یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
سلامت نیوز : همزمان با ابراز خشنودی فرماندهان پلیس کشور از کاهش تلفات جاده‌ای در کشور و حتی به گفته سردار اسکندر مومنی«تحیر کشورهای جهان از روند کاهش تلفات جاده‌ای در ایران» خبرهای تازه حکایت دیگری دارد. اخباری که می‌گوید ایران به رده نخست کشورهای دارای تلفات رانندگی در جهان صعود کرده است. این خبر را مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرده است، کسی که اگرچه مسوولیتی در قبال ارایه آمار برعهده ندارد اما به نظر می‌رسد که با توجه به جایگاه کاری‌اش از آمارها مطلع باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ «اسدلله جولایی» نگفته است با استناد به کدام مرجع ملی یا بین‌المللی، از صعود ایران به رتبه نخست خبر می‌دهد اما در صورت درستی این آمار باید مکثی کرد. ایران تا پیش از این به همراه کشورهای مصر، هند و نامیبیا کشورهای شمال آفریقا بالاترین میزان تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده بودند. براساس آخرین بررسی‌های بین‌المللی این مصر بوده که با 42 مرگ در صد‌هزار نفر جمعیت خود رتبه نخست جهان را در اختیار خود داشت و ایران با 38 نفر در صد‌هزار نفر بعد از این کشور بود. البته در ابتدای سال‌جاری مسوولان ترافیکی کشور اعلام کردند که برنامه‌های کاهش تلفات جاده‌ای در ایران موثر بوده و به همین دلیل تلفات رانندگی در هر صد‌هزار نفر با کاهش قابل ملاحظه‌ای به 8/26 کاهش یافته است.

در این شرایط هنوز مشخص نیست که منبع آماری مدیرعامل ستاد دیه کشور چه بوده است اما به هر رو این مقام مسوول به «فارس» گفته است: «رتبه اول دنیا در تعداد کشته‌ها و مجروحان حوادث رانندگی را در اختیار داریم.» این برای نخستین بار است که ایران از نظر تلفات جاده‌ای در رتبه نخست جهان قرار می‌گیرد این موضوع به‌خصوص از آن رو مهم خواهد بود که طی ماه‌های اخیر فرماند‌هان ارشد پلیس کشور سیاست‌های خود در کاهش تلفات جاده‌ای را بسیار مثبت ارزیابی کرده و حتی رییس پلیس راهور کشور به نقل از نماینده سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد «آمار کاهش تلفات ایران در سطح جهان بی‌نظیر است.»

 به گفته مومنی این مقام بین‌المللی گفته بود: «برخی کشورهای جهان از ایران خواسته‌اند تا تجارب خود را در زمینه مدیریت حوادث جاده‌ای در اختیارشان قرار دهند.» ایران هم‌اکنون با برخورداری از 24‌میلیون انواع وسیله‌نقلیه و 200‌هزار کیلومتر راه بیشتر از 20‌هزار تلفات دارد که در جهان کم‌نظیر محسوب می‌شود. دلایل متعددی برای این امر عنوان شده است اما کیفیت پایین خودروها و جاده‌های نامناسب از جمله مهم‌ترین دلایل تلفات‌جاده‌ای در ایران عنوان می‌شود. دیروز هم اعلام شد یک سوم وسایل نقلیه ایران فاقد هرگونه بیمه‌نامه‌ای هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha