یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 55573

قیمت لبنیات و اقلام دیگری نظیر تخم‌مرغ در روزهای گذشته و در سكوت خبری ناشی از اجلاس عدم تعهد افزایش پیدا كرده‌است.

افزایش مجدد قیمت لبنیات
سلامت نیوز : آنطور كه گزارشات خبرگزاری‌های مختلف نشان می‌دهد قیمت لبنیات و اقلام دیگری نظیر تخم‌مرغ در روزهای گذشته و در سكوت خبری ناشی از اجلاس عدم تعهد افزایش پیدا كرده‌است.

از همین‌‌رو قیمت فرآورده‌های لبنی در حالی در یک هفته اخیر در سکوت خبری برای چندین بار گران شده که هنوز هیچ مسئولی در این‌باره موضع‌گیری نکرده‌است. البته مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران درخصوص افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار اظهارداشته‌است: متاسفانه باوجود همه تمهیداتی که در رابطه با موضوع قیمت شیرخام اندیشیده شد، نه تنها قیمت این محصول در بازار کاهش نیافت بلکه شاهد افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ حسین چمنی، مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی در حالی از عدم كنترل قیمت شیرخام صحبت به میان می‌آورد كه پیش از این قرار بود با تمهیدات دولت قیمت شیرخام كاهش یافته و به كارخانه‌های لبنی تخصیص داده‌شود. حسین چمنی با اشاره به اینکه هم‌اکنون به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی هرکیلوگرم شیرخام در حدود 1100تومان از سوی دامداران به کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی عرضه می‌شود، درعین حال گفت: البته به‌نظر می‌رسد که در حدود 200 تا 250 تومان حباب قیمتی برای شیرخام وجود داشته باشد، چون تولید شیرخام در کشور به اندازه نیاز مصرف انجام نمی‌شود. وی با اعلام اینکه عدم ثبات قیمتی شیرخام موجب افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی در بازار شده است، گفت: البته با اقدام قهری و برخورد تعزیراتی نمی‌توان قیمت فرآورده های لبنی را در بازار کاهش داد، چون این اقدام نه‌تنها موجب کاهش قیمت این فرآورده‌ها نخواهد شد بلکه موجب به‌وجود آمدن تنش در بازار هم خواهد شد.

چمنی خواستار تشکیل کارگروه دائمی برای سیاست‌گذاری در بخش شیر و لبنیات کشور شد و اظهارداشت: اعضای این کارگروه می‌توانند نمایندگان دولت، مجلس، دامداران و صنایع فرآورده های لبنی باشند. مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران خاطرنشان کرد: اگر به پیش نیازهای تولید شیر و فرآورده های لبنی در کشور توجه همه‌جانبه نشود، برخورد با حلقه نهایی یعنی قیمت تمام شده محصولات لبنی مشکلی را از این صنعت حل نخواهد کرد چراکه تنها نتیجه، کاهش و غیراقتصادی شدن تولید ونهایتا وابستگی مجدد کشور به واردات این محصول استراتژیک خواهد بود.

وی با تاکید براینکه افزایش نرخ شیر و محصولات لبنی باید آسیب‌شناسی شود، گفت: به عنوان مثال، باید به صورت شفاف مشخص شود که تاکنون چه میزان نهاده دامی و علوفه به کشور وارد شده است؟ چگونه بین دامداران توزیع شده است؟ و چرا این اقدام تاثیری در کاهش قیمت شیرخام نداشته است؟!

وعده بازگشت قیمت لبنیات به قبل

از سوی دیگر زمانی كه چندی پیش قیمت لبنیات با افزایش روبه‌رو شد مسئولین وعده دادند كه قیمت‌ها را به وضعیت پیش از خود برگردانند. واقعیات بازار اما نشان داد كه این اتفاق در بازار به طور فراگیر نیفتاد. با این وجود اما رئیس سازمان صنعت استان تهران از بازگشت قیمت لبنیات تا دو روز دیگر خبر داده‌ و گفته‌است: کارخانجات لبنیات گرانفروش ۱۰ میلیارد تومان جریمه شده‌اند. ید‌الله صادقی در گفت‌وگویی با فارس اظهار داشت: پیگیری و بررسی‌های قیمت محصولات لبنی براساس قیمت شیر خام انجام شده است و تا دو روز دیگر کلیه کارخانجات لبنیات باید قیمت‌ها را اصلاح کنند. وی افزود: در حال حاضر متوسط قیمت شیر خام هزار تومان است و بر همین اساس باید قیمت محصولات لبنی تعیین شود اما در چند کارخانه شاهد گرانفروشی بودیم لذا چند کارخانه لبنیات 10 میلیارد تومان جریمه شدند و پرونده آنها به تعزیرات تحویل داده شد.

همچنین محمدرضا اسماعیلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی اظهار داشت: رایزنی‌ها برای تعیین قیمت فرآوردهای لبنی در حال انجام است و به احتمال زیاد امروز یک‌شنبه جلسه‌ای در این راستا با مسئولان وزارت صنعت و معدن و سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده با حضور فعالان این بخش برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان با کمبود شیرخام روبه‌رو هستند كه باعث گرانی محصولات شده است. از سوی دیگر آنطور كه گزارشات نشان می‌دهد جدای از لبنیات، قیمت تخم‌مرغ هم در 10 روز گذشته حدود دو هزار تومان افزایش پیدا كرده‌است. به گزارش فارس در این زمینه مسئولان نظارت و بازرسی در کشور طی دوره‌های اخیر عملکرد مناسبی نداشته‌اند، به‌طوری که در مورد قیمت لبنیات نیز شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها هستیم. قوانین و مصوباتی که به تصویب می‌‌رسد بدون ضمانت اجرا رها شده و بازار نه به صورت منطقی بلکه به صورت افسارگسیخته راه خود را درپیش گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha