به جرات می‌توان ادعا كرد كه جمع‌آوری متكدیان و كارتن‌خواب‌ها از سطح شهر تهران یكی از صدها برنامه‌ای بود كه مدیریت شهری تهران همزمان با برگزاری اجلاس سران كشورهای غیر متعهد در پایتخت انجام داد. طرحی كه در زمان برگزاری اجلاس چهره تهران را عاری از آسیب‌های اجتماعی آشكار كرده بود.

تلاش برای كاهش آسیب‌های اجتماعی تهران
سلامت نیوز : به رغم آنكه طبق قانون، 12 سازمان وظیفه ساماندهی متكدیان، كارتن‌خواب‌ها، معتادان پرخطر و كودكان كار را به عهده دارند، اما در طول سال‌های گذشته، بار اصلی این وظیفه سنگین بر دوش مدیریت شهری تهران بود. این در حالی است كه خلأ حضور سازمان‌های متولی در این خصوص باعث بازگشت دوباره این آسیب‌ها به پایتخت می‌شد. اهمیت پاكسازی تهران از وجود آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب پذیر به اندازه‌ای بود كه مدیریت فعلی شهر تهران اقدام به ایجاد سازمان مستقلی تحت عنوان سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشاركت‌های مردمی كرد تا به وظیفه قانونی خود با تمركز بیشتری عمل كند. راه‌اندازی سامانسراها و جمع‌آوری متكدیان و كارتن‌خواب‌ها از سطح شهر تهران از جمله اقداماتی است كه شهرداری تهران به خوبی آن را اجرایی كرده است. اما آنچه باعث عدم اجرای قانون ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در تهران می‌شد، عدم حضور فعال 11‌سازمان متولی دیگری بود. با این حال، ستاد ویژه‌ای كه به مناسبت برگزاری شانزدهیم اجلاس سران كشورهای غیر متعهد تشكیل شد، نشان داد كه در صورت كمك كردم تمام سازمان‌های مسئول، این مشكل قدیمی تهران با موفقیت بیشتری حل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به جرات می‌توان ادعا كرد كه جمع‌آوری متكدیان و كارتن‌خواب‌ها از سطح شهر تهران یكی از صدها برنامه‌ای بود كه مدیریت شهری تهران همزمان با برگزاری اجلاس سران كشورهای غیر متعهد در پایتخت انجام داد. طرحی كه در زمان برگزاری اجلاس چهره تهران را عاری از آسیب‌های اجتماعی آشكار كرده بود. این در حالی است كه مدیركل اجتماعی استانداری تهران از ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مستقر در شهرداری تهران تقدیر و تشكر كرد و گفت:«امیدواریم كه اجرای چنین طرح‌هایی با همکاری‌های متقابل و فرابخشی نهادهای مسئول در راستای کنترل، پیشگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی استمرار یابد.»

افزایش ظرفیت پذیریش مددجویان آن هم در 5 مركز، اولین گام مدیریت شهری تهران برای اجرای طرح ساماندهی بود.رضا جاگیری، معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره اقدامات ستاد عملیات طرح ویژه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«به منظور تسریع در امور اجرای بهتر این طرح، تعداد زیادی از آسیب‌دیدگان اجتماعی را به چندین استان و مراکز تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اعزام کرده‌ و ظرفیت پذیرش مددجویان را به 5 مرکز اسلامشهر، لویزان، بهمن، شفق و خاوران افزایش داده‌ایم.»آنطور كه رضا جاگیری به روزنامه تهران‌امروز توضیح می‌دهد،افزایش 120 درصدی واحدهای گشت جمع‌آوری، تبدیل کردن فعالیت گرمخانه‌ها از صرفاً شبانه به شبانه روزی، تشکیل کمیته هماهنگی و اجرایی بین بخشی با دعوت از نهادهای مربوطه از دیگر اقدامات ستاد عملیات طرح ویژه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی بوده است.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران دلیل موفقیت ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را كه در شهرداری تهران مستقر است، در هم‌افزایی توان مدیریتی به دلیل همكاری 12 سازمان مسئول در اجرای قانون ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌داند و به روزنامه تهران امروز توضیح می‌دهد: «به جرات می‌توان گفت كه دستاوردهای ستاد عملیات طرح ویژه ساماندهی آسیب های اجتماعی در رابطه با سطح همکاری نهادهای مسئول و مرتبط با اجرای طرح را به دلیل نوع مدیریت تعاملی و روشن، بسیار خوب است. با حجم مکاتبات، تشکیل جلسات و مراودات و تعاملاتی که با دستگاه‌های مربوطه و از جمله استانداری تهران برقرار کردیم، توانستیم سطح همکاری‌ها را بالا ببریم.»جاگیری اعتقاد دارد كه طبیعتاً کارهای بزرگ همواره با ضعف‌ها و نقصان‌هایی روبه‌روست اما حداقل انتظاری كه داریم این است كه همکاری‌های بین بخشی میان دستگاه‌های مربوطه استمرار داشته باشد تا در اجرای طرح‌های مختلف ساماندهی با بازگشت مجدد افراد مددجو و آسیب دیده مواجه نباشیم.»

تدوین نقشه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران و پهنه‌بندی این كلانشهر برای اجرای عملیات ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گام دیگری است كه مدیریت شهری تهران با همكاری سازمان خدمات اجتماعی و رفاهی و مشاركت‌های مردمی شهر تهران برداشته است.سعید شاهمیر، رئیس ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری تهران به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«این ستاد توانسته با برنامه ریزی‌های اساسی ضمن استفاده بهینه از امکانات، بر ظرفیت‌های موجود خود در دستیابی به اهداف تعیین شده بیفزاید.» به گفته شاهمیر، از جمله اقدامات در حال انجام ستاد عملیات طرح ساماندهی می‌توان به افزایش تعداد واحدهای گشت شناسایی و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، پهنه‌بندی اجرای طرح در 5 محدوده جغرافیایی شهرتهران، تهیه طرح عملیاتی مبتنی بر پراکندگی جغرافیایی مسیرهای منتهی به محل برگزاری اجلاس و اسکان سران، تقسیم‌بندی مناطق به دو حوزه فعال و معین اشاره كرد. در كناراین اقدامات برنامه‌ریزی برای ماموریت‌210 واحد گشتی از هفته سوم مرداد تا نیمه شهریور، برگزاری جلسات هماهنگی درون سازمانی با نمایندگان دستگاه‌های مسئول مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد، حوزه معاونت خدمات شهری و اجرائیات شهرداری و... از دیگر كارهایی است كه عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران انجام داده است.

سعید شاهمیر در خصوص اعضای ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مستقر در شهرداری تهران نیز به روزنامه تهران‌امروز توضیح می‌دهد:«با پیگیری ستاد عملیات طرح ساماندهی از طریق استانداری، نمایندگان مختلف سازمان‌های مسئول و ذیربط در امر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در این ستاد مستقر شدند تا در خصوص ساماندهی هدفمند مددجویان شناسایی شده از سوی عوامل اجرایی گشت، هماهنگی های لازم انجام شود.» گزارش‌های ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در خصوص شناسایی و ساماندهی مددجویان در مناطق آسیب‌خیز نشان‌دهنده موفقیت این طرح با مدیریت شهرداری تهران است.طبق اظهارات ناظرین و بازرسان ستاد تاکنون ماموریت های محوله موفقیت آمیز بوده است. این در حالی است كه آمارهای رئیس ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مستقر در شهردار تهران نشان می‌دهد از ابتدای اجرای طرح عملیاتی و ویژه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی که از هفته سوم مرداد ماه آغاز شده تا به امروز، توانسته‌است 2286 مددجو و آسیب دیده اعم از متکدی و بی‌خانمان‌های مرد و زن، کودکان دختر و پسرکار و فرار و... را شناسایی و جمع آوری كرده و تحویل مراکز نگهداری تابعه شهرداری،‌سازمان بهزیستی و کمیته امداد كند.

آماده‌سازی و افزایش محل نگهداری متكدیان، كودكان كار، معتادان و... یكی دیگر از اقداماتی است كه مدیریت شهری تهران انجام داده است. امیر‌بیگ‌محمدی، سرپرست مدیریت مراكز ساماندهی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی و مشاركت‌های مردمی شهرداری تهران با اشاره به این مسئله كه ظرفیت مراکز نگهداری موقت مددجویان و آسیب دیدگان اجتماعی در مراکز 5 گانه بخصوص لویزان و اسلامشهر افزایش یافته است، به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«در روزهای برگزاری اجلاس سران، اقدامات فنی، تأسیساتی و پشتیبانی‌های ویژه‌ای را همچون راه اندازی سالن غربالگری، افزایش 50 تخت استاندارد و... انجام شده است.»

فاطمه یوسلیانی، سرپرست سامانسرای لویزان (ویژه بانوان) نیز خبر از بسیج تمامی امکانات بهداشتی، درمانی و پشتیبانی در پذیرش بیش از دو الی سه‌برابری مددجویان و آسیب دیدگان اجتماعی (اعم از متکدی و بی خانمان زن) در این مركز می‌دهد و به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«خوشبختانه در طول روزهای برگزاری اجلاس سران، شاهد همكاری خوبی از سوی سازمان بهزیستی در پذیرش مددجویان برای اعزام به مراکز تحت پوشش خود در تهران و شهر ستان‌ها داشتیم كه امیدواریم این همكاری‌ها تنها معطوف به زمان برگزاری اجلاس نبوده و در سایر روزهای سال نیز این همكاری ادامه داشته باشد.» علی صادقی، مدیر سامانسرای اسلامشهر نیز در این باره به روزنامه تهران‌امروز تاكید می‌كند: «بعد از تشکیل ستاد عملیاتی طرح ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی ویژه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، آمار ورودی جذب و پذیرش مددجویان مرد در سامانسرا به دو برابر افزایش یافته است و در حال حاضر میانگین نگهداری مددجویان به 180 نفر رسیده است.»

فعالیت شبانه‌روزی گشت‌های جمع‌آوری‌متكدیان،‌معتادان، كارتن‌خواب‌ها و... مهم‌ترین بخش از فعالیت ستاد عملیات طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مستقر در شهرداری تهران بود. به رغم آنكه گشت‌های این ستاد ماموریت جمع‌آوری متكدیان را از سطح خیابان‌های پایتخت داشتند، اما بعضا ماموران این واحدهای گشت با رشوه‌های میلیونی از سوی برخی از متكدیان روبه‌رو می‌شدند تا ماموران گشت مانع از فعالیت‌ آنها نشود. مانند اتفاقی كه برای علی تخیری‌ یكی از مددكاران سازمان رفاه و خدمات اجتماعی افتاد. تخیری در خصوص این اتفاق به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «در یکی از ماموریت‌های گشت شبانه شناسایی، جمع آوری و ساماندهی متکدیان در حوالی میدان آزادی بودیم كه به محض مواجهه با یکی از متکدیان، او پیشنهاد رشوه چندمیلیونی به من داد تا مانع فعالیت او نشوم كه با امتناع از دریافت رشوه، متکدی مورد نظر را تحویل مراجع ذیربط دادم!» این موضوع نشان می‌دهد كه برخی از متكدیان در تهران درآمدهای چشمگیر دارند.اقدام شایسته این مددكار در خصوص اجرای دقیق مسئولیت واگذار شده به او در خصوص جمع‌آوری متكدیان از سطح شهر نیز مورد تقدیر حسین زارع صفت، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات ومشارکت های اجتماعی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha