سلامت نیوز:  19 روز از زلزله آذربایجان شرقی می گذرد. هر روز پس لرزه و زلزله های مختلفی در این مناطق حس می شود. ضمن اینکه امدادرسانی هنوز ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآلاین رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: نگران شیوع بیماریهای تنفسی در فصول سرد در میان زلزله زدگان آذربایجان شرقی هستیم.باید به فکر شرایط اسکان بهتر مردم باشیم و چادرها به زودی به کانکس تبدیل شود.

 محمد مهدی گویا گفت: خوشبختانه در طول مدت بعد از زلزله که بیش از 2 هفته از آن می گذرد شاهد همه‌گیری هیچ نوع بیماری در منطقه نبوده‌ایم که این با تلاش مستمر همه عزیزان در همه سازمانها واقع در منطقه اتفاق افتاده است. یک مقداری از مشکلات موجود برطرف شده، توالتهای بهداشتی و حمام در منطقه نصب شده ولی هنوز کم است.

گویا گفت: جا دارد از الان به فکر سرد شدن هوا باشیم، من طی دو بازدیدی که از منطقه داشتم مشاهده کردم همین حالاهم شبها آنجا خیلی سرد بود. تامین وسایل گرمایشی اهمیت زیادی دارد این وسایل باید مناسب باشد به گونه‌ای که خودش باعث آتش سوزی در چادر زلزله‌زدگان نشود. ما در حال تعامل برای در اختیار گذاشتن وسایل گرمایشی مناسب به زلزله زدگان هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: باید به فکر شرایط اسکان بهتر مردم باشیم و چادرها به زودی تبدیل به کانکس شود زیرا هوا سردتر می‌شود و مشکلات بعدی به وجود می‌آید.

توزیع لوازم خانگی و لوازم التحریر توسط هلال احمر


پس از گذشت 19 روز همزمان با آغاز ساخت خانه های روستائیان زلزله زده توسط وزارت مسکن و شهرسازی همچنان تیمهای هلال احمر در مناطق زلزله زده مستقر بوده و خدمات بهداشتی، درمانی، مراقبتی و فرهنگی ارائه می کنند.

مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: از 19 روز قبل تاکنون بیش از 1855 زمین لرزه شهرهای ورزقان، هریس و اهر را لرزانده است. همچنین بزرگترین پس لرزه به بزرگی 3/5 ریشتر(مقیاس اندازه امواج درونی زمین) در ساعت 18 و 32 دقیقه روز بیست و چهار مرداد حوالی ورزقان اتفاق افتاد.آخرین پس لرزه بزرگ هم در ساعت 14 و 13 دقیقه روز یک شنبه پنجم شهریور ماه جاری با بزرگی چهار ریشتر حوالی ورزقان روی داده است.

فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر به مهر گفت: تا هفته آینده تمامی خانواده های زلزله زده دارای شناسنامه دریافت خدمات می شوند، تمامی کمکهای نقدی صرف خرید برای تامین لوازم خانگی زلزله زدگان می شود و3 هزار بسته غذایی 4 نفره در 60 روستای آسیب دیده توسط داوطلبان توزیع می شود.

او گفت: در این میان سازمان جوانان هلال احمر تاکنون با توزیع 110 هزار بسته بهداشتی، 10 هزار بسته اسباب بازی، جمع آوری محصول 20 روستا، جمع آوری و دفن زباله ها، ایجاد فضای دوستدار کودک، ایمن سازی روستاها، برپایی خیمه های نماز، احداث شیار در کنار چادرها ها برای هدایت آب باران و توزیع کپسولهای آتش نشانی میان روستائیان خدمات فرهنگی و مراقبتی به زلزله زدگان ارائه کرده است.

محمد جواد جعفریان رئیس سازمان جوانان هلال احمر هم گفت: به زودی بسته های ویژه لوازم التحریر به دانش آموزان زلزله زده توزیع می شود.

 به گفته او 120 روستا به زودی دارای فضای دوستدار کودک می شوند. هم اکنون 70 روستا فضای دوستدار کودک دارند.


نصب سرویس بهداشتی با آبگرم

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 462 هزار و 651 بسته غذایی بین زلزله زدگان و نصب 53 سرویس بهداشتی با بهره گیری از آب گرم در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی خبر داد.

محمود مظفر با اشاره به خدمات امدادی ارائه شده در زمین‌لرزه آذربایجان شرقی به فارس گفت: تا ساعت 9 صبح روز جمعه 10 شهریور بالغ بر حدود 125 هزار و 280 نفر از زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی با همت امدادگران هلال احمر اسکان اضطراری یافتند.

وی با اشاره به برپایی 26 هزار و 352 چادر امدادی برای اسکان زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی افزود: در این زمینه 116 هزار و 780 ست(بسته) اقلام زیستی نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

مظفر ادامه داد:‌ در مجموع 462 هزار 651 بسته غذایی بین زلزله‌زدگان شهرستان ورزقان، اهر و هریس در استان آذربایجان شرقی توزیع شده است. تاکنون برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی نیز 53 سرویس بهداشتی با آب گرم نصب شده است و بین آسیب‌دیدگان 28 هزار و 281 ست (بسته) بهداشتی نیز توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha