سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 55406

ما اصلاً روی ترویج زایمان طبیعی کار نکرده‌ایم در حالی که با اجرای موسیقی درمانی، استفاده از گاز خنده و در نهایت خوشایندسازی زایمان طبیعی، خود به خود آمار سزارین کاهش می‌یابد.

خوشایندسازی زایمان طبیعی از آمار سزارین می‌کاهد

سلامت نیوز : سیده طاهره میرمولایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: برای کاهش آمار زایمان به روش سزارین اولین گام آگاهی‌دهی به مادران نسبت به معایب و مزایای سزارین و زایمان طبیعی است تا مادر با آگاهی نوع زایمان را انتخاب کند نه اینکه ذهنیتش از سزارین زایمان مدرن باشد.

استفاده از گاز خنده و رایحه درمانی برای تسهیل در زایمان طبیعی

وی افزود: اکنون در سراسر دنیا برای ترویج زایمان طبیعی روش‌های مختلفی از جمله استفاده از وان، آب گرم، دوش، موسیقی‌درمانی، رایحه‌درمانی و ماساژ را به کار می‌گیرند.نایب رئیس انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: حتی حضور یک همراه خانم که در دوران بارداری در کنار مادر گام به گام آموزش‌های لازم را دیده است ضروری است چون در مسیر زایمانی از نظر روحی می‌تواند به مادر باردار آرامش داده و به کمک ماماها بیاید.

به گفته میرمولایی حتی در برخی کشورها از جمله چند زایشگاه در کشور از گاز NO2 با عنوان گاز خنده روند زایمان طبیعی را تسهیل می‌بخشند تا مادر بتواند با فشار ناشی از خنده فرزند خود را به دنیا بیاورد.وی گفت: از طرفی می‌توان ورزش‌های در دوران بارداری و پس از زایمان به مادر بدهیم که عضلات او به قوام قبل برگردد تا پس از زایمان عضلات مادر صدمه نبیند و این ذهنیت غلط که زایمان به مادر صدمه می‌زند،اصلاح شود.نایب رئیس انجمن علمی مامایی ایران تأکید کرد: با اجرای این روش‌ها مادر احساس توانمندی و امنیت خاطر می‌کند چرا که این روش‌ها غیردارویی و بدون عارضه است و فقط درد را برای مادر قابل تحمل می‌کند.

رابطه عاطفی در زایمان طبیعی بین مادر و کودک عمیق‌تر است

ارتباط عاطفی عمیق بین مادر و نوزاد از دیگر نکاتی است که میرمولایی بر آن تأکید کرد و افزود: مادرانی که فرزند خود را به روش طبیعی به دنیا می‌آورند ارزش بیشتری برای رابطه خود و فرزندشان قائلند و ارتباط عمیق‌تری بین این دو برقرار می‌شود.میرمولایی اذعان داشت: ما اصلاً روی زایمان طبیعی کار نکرده‌ایم و تقریباً ماماها را از این عرصه کنار گذاشته‌ایم. هیچ خدمت جدیدی برای مردم در این راستا ارائه نمی‌شود و زایمان طبیعی را خوشایندسازی نکرده‌ایم. از طرفی به جز مراقبت‌های دوران بارداری اطلاعات چندانی راجع به زایمان طبیعی به مادر داده نمی‌شود.

زمینه خوشایندسازی زایمان طبیعی فراهم نیست

وی در پاسخ به اینکه بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک چقدر در این میان می‌توانند نقش ایفا کنند، گفت: در مورد بیمارستان‌های دوستدار کودک در سالهای اخیر بسیار کار شده ولی تعداد بیمارستان‌های دوستدار مادر کم است و اجرای استانداردهایی که برای این بیمارستان‌ها گذاشته شده، مانند خوشایندسازی زایمان طبیعی، مهم است که  هنوز زمینه آن فراهم نیست.وی تأکید کرد: اگر این کارها را انجام دهیم زایمان‌های طبیعی بدون عارضه خواهیم داشت چون در حال حاضر زایمان طبیعی داریم ولی نمی‌توان گفت با این روش های موجود ۱۰۰درصد زایمان‌های طبیعی بدون عارضه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha