سلامت نیوز : محمدرضا زالی در گفت‌وگو با فارس در مورد علت عدم تحمل شیر در دستگاه گوارش اظهار داشت: عدم تحمل و هضم شیر منشأ مادرزادی دارد و دستگاه گوارش فرد آنزیمی که سبب هضم لاکتوز موجود در شیر می‌شود را ندارد. بنابراین شیری که می‌خورد، بدون اینکه هضم شود وارد روده می‌شود.

وی افزود: قند موجود در شیر توسط میکروب‌های روده تجزیه می‌شود که گاز تولید می‌کند و منجر به دل‌پیچه، نفخ و حتی گاهی اسهال می شود.عضو انجمن گوارش و کبد آمریکا ادامه داد:‌ گاهی دیده می‌شود که فرد دچار بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش می‌شود مانند ژیاردیا یا برخی بیماری‌هایی که سبب سوء جذب مواد می‌شود و به طور موقت این آنزیم ترشح نمی‌شود و فرد با مشکلات عدم هضم و تحمل شیر روبه‌رو می‌شود.

وی به افرادی که با مشکل عدم تحمل و هضم شیر مواجه هستند توصیه کرد: شیر را با حجم کم و در دفعات مصرف کنند چون ترشح آنزیم نسبی است و برخی اوقات اصلًا ترشح نمی‌شود و گاهی 50 درصد ترشح می‌شود.به گفته این فوق تخصص گوارش از طرفی شیرهای بدون لاکتوز در بازار موجود است که می‌توان از آن استفاده کرد.استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افرادی که به خوردن شیر حساسیت دارند قطعاً از خامه هم نمی‌توانند استفاده کنند و همان اثر شیر را در دستگاه گوارش آنها خواهد داشت ولی ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha