سلامت نیوز : بیستمین كنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران از 24 تا 28 مهرماه سال جاری با هدف معرفی جدیدترین روش‌ها و دستاوردهای علم ارتوپدی در مركز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.دكتر رضا شهریار كامرانی، عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینكه در چندین مورد توصیه مبنی بر خارج كردن وسیله كار گذاشته شده در استخوان شكسته نظیر پلاك، پین و میله پس از جوش خوردن وجود دارد، گفت: از جمله مواردی كه حتما توصیه می‌كنیم این وسیله خارج شود در كودكان است؛ چرا كه مشخص نیست كودك در آینده چه شغلی را انتخاب می‌كند و یا به سمت انجام چه ورزشی متمایل می‌شود. همچنین خارج كردن وسیله در زمان بزرگسالی نیز مشكل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی درباره وضعیت بیماران پس از انجام اعمال جراحی ارتوپدی اظهاركرد: به طور كلی وسایلی كه برای ثابت كردن شكستگی در اندام بیمار كار گذاشته می‌شوند اعم از پین، سیم، پلیت (پلاك، صفحه) و میله به صورت موقت و به منظور جوش خوردن استخوان شكسته به كار می‌روند. به عبارت دیگر می‌توان گفت زمانی كه یك وسیله وظیفه‌اش را انجام داد، می‌تواند از اندام بیمار خارج شود. البته جوش خوردن استخوان دارای دو مرحله اولیه و ثانویه است.عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود: ممكن است بیمار پس از سه ماه به مركز درمانی مراجعه و پزشك به وی اعلام كند استخوان شكسته‌اش جوش خورده است،‌ اما اگر آن وسیله در اندام فوقانی تعبیه شده باشد، خارج كردن آن را به یك تا یك سال و نیم آینده و اگر در اندام تحتانی قرار گرفته باشد به دو تا دو سال و نیم آینده موكول كند.

كامرانی ادامه داد:‌ البته بسته به این كه وسیله كار گذاشته شده پلاك باشد یا میله، زمان خارج كردن آن از اندام تفاوت دارد. در حال حاضر پیشنهاد كلی برای میله داخل استخوانی حتی در اندام تحتانی،‌عدم نیاز به خروج است؛ اما در مورد پلاك به دلیل اینكه باعث ضعف استخوان می‌شود توصیه به خارج كردن آن پس از جوش خوردن و گذشت حدود دو سال است.این جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینكه در اندام فوقانی بر خلاف اندام تحتانی به این دلیل كه بیمار روی آن راه نمی‌رود، معمولا نیاز به خارج كردن وسیله نیست، افزود: علاوه بر این موارد، اگر بیمار از وجود یك جسم خارجی در اندام خود احساس ناراحتی كند می‌توان به خارج كردن آن اقدام كرد. این حالت معمولا در مواردی اتفاق می‌افتد كه وسیله به كار رفته سطحی و در مجاورت پوست باشد. در غیر این صورت نیاز به خارج كردن وسیله نیست؛ چراكه خود یك عمل جراحی است و عوارض عمومی یك عمل جراحی را دارد. در حالیكه هنوز عارضه قطعی شناخته شده‌ای در مورد باقی ماندن این وسایل در بدن معرفی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha