، توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha