سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 55394

پرستاری از مشاغلی است كه در كشور همواره دچار حاشیه‌های مختلف می‌شود و دلیل اصلی‌اش این است كه هنوز سیستم جامعی برای حمایت از پرستاران كشور تنظیم نشده است.

حمایت از پرستاران از حرف تا عمل
سلامت نیوز : پرستاری از مشاغلی است كه در كشور همواره دچار حاشیه‌های مختلف می‌شود و دلیل اصلی‌اش این است كه هنوز سیستم جامعی برای حمایت از پرستاران كشور تنظیم نشده است، البته مدتی پیش مجلس قانون جامع پرستاری را تصویب كرد كه مهم‌ترین بند آن قانون ارتقای بهره‌برداری پرستاری و كادرپیراپزشكی است، اما متاسفانه این مصوبه اجرا نشد و مشكلاتی كه امروز جامعه پرستاری كشور را درگیر كرده، تابعی از همین بی‌توجهی‌هاست. اگر این قانون اجرا می‌شد قطعا وضعیت پرستاران با امروز فرق می‌كرد. مسئولان باید دقت داشته باشند كه شغل پرستاری با مخاطرات بسیاری روبه‌روست بنابراین باید مرخصی و حقوق آنها را سرسامان بدهند و ساعت‌كاری آنها را كاهش دهند. اما متاسفانه حمایت از پرستاران فراموش شده و امروز شاهدیم كه اكثر پرستاران بعد از چند سال فعالیت دچار عوارض جسمی و روحی می شوند. بنابراین باید مرخصی، حقوق و مزایای مكفی به آنها تعلق گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ امروز دغدغه اصلی بسیاری از پرستاران كشور، درآمدهایی است كه اصلا در شأن این افراد سختكوش نیست و اگر این شرایط به‌وجود نیاید نمی‌توان رضایت جامعه پرستاری را به دست آورد. عدم رضایت این جامعه هم تاثیر منفی بر بخش درمان بر جای خواهد گذاشت. قانون تعرفه خدمات هم می توانست به گشایش امور در حوزه پرستاری منجر شود. قانونی كه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش‌پزشكی، نظام پرستاری، وزارت كار و بیمه‌ها تصویب شد اما متاسفانه این قانون هم به دلیل عدم وجود منابع مالی كافی اجرایی نشد تا وضعیت پرستاران سخت تر شود. متاسفانه به هر دلیلی قوانین موجود نتوانست به درستی اجرا شود یا اصلا اجرا نشد.

امروز پرستاران براساس شنیده‌ها، می‌گویند كه مابه التفاوتی كه اواخر سال گذشته به كارمندان وزارت بهداشت داده شد و شامل حال پرستاران هم شده به‌زودی قطع می شود. هنوز خبر رسمی از این ماجرا به گوش ما نرسیده اما این مابه‌التفاوت حق كارمندان وزارتخانه و پرستاران است و ما از حقوق آنها دفاع خواهیم كرد. همین نگرانی های ساده باعث می شود تا پرستاران انگیزه‌های كاری خود را از دست بدهند و به جای آنكه بر كار اصلی و وظیفه مهم پرستاری كه تمركز روی بیماران است، متمركز باشند مدام درگیر دغدغه‌های مالی باشند، درحالی كه در بسیاری از كشورهای دنیا پرستاران از درآمدهای مناسبی برخوردارند و به هیچ‌وجه اولویت نخست‌شان، مسائل مالی نیست.

اكنون بیمارستان‌ها طلب‌های زیادی از بیمه دارند. طلبی كه بین 6 تا 10 ماه است كه پرداخت نشده . متاسفانه اگر دولت نتواند منابع مالی را تامین كند «پزشك خانواده» هم خیلی زود شكست خواهد خورد. چون پزشكانی كه در این طرح قرار دارند باید هر ماه حقوق خود را از بیمه‌ها دریافت كنند و اگر بیمه‌ها نتوانند به موقع این حقوق را پرداخت كنند ناخودآگاه پزشكان از طرح خارج می شوند واین برنامه با شكست سختی مواجه می‌شود. در این شرایط، حتما پرستارانی كه در این طرح نقش دارند، آسیب‌های جدی‌تری خواهند دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha