اگر در محلات شلوغ شهر، جاهای پرترافیك و كنار خیابان‌های شلوغ زندگی می‌كنید، احتمالاً بیشتر از بقیه نگران تاثیرهای ناجور آلودگی هوا بر سلامت‌تان هستید.

حق هم دارید، شنیده‌اید كه آلودگی هوا می‌تواند خطر حمله‌های قلبی و سكته را زیاد كند. مطالعات نشان داده در همین تهران خودمان 10 تا 15درصد افراد، در معرض انواع بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های قلبی ناشی از آلودگی هوا هستند و به گفته دكتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی،  5 درصد این افراد مجبور به مراجعه به پزشک شده و یک درصد هم در بیمارستان بستری می‌شوند. از این میان یک تا 2 در هزار فرد مبتلا فوت می‌کنند.
اما حالا محققان بیمارستان دانشگاهی «اسن» در آلمان ثابت كرده‌اند زندگی كردن در كنار خیابان‌های شلوغ باعث افزایش بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
به گزارش رویترز، این محققان گروهی از افرادی را انتخاب كردند كه منزلشان نزدیك جاده‌های شلوغ و دودآلود بود. سپس با استفاده از نوعی سی‌تی‌اسكن، از رگ‌های تغذیه‌كننده قلب (عروق كرونر) آنها تصویرهایی تهیه كردند كه نشان می‌دهد در این رگ‌ها، كلسیم زیادی رسوب كرده و اصلاً كلسیم ساختمان دیواره آنها را تغییر داده (اصطلاحاً دیواره رگ‌ها «كلسیفیه» شده) این رسوب نافذ به دیواره رگ‌ها باعث شده رگ‌ها حالت ارتجاعی‌شان را از دست بدهند و سفت و محكم شوند. آن وقت به مرور زمان قدرت تنگ و گشاد شدن خود را، متناسب با انقباض و شل شدن قلب، از دست می‌دهند و به این ترتیب خون‌رسانی قلب مختل می‌شود. این تغییرات در افرادی كه در این مناطق زندگی نمی‌كردند، به مراتب وجود نداشت. جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه «Circulation» چاپ شده است.
از خطرهای آلودگی هوا، تا به حال زیاد گفته‌اند و شنیده‌ایم. به خصوص روی رابطه آلاینده‌های محیطی در شهرها، با خطر ابتلا و تشدید آسم، مكرر مطالعه شده و تقریباً این رابطه به اثبات رسیده است. كودكانی كه در  مناطق شلوغ زندگی می‌كنند، بیشتر دچار حمله‌های تنگی‌نفس می‌شوند و علائم شدیدتری دارند.
خطر تنگی‌نفس ناشی از آلودگی هوا، برای سالمندان هم جدی است. از آنجا كه به طور معمول سالمندان ظرفیت تنفسی پایین‌تری دارند، بنابراین زودتر از بقیه تحت تاثیر آلاینده‌هایی قرار می‌گیرند كه مجاری تنفسی را تنگ می‌كنند.
مطالعات محققان در دانشگاه تورنتو، همچنین نشان داده كه وجود منگنز در هوای آلوده مناطق صنعتی، می‌تواند باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به پاركینسون در ساكنان این مناطق شود.
تحقیقات فقط به سیستم قلبی- عروقی و تنفسی ختم نمی‌شود. به گفته كارشناسان، آلودگی هوا روی كیفیت اسپرم‌ها نیز تاثیر دارد و می‌تواند قدرت باروری آقایان را به مرور زمان و در مواجهه‌های طولانی دچار اختلال كند.
از خطرهای دیگر زندگی در مناطق شلوغ و پرتردد، آلودگی‌های صوتی این مناطق است كه به خصوص برای شنوایی كودكان مشكل ایجاد می‌كند.
از آنجا كه كنترل آلودگی هوای شهرها تا حد زیادی دست ما شهروندان عادی نیست، به جز استفاده نكردن از خودروهای شخصی كه آن هم به مدد بنزین سهمیه‌بندی شده انجام شده، بهتر است مراقب تاثیرهای احتمالی آلودگی هوا روی سلامت‌مان باشیم. به عنوان مثال محققان توصیه می‌كنند افرادی كه در مناطق آلوده شهر یا مناطق صنعتی زندگی می‌كنند، با توجه به این خطرات احتمالی، زودتر برای چك‌آپ مراجعه كنند. همچنین بهتر است فشار خون‌شان را مرتب اندازه‌گیری كنند و به علائم هشدار بیماری‌های قلبی و عروقی توجه داشته باشند. در مورد كودكان و سالمندان هم كه باید بیشتر توجه و حساسیت به خرج دهند. 
    
      
  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha