یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 55576

مهریه و جهیزیه از مسائل مهم در ازدواج است، اما متاسفانه امروزه شاهد رقابت‌هاو چشم و هم چشمی ها در زمینه جهیزیه و مهریه هستیم و ناآشنایی برخی از خانواده‌ها با فلسفه این دو باعث شده است که مهریه و جهیزیه جزو معضلات ازدواج و موجب بالا رفتن سن ازدواج شود.

چشم و هم چشمی دلیل افزایش سن ازدواج
سلامت نیوز : مهریه و جهیزیه از مسائل مهم در ازدواج است، اما متاسفانه امروزه شاهد رقابت‌هاو چشم و هم چشمی ها در زمینه جهیزیه و مهریه هستیم و ناآشنایی برخی از خانواده‌ها با فلسفه این دو باعث شده است که مهریه و جهیزیه جزو معضلات ازدواج و موجب بالا رفتن سن ازدواج شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ زهره سادات لاجوردی معاون سیاسی- فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده گفت : لازم است خانواده‌ها آشنایی بیشتری با فلسفه مهریه و جهیزیه پیدا کنند. این در حالی است که گاهی اوقات آموزه‌های دینی را به سبب رقابت‌های درون خانواده به فراموشی می‌سپاریم و از فلسفه اصلی جهیزیه دور می‌شویم. معاون سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره فایده جهیزیه، اظهار کرد: یکی از مهم ترین‌ فایده‌های جهیزیه، کمک خانواده به زوج جوان برای آغاز زندگی مشترک همراه با آرامش نسبی است.
در برخی از کشورها برخلاف ایران کالاهای غیرضروری، لوکس و تجملی جزو جهیزیه محسوب نمی‌شود و تنها جهیزیه شامل وسایل ضروری آغاز یک زندگی مشترک می‌شود و عروس و داماد در صورت تمایل با استفاده از هدایایی که هنگام عروسی به آنان داده می‌شود، کالاهای دیگر را خریداری می‌کنند. معاون مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به باورهای نادرست در زمینه مهریه، گفت: برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند که با چشم‌ و هم چشمی و رقابت‌های ناسالم و دادن جهیزیه‌های مفصل می‌توانند زمینه شروع زندگی خوب و خوشی را برای فرزندان خود فراهم کنند.

این در حالی است که ممکن است این دیدگاه باعث بروز مشکلات و کاهش صفا و صمیمیت خانواده شود البته یکی از عوامل چشم هم چشمی‌ها، خود کم‌بینی است. لاجوردی افزود: معمولا فضای کوچکی به عنوان خانه برای عروس و داماد در نظر گرفته می‌شود، اما این خانه آنقدر از وسایل غیر ضروری و ضروری انباشته می‌شود که به نمایشگاه لوازم خانگی شباهت پیدا می‌کند و زوج به زحمت از لابه لای اثاثیه تردد می‌کنند و خانه در عمل کارآیی خود را از دست می‌دهد. لاجوردی در پایان با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی درباره ساده‌زیستی در برنامه‌های صدا و سیما، اظهار کرد: متاسفانه در فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما می‌بینیم در خانه زوجی که وضعیت مالی خوبی هم ندارد، وسایل ضروری و غیر ضروری زیادی وجود دارد. نمایش این صحنه‌ها باعث افزایش توقع جوانان در آغاز زندگی مشترک می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha