سلامت نیوز :یک مطالعه نشان می‌دهد ریه انسان‌ها برای از بین بردن مواد خارجی از جمله عوامل سمی و عفونی در طی سرماخوردگی و یا حساسیت که باعث آبریزش بینی و سرفه‌های مرطوب می‌شود به مخاط چسبنده وابسته است.

مطالعه‌ای که توسط برایان باتن و همکارانش از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل انجام شد توضیح می‌دهد که چگونه راه‌های هوایی انسان مخاط را از ریه‌ها پاک می‌‌کند.این یافته‌ها ممکن است به محققان در درک بهتر بسیاری از بیماری های ریوی‌، مانند سیستیک فیبروزیس(CF)، بیماری انسدادی مزمن ریوی(COPD) و آسم کمک کند.بر اساس بیانیه این دانشگاه، مایکل روبنشتاین محقق این مطالعه گفت: هوایی که ما استشمام می کنیم تمیز نیست و بسیاری از عناصر خطرناک را با هر نفس وارد بدنمان می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به گفته وی، بدن برای از بین بردن تمامی این آلودگی‌ها نیاز به یک مکانیسم دارد و این از طریق ژل بسیار چسبنده به نام موکوس انجام می شود، به طوری که این ژل ذرات را جذب می‌کند و آنها را با کمک مژه‌های کوچک از بین می برد. مژه‌ها دائما در حال فعالیت هستند حتی زمانی که فرد در خواب است.نحوه عملكرد مژه‌ها به این صورت است كه مژه‌ها مخاط حاوی اشیاء خارجی را به بیرون از ریه‌ها انتقال می‌دهند كه ممكن است فرد آن را فرو برد و یا همراه با آب دهان به بیرون پرتاب كند. مژه‌ها حتی چندین ساعت پس از مرگ نیز فعالیت دارند.روبنشتاین افزود: اگر آنها از فعالیت متوقف شوند، محیط مناسبی برای پرورش باکتری‌ها فراهم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha