سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 55395

در برخی موارد تفاوت حقوق پرستار و پزشك در ایران 300 تا 500 برابر است و همین مسئله باعث كم‌انگیزگی پرستاران در كشور است.

پرستاران در انتظار بهبود شرایط كاری
سلامت نیوز : حداكثر تفاوت حقوق پرستار و پزشك در كشورهای مختلف براساس استاندارهای جهانی چهاربرابراست اما «محمد ‌شریفی‌مقدم» عضو شورای عالی نظام پرستاری كشور به «تهران‌‌امروز» می‌گوید:« در برخی موارد تفاوت حقوق پرستار و پزشك در ایران 300 تا 500 برابر است و همین مسئله باعث كم‌انگیزگی پرستاران در كشور است.» او خبر دیگری هم دارد كه بی‌شك روی جمعیت پرستاران و انگیزه آنان برای فعالیت تاثیر می‌گذارد. دولت تصمیم گرفته‌است مبلغی را كه از اسفند 90 به حقوق پرستاران اضافه كرده، قطع كند. این مسئله تاكنون به اعتراض پرستاران دانشگاه ‌علوم پزشكی همدان منجر شده است. همچنین شریفی‌مقدم برخلاف حرف‌های «علی كائیدی»عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كه اعتقاد دارد علت اصلی مهاجرت پرستاران به خارج از كشور به دلیل تربیت بیش از حد پرستار در كشور است، می‌گوید:« تعداد پرستاران در ایران یك‌سوم استاندارهای جهانی است.» به گفته او تعداد پرستاران براساس تخت، جمعیت و پزشك تخمین زده می شود. همچنین براساس استانداردهای جهانی هر تخت حداقل به دو پرستار نیاز دارد اما در كشور ما برای هر تخت هفت دهم پرستار وجود دارد. همچنین «دکتر مریم مهرپویا» دبیر علمی کنگره پرستاری قلب از مشكل كمبود پرستار در بخش‌های مراقبت ویژه خبر می‌دهد.

داوطلب استخدام نداریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ شریفی مقدم می‌گوید:«به خانم وزیر بهداشت گفته‌ام كه پرستاری به صورت آكادمیك 100 ساله است و ما در حال حاضر در بدترین شرایط این یك‌قرن قرار داریم.» او به استخدام‌های رسمی دولتی اشاره می‌كند و می‌گوید:«دولت درقبال هر سه فرد بازنشست‌شده، یك فرد را استخدام می‌كند اما با این وجود داوطلب برای استخدام پرستار در كشور به‌ویژه در شهرهای بزرگ نداریم.»

به گفته او مثلا اگر دولت مجوز استخدام 1800 پرستار را می‌دهد تنها 1100 نفر در این آزمون شركت می‌‌كنند در حالی كه مثلا حقوق معلم‌ها هم كم است اما آگهی‌های استخدام آنان با استقبال روبه‌رو می‌شود، بنابراین مشكلات زیادی جمعیت پرستاران را آزار می‌دهد. شریفی‌مقدم این مسئله را زنگ خطری برای نظام پزشكی ایران می‌داند و‌ می‌گوید:« پرستاری شغلی سخت است كه در آن پرستار مدام با مریض رنجور و فوتی و استرس و اضطراب ناشی از كار و خطراتی چون سل و ایدز روبه‌روست. بنابراین باید حداقل‌ها را برای آنان فراهم آورند تا بتوانند این شرایط را تاب بیاورند.»

ریزش دانشجویان پرستاری

هفته گذشته بود كه شریفی‌مقدم چند دانشجوی فارغ‌التحصیل را به بیمارستان امام‌خمینی(ره) برد تا آنها شرایط كار را از نزدیك ببینند. آنها پس از بازدید به او گفته‌ بودند كه هرگز با این شرایط وارد كار در بیمارستان‌ها نمی‌شوند. ‌او ریزش دانشجویان پرستاری را یكی از معضلات جامعه پرستاری می‌داند‌ و می‌گوید:«برای مثال تجربه نشان ‌می‌دهد از بین 100 دانشجویی كه هرسال برای رشته پرستاری پذیرش می‌شوند ،30 نفر از آنها در سال های نخست تحصیل انصراف می‌دهند.»
دریافتی 500 هزارتومانی پرستاران!

شریفی‌مقدم می‌گوید تا قبل از سال 91 متوسط دریافتی پرستاران 500 هزار تومان بود. اما در اسفندماه گذشته یك فوق‌العاده جذب به تمام كاركنان وزارت‌بهداشت، ‌درمان و آموزش‌پزشكی بین 150تا 250هزارتومان اضافه شد كه شامل حال پرستاران هم شد اما به تازگی زمزمه قطع شدن آن به گوش دانشگاه همدان و شهید بهشتی رسیده است. به‌گفته شریفی‌مقدم، دولت اعلام كرده است كه پولی برای پرداخت مابه‌تفاوت وجود ندارد. این مسئله به تجمع كادر پرستاری در دانشكده پزشكی همدان منجر شد. او می‌گوید:«فعلا مسئولان عقب‌نشینی كرده‌اند اما قطعا اتفاق خواهد افتاد.»

چرا پزشك دهها برابر پرستار حقوق می‌گیرد؟

شاید كسی باور نكند كه در بیمارستان‌های كشورهای پیشرفته برخی از پرستاران حقوقی بیشتر از پزشكان می‌گیرند همانطور كه شاید كادر پزشكی سایر كشورها هم باور نكنند كه تفاوت حقوق پرستاران و پزشكان گاهی به دهها برابر هم می‌رسد. به اعتقاد شریفی‌مقدم همین تبعیض را باید یكی از دلایل كاهش انگیزه پرستاران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی دانست.او تفاوت حقوقی پرستار و پزشك را از دهها برابر متغیر می‌داند و می‌گوید:«درحالی كه مثلا در كانادا یك تفاوت متعادل وجود دارد. به‌عنوان مثال مدرك باعث تفاوت 10 درصدی می شود، معلوم است كه در این تفاوت حقوق پزشك بیشتر می‌شود. اما فقط فاكتور مدرك برای تعیین حقوق لازم نیست. در كشورهای دیگر حضور مستمر هم یكی از دلایل تعیین حقوق است. مثلا ممكن است كه پرستاری كه ساعت های طولانی تری از پزشك در بیمارستان حضور داشته‌ باشد، حقوقش بیشتر از یك پزشك شود.» اما در نهایت هم تفاوت حقوق یك جراح با پرستاری كه در تیم جراحی قرار دارد در سایر كشورها 4 برابر است نه دهها برابر. شریفی‌مقدم می‌گوید: «مثلا اگر پرستار تیم جراح یك میلیون می‌گیرد جراح 4 برابر او یعنی چهارمیلیون می گیرد.»

پزشكانی كه در بیمارستان‌ها حضور ندارند!

شریفی‌مقدم می‌گوید:«این درحالی است كه برخی از پزشكان و هیات‌علمی دانشگاه‌های ما اصلا خودشان را با بیمار درگیر نمی‌كنند و در بیمارستان‌ها حضور ندارند و چنین حقوقی می‌گیرند.» به‌گفته ‌او، یك مریض در خارج از كشور همیشه از سوی پزشك ویزیت می‌شود و رزیدنت‌ها، انترن‌ها و دانشجویان هم در كنار او آموزش‌های لازم را می‌بینند. اما در ایران بیمار به‌ویژه در بیمارستان‌های دولتی یك ابزار است. پزشك‌ها اصلا در بیمارستان‌ها حضور پیدا نمی‌كنند. همه چیز به «رزیدنت‌ها» و «انترن‌ها» واگذار می شود. آنها هم تشخیص اشتباه می‌د‌هند و هزینه‌های نابجا ایجاد می‌كنند. درنهایت هم ضرر جانی و مالی‌اش برای بیمار می‌ماند. شریفی‌مقدم می‌گوید:« متاسفانه اعضای هیات علمی به‌دنبال تامین منافع خود هستند. یك عضو هیات‌علمی ممكن است كه در چند بیمارستان مسئولیت داشته باشد، معلوم است كه این پزشك به هیچ بیماری نمی‌رسد. بنابراین بیمار می‌ماند و ‌آزمون و خطای رزیدنت‌ها و انترن‌‌ها. پرستار هم نمی‌داند با دستوری كه 10 بار عوض می‌شود، چه‌كار كند. » شریفی‌مقدم با اشاره به حرف‌های علی كائیدی كه گفته است: «خوشبختانه دستگاه اجرایی با کمک مجلس در سال گذشته توانست حدود 30هزار پرستار را استخدام کند»، می‌گوید:«نه‌تنها در كشور پرستار اضافه نداریم كه برای رسیدن به حداقل استانداردها جمعیت امروز پرستاران باید سه برابر شود.» با این وجود كائیدی می‌گوید: «مسئولان به‌جای افزایش آمار فارغ‌التحصیلان باید به فکر افزایش کیفیت آموزش در کشور باشیم.»

مدیریت نظام توزیع نیرو و پرسنل!

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کلید اصلی حل مشکلات پرستاران را مدیریت نظام توزیع نیرو و پرسنل می‌خواند و می‌گوید:«‌ متاسفانه هم‌اکنون توزیع نیروی متخصص در سطح کشور عادلانه نیست که این موضوع به‌‌ویژه در مناطق محروم بیشتر دیده می‌شود.»اما شریفی‌مقدم یكی دیگر از نشانه‌های كمبود پرستار را حضور الزامی «همراه بیمار» می‌داند و می‌گوید:« در هیچ كجای دنیا ما تعریفی از همراه ‌بیمار نداریم. همراه بیماری كه هم جای خالی یك پرستار را پر می‌كند و هم هزینه‌ای دیگر به هزینه‌های بیمار اضافه می‌كند.»

كمبود پرستاران قلب در سی.سی‌.یوها

«دکتر مریم مهرپویا» دبیر علمی کنگره پرستاری قلب هم برخلاف صحبت‌های علی‌كائیدی از كمبود پرستاران قلب به‌ویژه در سی‌سی یوها خبر می‌دهد و می‌گوید:« اکنون در ایران و در مناسب ترین وضعیت برای هر دو تخت یک پرستار وجود دارد، اگر روزی به این ایده آل دست یابیم که هر تخت سی‌سی‌یو یک پرستار داشته باشد به تحول بزرگی دست یافته‌ایم.» او درحالی رسیدن به هر تخت یك پرستار را ایده‌آل می‌داند كه در كشور‌های دیگر هر تخت دو پرستار دارد.

مهرپویا درباره جایگاه پرستاران در بخش‌های مراقبت ویژه هم می‌گوید: «همکاری توامان پزشک و پرستار در روند بهبود بیماری نقش بسزایی دارد. پرستاران در بخش‌های ویژه جایگاه کلیدی دارند، زیرا نخستین شخصی است که آریتمی بیمار و ایست قلبی وی را در می‌یابد و می‌تواند در صورت اجازه و تا زمان رسیدن پزشک بر بالین بیماراقدامات اولیه نظیر تزریق دارو و شوک را انجام دهد.» جایگاهی كه به گفته شریفی‌مقدم مدت‌هاست كه فراموش شده‌ و همین مسئله هم شرایط را برای كار آنها سخت‌تر كرده است.مهرپویا می‌گوید:«با توجه به رشد روزافزون تخت‌های بیمارستانی با مشکل کمبود پرستار در سی سی‌یو مواجهیم. همچنین در زمینه آموزش به پرستاران دچار خلأ و مشکل هستیم.»

قانونی كه اجرا نشد

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قرار بود مرهمی بر زخم‌های بی‌شمار آنان باشد و تا حدودی شرایط سخت كار را برای آنها تعدیل كند اما تاكنون این قانون از سوی دولت اجرایی نشده‌است. عدم اجرایی شدن این قانون به اعتراض علی كائیدی هم منجر می شود. او می‌گوید:«مسئولان از اوایل امسال قول اجرای این قانون را به پرستاران داده‌اند اما هنوز بعد از گذشت شش‌ماه از سال جدید هنوز این قانون اجرا نشده است.» کائیدی با تاکید بر اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود، می‌گوید:« وزارت بهداشت اگر به‌دنبال ساماندهی و حل مشکلات قشر پرستار است باید به‌دنبال اجرای طرح‌های حمایتی مانند قانون تعرفه‌گذاری خدمات نیز باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha