رییس موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی گفت: با انعقاد قراردادی با مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس در شمال استان آذربایجان شرقی، برخی از تولیدات واكسن دام و طیور این موسسه از طریق سازمان مزبور به كشورهای ارمنستان و آذربایجان صادر خواهد شد.

دكتر عبدالحسین دلیمی‌اصل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در تبریز یادآور شد: دامداران و مراكز مرغداری ارمنستان و آذربایجان پیش از این واكسن‌های موسسه رازی رااز بازار آزاد تهیه و رضایت خود رااز تولیدات این موسسه ابراز داشته‌اند.

صادرات واكسن موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی پس‌ازبازاریابی سازمان منطقه آزاد ارس در این جمهوری‌ها، به صورت مستقیم از ایران به این كشورها صادرخواهد شد.

وی، ظرفیت تولید واكسن طیور كشور را یك میلیارد دز واكسن بیش از نیاز صنعت مرغداری كشور اعلام كرد و افزود: در زمان حاضر سالانه ‪ ۲/۵‬میلیارد دز واكسن طیور در این موسسه تولید می‌شود و این میزان قابل افزایش تا سطح ‪۳/۵‬ میلیارد دز می‌باشد.

همچنین سالانه ‪ ۳۵۰‬میلیون دز انواع واكسن‌های دامی و مشترك بین دام و انسان در این موسسه تولید می‌شود.

همچنین دراقدامی جدید برای برآورده كردن نیاز كشور به واكسن پنج بیماری دیفتری، كزاز، سیاه سرفه، هپاتیت بی‌و هیب (نوعی آنفلوانزا)، اخیرا با همكاری موسسه " ‪ " CIJ‬كوبا یك سرم پنج‌گانه حاوی واكسن این بیماری‌ها در دست تولید است.

تولید جدید با نام سرم پنجگانه برای پوشش دادن واكسن این پنج بیماری در آینده نزدیك به بازار داخلی عرضه خواهد شد.

دلیمی‌اصل، توان بالای تولید انواع واكسن در این موسسه را یك صنعت بومی با دانش و توانمندی منحصر بفرد در خاورمیانه توصیف كرد و افزود: برخی از كشورهای منطقه و كشورهای صنعتی نظیر ایتالیا، بلژیك و كشورهای خاورمیانه نظیر اردن ، عراق و پاكستان خواستار همكاری در راه‌اندازی واحدهای مشترك تولید واكسن با این موسسه شده‌اند.

در همین رابطه از سال گذشته میلادی تاكنون از سوی بانك توسعه اسلامی نیز سه دوره آموزشی تولید واكسن برای متخصصان كشورهای منطقه در ایران برگزار شده است.

رییس موسسه تحقیقات و تولید واكسن رازی هزینه‌های جاری و تحقیقاتی این موسسه در زمان حاضر را برابر با ارزش تولیدات تحویل شده به مراكز دولتی، ‪ ۱۵۰‬میلیارد ریال ذكر كرد.

به گفته‌ی وی، ارزش تولیدات تحویلی این موسسه به مراكز دولتی كشور بیش از ده برابر قیمت تولیدات مشابه از سوی دیگر كشورها می‌باشد.

دلیمی‌اصل، با اشاره به توان بالای این موسسه در تولید انواع واكسن‌ها و پادزهر حشرات موذی نظیر انواع عقرب و مار سمی اعلام كرد: اخیرا انگلیس و برخی از كشورهای دیگر متقاضی دریافت واكسن و پادزهر این حشرات برای تامین نیاز نیروهای خود در افغانستان و عراق از موسسه رازی ایران شده‌اند.

رییس موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی به منظور معرفی رییس جدید این موسسه در منطقه پیام مرند به استان آذربایجان شرقی سفر كرده بود.

در آیینی به همین منظور روز گذشته دكتر محمد خلیلی به عنوان رییس جدید شعبه این موسسه در پیام مرند معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha