وزیر بهداشت در حالی طرح پزشك خانواده را مهم‌ترین دستاورد دولت دهم در حوزه بهداشت و درمان می‌داند كه هنوز این طرح اجرایی نشده است. با این حال خانم وزیر به تازگی از اجرای طرح دندانپزشك خانواده خبر داده است.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت: گام بعدی پس از اجرای پزشك خانواده این است که برنامه دندانپزشک خانواده را اجرا کنیم. الان حدود 6هزار مرکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری داریم. تقریبا در 3 هزار مرکز آنها یونیت دندانپزشکی وجود دارد.

هفت سالی می‌شود كه رسانه‌ها اخبار مربوط به پزشك خانواده را منعكس می‌كنند و آنهایی كه اخبار را دنبال می‌كنند، هر سال خبری خوانده‌اند مبنی بر اینكه از سال بعد پای پزشك خانواده به شهرها می‌رسد. با این همه وزیر بهداشت در حالی طرح پزشك خانواده را مهم‌ترین دستاورد دولت دهم در حوزه بهداشت و درمان می‌داند كه هنوز این طرح اجرایی نشده است. با این حال خانم وزیر به تازگی از اجرای طرح دندانپزشك خانواده خبر داده است. طرح جدیدی كه اگرچه فقدان آن مورد انتقاد كارشناسان حوزه بهداشت و درمان بود اما به نظر می‌رسد برای اجرایی شدن این طرح نیز باید سال‌ها به انتظار بنشینیم.

در طرح پزشك خانواده كه در برنامه‌های توسعه سوم و چهارم ارائه شده و پس از 4 سال كار كارشناسی در‌نیمه‌های سال 84 به اجرا در آمده بود، تعریفی از خدمات دندانپزشکی وجود نداشت. اما مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در این باره می‌گوید: «گام بعدی پس از اجرای پزشك خانواده این است که برنامه دندانپزشک خانواده را اجرا کنیم. الان حدود 6هزار مرکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری داریم. تقریبا در 3هزار مرکز آنها یونیت دندانپزشکی وجود دارد و در برخی از آنها دندانپزشک طرحی یا استخدامی ارائه خدمت می کند.» به گفته وحید دستجردی قرار است 3 هزار دندانپزشک استخدام شوند تا در این مراکز به مردم خدمات دندانپزشک خانواده را ارائه کنند. این در حالی است كه درخواست مجوز استخدام از سوی وزارت بهداشت به معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری ارائه شده است. اما وزارت بهداشت همچنان در انتظار مجوزهای لازم است. وزیر بهداشت می‌گوید:«هر زمان مجوز استخدام بدهند این برنامه را راه اندازی می‌کنیم. ما منتظریم مجوز استخدام 3 هزار دندانپزشک را به وزارت بهداشت بدهند، نامه‌نگاری‌های لازم را هم با دولت و معاونت سرمایه انسانی آن انجام داده‌ایم، هر زمان این مجوز را به ما بدهند ظرف مدت کوتاهی این برنامه را اجرا می‌کنیم. خرید دستگاه یونیت دندانپزشکی کار ساده‌ای است،اساس کار نیاز ما به نیروی انسانی دندانپزشک است.»

هماهنگی بین نهادها حلقه مفقوده طرح

عدم برنامه‌ریزی مناسب سبب شد اجرای مراحل طرح پزشك خانواده بارها و بارها به تعویق افتد. سه سال پیش بود كه سعید داوودی، مشاوروقت مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت و عضو ستاد كشوری پزشك خانواده اعلام كرد كه « این طرح مطابق قانون باید سال 87 در شهرهای زیر 100‌هزار نفر اجرا می‌شد، وزارت بهداشت هم كه متولی سلامت و سیاست‌گذار اصلی این برنامه است از خرداد سال 87 برنامه عملیاتی این طرح را آماده كرده بود اما با وجود تاكید قانون برنامه توسعه چهارم برای اجرای این طرح و نیز مصوبه قانونی مبنی بر تبعیت وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر از سیاست‌های وزارت بهداشت در این بخش به علت نا هماهنگی بیمه‌ها با وزارت بهداشت اجرای این طرح استراتژیك در سال گذشته میسر نشد.» اما افت و خیزهای این طرح همین جا پایان نیافت. پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام در مرداد ماه سال جاری پای مجلس نهم به پرونده پزشك خانواده كشیده شد و مشكلات برنامه پزشك خانواده در كمیسیون بهداشت بررسی شد. به گفته رمضان محسن پور، قائم‌مقام وزیر بهداشت در این جلسه تصمیم گرفته شد تا جلسه‌ای نیز با موضوع پزشك خانواده با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و معاونان این وزارت‌خانه برگزار شود تا سوالات و چالش‌هایی كه در حوزه بیمه وجود دارد نیز مطرح شود. همه اینها در حالی است كه وزیر بهداشت، طرح پزشك خانواده را سرآمد اقدامات این وزارت‌خانه در دولت دهم می‌داند. او می‌گوید:«حداقل منفعت برنامه پزشک خانواده این است که هزینه‌های درمانی مردم در سطح اول که خدمات تیم سلامت پزشک خانواده است و داروهای آن، کاملاً رایگان است و مردم بابت این خدمات هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، در سطح بالاتر که خدمات تخصصی و بستری است و مردم فقط 10 درصد هزینه را به عنوان فرانشیز پرداخت می‌کنند.

در مورد هزینه‌های آزمایشگاه، رادیولوژی و غیره هم همین طور است.» به گفته وزیر بهداشت «با اجرای این برنامه آنچه که هدف برنامه توسعه پنجم بود و حتی هدف برنامه چهارم که محقق نشد، محقق می‌شود و آن، این است که سهم هزینه پرداخت از جیب مردم برای سلامت به 30 درصد کاهش پیدا کند.»

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha