سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 55393

یكی از مشكلاتی كه در ناحیه پا رخ می‌دهد و بر زیبایی و آرامش ما تاثیر می‌گذارد، ترك پا و بخصوص ترك در ناحیه پاشنه است.

كف پایتان را هم ببینید
سلامت نیوز : یكی از مشكلاتی كه در ناحیه پا رخ می‌دهد و بر زیبایی و آرامش ما تاثیر می‌گذارد، ترك پا و بخصوص ترك در ناحیه پاشنه است.

این مساله در میان خانم‌ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد و چون زیبایی پاها را از بین می‌برد، به‌عنوان مشكلی جدی مورد توجه بوده و هست.از سوی دیگر اگر در زمان مناسب به این مشكل به ظاهر سطحی رسیدگی نكنید، ممكن است به درد شدید و حتی خونریزی در ناحیه پا منجر شود.

دلایل ایجاد ترك پا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ كف پا به دلایل متعددی ترك می‌خورد؛ یكی از علت‌های شایع این موضوع، راه رفتن مداوم روی فرش، موكت و سطح‌های زبر است.بسیاری از افراد، چه كوچك و چه بزرگ، عادت به پوشیدن دمپایی در خانه ندارند. به همین دلیل بر اثر تماس دائمی كف پا با سطوحی چون موكت، ترك‌های نازكی در این ناحیه ایجاد می‌شود.اگر بدون اعتنا به این موضوع، راه رفتن روی این سطوح ادامه یابد، ترك‌ها بزرگ‌تر و عمیق‌تر شده و رفع آنها مشكل‌تر می‌شود، اما اگر بموقع متوجه شویم، ترك‌ها براحتی قابل درمان است.

برای از بین بردن این مشكل، كافی است در طول روز از جوراب یا دمپایی استفاده كنید تا پاها كمتر با سطوح زبر تماس داشته باشند. هنگام خواب نیز پاها را با كرم‌های رفع ترك‌پا ماساژ دهید.خانم‌های خانه یادشان باشد پای بچه‌ها هم به چنین مراقبت‌هایی نیاز دارد؛ پس هر از چند گاهی كف پای آنها را هم بررسی كنید تا با این مشكل مواجه نشوند.شستن بیش از حد پاها نیز یكی از دلایل خشكی پا بخصوص در میان خانم‌های خانه‌دار است، شست‌وشوی زیاد و همچنین قرار داشتن طولانی مدت پا در مجاورت آب، ترك‌ها را مهمان پاهای شما می‌كند.

برای از بین بردن این مشكل بهتر است پس از هر بار شستن پاها، آنها را با حوله نرم كاملا خشك كرده، سپس از كرم‌های مرطوب و چرب‌كننده برای حفظ زیبایی و سلامت پاها استفاده كنید.اگر در مناطقی زندگی می‌كنید كه آب و هوای خشك دارد، بدانید احتمال دچار شدن به خشكی و ترك پا بیشتر است.تابش مداوم خورشید به پا نیز یكی از علل ترك پا به حساب می‌آید و به همین دلیل است كه در تابستان و بر اثر استفاده بیشتر از انواع صندل‌ها، میزان ترك پاها نیز افزایش می‌یابد.

چند راه حل ساده

اگر شما هم با مشكل ترك پا مواجه شده و از شكل و ظاهر پاهایتان ناراضی هستید؛ یا اگر می‌خواهید از بروز این مساله پیشگیری كنید به یاد داشته باشید، استفاده روزانه از انواع كرم‌های مرطوب و چرب‌كننده، روشی ساده و در عین حال موثر است.حتی زمانی كه تركی در پاهای خود نمی‌بینید، این كار را فراموش نكنید. استفاده از چرب‌كننده‌هایی مانند وازلین و گلیسیرین هم كمك بسیاری به پاهای شما می‌كند.همان‌طور كه ذكر شد، استفاده از صندل(كفش‌هایی كه جلو و پشت آنها باز است) در فصل تابستان یكی از دلایل ایجاد ترك‌پاست؛ پس در پیاده‌روی‌های طولانی سعی كنید از كفش‌های پوشیده و حتی‌الامكان ورزشی استفاده كنید.اما اگر با این روش‌ها، مشكل ترك پای شما بهبود پیدا نكرد، در اولین فرصت به پزشك متخصص مراجعه كنید.

مراقب باورهای غلط باشید

اگر شما هم گرفتار این ضایعه شده‌اید، با توجه به این‌كه زیبایی پایتان هم به خطر افتاده، حتما برای درمان آن، توصیه‌های زیادی از جانب اطرافیان دریافت می‌كنید. اما دقت داشته باشید كه انجام توصیه‌های غیراصولی و آنها كه پایه پزشكی ندارند، ممكن است باعث پیشرفت این بیماری و همچنین ایجاد درد در ناحیه میخچه شده و حتی در مواردی به عفونت محل زخم منجر شود.

یكی از رایج‌ترین تفكرات غلط كه بین برخی خانم‌ها هم دیده و شنیده می‌شود، استفاده از سنگ پا است. البته شاید بتوان با استفاده از سنگ پا قسمت ضخیم پوست را برداشت و به همین دلیل فرد تصور كند مشكل خود را حل كرده، اما این كار كه یك شیوه درمانی كاملا اشتباه است، می‌تواند موجب عفونت محل زخم شود. عفونتی كه با شدت بیشتری زیبایی شما را به خطر می‌اندازد.همچنین افرادی كه سعی در برداشتن پوست ضخیم با ابزارهایی مانند ناخنگیر می‌كنند باید دقت داشته باشند كه این اقدام نه تنها روش صحیح حل این مشكل نیست، بلكه محل میخچه را دچار عفونت پوستی می‌كند. پس بهتر است اگر میخچه شما احتیاج به برداشته شدن دارد، این كار را به عهده متخصص این كار بگذارید.

چسب‌های میخچه را جدی بگیرید؟

یكی از راه‌های درمان میخچه استفاده از چسب‌های میخچه موجود در داروخانه‌هاست، اما این چسب‌ها زمانی موثر خواهد بود كه در اولین هفته ابتلا به میخچه از آنها استفاده شود. این چسب‌ها در برابر میخچه‌های بزرگ‌تر و قدیمی كاملا عاجز هستند و كاری از دستشان برنمی‌آید.

سیر هم موثر است

سیر یكی از گیاهانی است كه استفاده از آن در درمان میخچه می‌تواند بسیار موثر باشد. برای این منظور یك حبه سیر را له كنید؛ سپس سیر له شده را روی محل میخچه قرار دهید، یادتان باشد سیر باید كاملا سطح میخچه را بپوشاند.این كار را روزی دو بار به مدت دو تا سه هفته انجام دهید. پس از این مدت شاهد تاثیر این گیاه شگفت‌انگیز خواهید بود.و اما سخن آخر این‌كه ممكن است افرادی با این تصور كه میخچه برای آنها مشكلی ایجاد نمی‌كند، به پزشك مراجعه نكنند و به درمان آن نپردازند؛ اما اگر شما دچار این مشكل شده‌اید، بهتر است به پزشك متخصص مراجعه و با دقت به آن رسیدگی كنید، در غیر این صورت ممكن است زخم شما عفونت كند و به زخمی دردآور تبدیل شود؛ زخمی كه تا مدت‌ها به شما اجازه نمی‌دهد بدون جوراب در مهمانی‌ها حضور پیدا كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha