شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 55500

«دولت برخلاف شعار عدالت‌محوری نتوانسته آنگونه كه شایسته است به وضعیت مستضعفین برسد برای همین هم بیمارستان‌ها نمی‌توانند به قشر آسیب پذیر خدماتی برساند. به نظر می‌آید كه دولتمردان باید این پنبه را از گوش خود دربیاورند و مشكلات را حل كنند. چون با شعار نمی‌شود نظام سلامت را اداره كرد»

خانم وزیر! از رئیس‌جمهور اعتبار بخواهید
سلامت نیوز : بدهكاران وزارت ‌بهداشت، ‌درمان و آموزش‌پزشكی از جمله سازمان‌ تامین‌ اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی تصمیم دارند سركیسه را كمی شل كنند و بدهی دوماه نخست سال جاری را به وزارت‌خانه پرداخت‌كنند.«حسینعلی شهریاری» عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» آب پاكی را روی دست‌ همگان می‌ریزد و می‌گوید:«پرداخت بخش كوچكی از طلب‌های بزرگ وزارت‌بهداشت آن هم بعد از گذشت شش‌ماه از سال كوچك‌ترین مشكلی از نظام سلامت كشور را حل نمی‌كند.» او شك ندارد این شیوه پرداخت‌ها باعث شكست برنامه بزرگ «پزشك خانواده» می‌شود. شهریاری به «مرضیه وحیددستجردی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشكی هم می‌‌گوید:«قبل از شروع برنامه پزشك خانواده با رئیس جمهور گفت‌وگو و منابع مالی این طرح بزرگ را تامین كند.»

بخش كوچكی از یك بدهی بزرگ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سازمان تامین اجتماعی بالاخره پس از گذشت شش‌ماه از سال91 تصمیم گرفته است تا ۵۵۰ میلیارد تومان از بدهی تامین‌اجتماعی به وزارت بهداشت را پرداخت كند. پولی كه شهریاری از آن به‌عنوان بخش كوچكی از 1350 میلیارد تومان طلب وزارت بهداشت سخن به میان می‌آورد. ادیب‌نیا می‌گوید:«طی چند روز آینده بخشی از مطالبات تمام مراکز درمانی وزرات بهداشت، داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز درمانی دانشگاهی پرداخت می‌شود.» آنطور كه ادیب‌نیا می‌گوید این بدهی‌ها متعلق به دو ماهه نخست سال جاری كه قرار است به حساب وزارت‌خانه واریز شود. شهریاری می‌گوید:«متاسفانه بیمه‌ها ورشكسته بودند، ورشكسته‌تر شدند و امروز كارآمدی واقعی ندارند. حالا اگر تامین اجتماعی بخواهد بعد از گذشت شش‌ماه از سال بدهی دو ماهه نخست را پرداخت كند هیچ مشكلی از مشكلات بزرگ نظام پزشكی را حل نمی‌كند.» او یكی از علل اصلی مشكلات در حوزه بیمارستان‌ها را همین تاخیرات می‌داند و می‌گوید:«این شیوه پرداخت بیمارستان‌ها، شركت‌ها و سازمان‌های خدمات دهنده را با مشكلات بزرگی روبه رو كرده‌است.» بدهی‌هایی كه این روزها خانم وزیر در پی وصول آنهاست، به گفته‌ شهریاری طلب بیمارستان‌های دولتی است. او اعتقاد دارد كه قطعا وضعیت بخش خصوصی هم به همین منوال است. البته به گفته ادیب‌نیا پرداخت بدهی‌ها به برخی استان‌ها تعلق گرفته‌است:« در یکسری از استان‌ها به دلایل مختلف مطالبات دو ماهه نخست سال را پرداخت کرده‌ایم و در بعضی از استان‌ها نیز برای پرداخت مطالبات مشکلاتی داشته‌ایم که در حال رفع آن هستیم.» بنابراین استان‌های دیگر همچنان باید شرایط را تاب بیاورند تا مشكلات پیش‌روی سازمان تامین اجتماعی حل شود!

دولتمردان پنبه را از گوش‌شان درآورند

شهریاری می‌گوید:«بالاخره باید تفكر و دیدگاه در حوزه سلامت اصلاح شود. منابع مالی در قانون برای نظام سلامت پیش‌بینی شده و دولت باید تن به اجرای قانون دهد.»او البته هشدار می‌دهد:« هر قدر وضعیت بیمارستان‌‌های دولتی‌ نابسامان باشد آسیب‌پذیری جامعه كارمندان و همچنین قشر محروم جامعه بیشتر خواهد شد و خدمات مناسبی به آنها نخواهد رسید.» اومی‌گوید:«دولت برخلاف شعار عدالت‌محوری نتوانسته آنگونه كه شایسته است به وضعیت مستضعفین برسد. برای همین هم بیمارستان‌ها نمی‌توانند به قشر آسیب‌پذیر خدماتی برساند.» او دلیل بی‌علاقگی كادر پزشكی و پیراپزشكی را همین وضعیت نابسامان و بی‌پولی می‌داند و می‌گوید:«معلوم است كسی كه 8تا 10 ماه بعد از ارائه كار دستمزد خود را می‌گیرد كارش را به درستی انجام نمی‌دهد. آن هم با توجه به شرایط بازار و تورم و گرانی كه مدام ارزش پول كشور را كاهش می‌دهد.» شهریاری می‌گوید:« به نظر می‌آید كه دولتمردان باید این پنبه را از گوش خود دربیاورند و مشكلات را حل كنند. چون با شعار نمی‌شود نظام سلامت را اداره كرد.»

بدون اعتبار، پزشك خانواده به مقصد نمی رسد

ادیب نیا همچنین به اجرای طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع اشاره‌ می‌كند و می‌گوید:«با اجرای این طرح در برخی از استان‌ها پیش‌پرداخت‌هایی نیز برای مراکز درمانی، داروخانه‌‌ها و پزشکان داشته‌‌ایم.» «محمدباقر هداوند» مدیر عامل سازمان بیمه خدمات درمانی هم از پرداخت بدهی سازمان بیمه خدمات درمانی به مراکز طرف قرارداد در هفته جاری خبر می‌دهد. او همچنین از آمادگی این بیمه برای برای پوشش داروهای جدید از سوی وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر می‌دهد: «تمام تمهیدات لازم برای این کار فراهم شده است ضمن اینکه در حال حاضر بخش عظیمی از داروهای جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. خبری كه البته از سوی بسیاری با دیده تردید نگریسته می‌شود.» اما شهریاری اعتقاد دارد از این پرداخت‌ها آبی گرم نمی‌شود كه بتوان تن سرد بیماری را با آن شفا داد. او شك ندارد كه با این روند پزشك خانواده شكست سختی خواهد خورد. او می‌گوید:«شعاری هم شنیده می‌شود كه 4 تا 5 میلیارد پول را برای هزینه به دانشگاه علوم پزشكی داده‌اند. از این خبرها نباید خوشحال شد، چون دانشگاه‌هایی كه درباره آنها سخن به‌میان می‌آید هزینه های 100میلیاردی دارند.»

طرحی پنج ساله كه دوساله شد

شهریاری می‌گوید:« پزشك خانواده طرحی پنج ساله بود اما رئیس جمهور آمد و گفت:« مصمم است كه در نظام پزشكی كشور كار بزرگی را انجام دهد و می‌خواهد این طرح را دوساله اجرا كند.» حالا هم كار شروع شده است. از دوسال وعده داده شده هم تنها شش‌ماه آن باقی مانده‌است.» او می‌گوید:«خوب اجرا شود اما قبل از آغاز، اعتبار لازم برای آن تامین شود.» او می‌گوید:«مسئولان از جمله وزیر بهداشت این شهامت را داشته باشند كه مشكلات واقعی طرح را برای رئیس جمهور بیان و شفاف‌سازی كنند. آنها بروند و درباره كمبود اعتبار سخن بگویند.» او می‌پرسد:«الان بیمه‌ها باید ماهانه به كادر پزشكی كه در طرح پزشك خانواده شركت كرده‌اند حقوق پرداخت كنند، آیا با این وضعیت قادر به پرداخت حقوقی هستند؟» حقوقی كه به گفته مسئولان از چهار میلیون شروع می‌شود و به 12میلیون هم می‌رسد. هرچند خبرهای آهسته‌تر و درگوشی می‌گویند كه از چهار میلیون شروع و به پنج‌میلیون ختم می‌‌شود. شهریاری می‌گوید:«برنامه پزشك خانواده شروع شده، وزیر بهداشت هم از اجرای طرح دندان‌پزشك خانواده سخن به میان می‌آورد اما هنوز كمیسیون بهداشت مجلس نمی‌داند اعتبار اجرای این طرح از كجا تامین می شود.» مرضیه وحید دستجردی به تازگی از گسترش مراكز بهداشت خدمات دهان ودندان برای بهبود و ارتقای خدمات درمانی به مردم خبرداده است. او از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته‌ است تا حداقل 50درصد دانشجویان دندان‌پزشکی را به صورت بومی پذیرش کنند تا در همان مناطق ماندگاری داشته باشند چون در اکثر مناطق دور دست و کمتر برخوردار دندان‌پزشک وجود ندارد.

10درصد از درآمد یارانه‌ها

مرضیه وحید دستجردی به رغم آغاز طرح‌های جدید، خود هم ‌می‌داند كه سال مالی سختی را پشت‌سرمی‌گذارد. سالی كه او از آن به‌عنوان یك سال سخت كه باید مدیریت شود تا برای سال‌های سخت‌تر بعدی اعتباری ذخیره شود، یاد كرده‌است. یكی از امیدهای دستجردی برای اداره حوزه تحت مدیریتش 10 درصد از درآمد هدفمندی‌یارانه‌هاست. اعتباری كه البته برخی از منتقدان سرسخت بعید می‌دانند كه به حساب وزارت بهداشت واریز شود. اما شهریاری سفت و سخت می‌گوید:«این اعتبار هم در قانون دیده شده و هم در بودجه، بنابراین پرداخت آن حتمی است.» او راه هر گریزی را می‌بندد و می‌گوید:«ممكن است دولت بگوید كه در آمدش از یارانه‌ها 60 میلیاردتومان نبوده، بلكه 20 میلیارد تومان بوده است بنابراین براساس قانون حتما باید 10 درصد از این درآمد- هر مقدار كه باشد- به حوزه سلامت اختصاص یابد.»

سخن آخر

هرچند مرضیه‌وحید دستجردی این روزها تعامل بسیار زیادی با رسانه‌‌ها دارد و مدام از رونمایی و تولید داروهای جدید سخن به میان می‌آورد و به‌رغم همه مشكلات مالی تصمیم دارد هر برنامه‌ای را كه می پسندد اجرا كند اما شهریاری می‌گوید:«مجلس نگران است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha