موضوعی که هرازچندگاهی یکبار باعث می‌شود تا بین برخی کارشناسان امر بهداشت وسلامت ومسئولان مخابرات‌، مجادلاتی برسر مضربودن این امواج روی سلامت انسان‌ها یا بی‌ضرر بودنش‌، دربگیرد.

دکل‌های مخابراتی ؛ متهم بیماری شهروندان

سلامت نیوز : از مرداد ماه سال 73 که پای اولین موبایل‌ها به ایران باز شد تا کنون ؛ همواره این تکنولوژی و مسایل مرتبط با آن محل بحث بوده است. یکی از پرسروصداترین حاشیه‌هایی هم که همواره بحث بر سرش داغ بوده، مسئله امواجی است که ازخود دستگاه یا دکل‌های تقویت کننده مخابراتی مربوط به تلفن‌های همراه، منتشر می‌شود؛ موضوعی که هرازچندگاهی یکبار باعث می‌شود تا بین برخی کارشناسان امر بهداشت وسلامت ومسئولان مخابرات‌، مجادلاتی برسر مضربودن این امواج روی سلامت انسان‌ها یا بی‌ضرر بودنش‌، دربگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به‌طور‌مثال درحالی که بیشتر متخصصان مغزواعصاب براین عقیده هستند که امواج الکترو‌مغناطیس روی مغز تاثیرات مخرب وجبران‌ناپذیری برجای می‌گذارد؛ محمدکرم پور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دراین زمینه اظهارداشته که:«طبق گزارشات دریافتی تاکنون موردی که ثابت کند این امواج سلامت مردم را به خطر می‌اندازد ارائه نشده است.» البته این تنها دفعه‌ای نیست که این اختلافات بروز می‌کند و متخصصان گوناگون با اظهار نظرات متناقض موجب سردر گمی وتردید شهروندان درباره سلامت محیط زندگیشان می‌شوند.

BTS ‌چیست؟

به گفته مهندس شیرین برزگر« درشبکه موبایل اولین بخشی که مستقیما با گوشی موبایل در ارتباط است، دکل‌های مخابراتی است که به‌طورعوامانه آنتن موبایل نامیده می‌شود و تعبیر تخصصی آن BTS که مخفف Base Tranceiver Station است که درواقع تامین کننده اصلی پوشش رادیویی است در جاده‌ها یا مناطقی که دارای سیگنال ضعیف هستند‌، در فواصل معینی در نظر گرفته می‌شوند که این فواصل براساس قواعد خاصی تعیین می‌شوند که یکی از آنها تعداد مشترکین موجود در هر منطقه است.» این کارشناس حوزه مخابرات درادامه اظهاراتش به آرمان درباره زیانبخش بودن امواج حاصل ازاین آنتن‌ها می‌گوید: «اگرچه نظرات درباره اثر این امواج مختلف است اما به طورکل می‌توان گفت که تشعشعات الكترومغناطیسی نه تنها روی انسان‌، که روی سایر جانداران نیز موثراست. مثلا درتحقیقاتی که در کشورسوئد روی حیوانات صورت گرفته‌، مشخص شده که پس از 2ماه قرارگرفتن حیوان درجوارامواج مخابراتی وآزمایش روی خون آن‌، محققان به این نتیجه دست یافتند که با ادامه این وضعیت‌، این حیوان کمتراز یک سال زنده خواهد ماند.»

پزشکان چه می‌گویند؟

ازطرف دیگر پزشکان مختلف هم درمورد آثار زیان باری که امواج الکترومغناطیسی موجوددر فضای زندگی انسان‌ها ایجاد می‌کنند‌، نظرات متفاوتی دارند. مثلا درحالی که دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی چندی پیش اظهار داشته بود که: « طبق گزارش‌های ارائه شده، تاكنون این تشعشعات تاثیر منفی برسلامت مردم نداشته است وآنچه وزارت بهداشت تا به حال بررسی كرده نشان می‌دهد كه تشعشعات دكل‌های موبایل سلامتی افراد را به مخاطره نمی‌اندازد.» دسته‌ای از پزشکان با تخصص‌های مغز واعصاب‌، بیماری‌های خونی و ناباروری‌، بر این عقیده اند که امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی به طور مستقیم با بروز امراض دررابطه اند.

به طور مثال دکتر یاور رضایی متخصص مغز واعصاب به آرمان می‌گوید: « دراین شکی نیست که وجود میدان‌های الکترومغناطیسی روی بدن وبه‌خصوص روی مغزتاثیرگذاراست. حتی اگر میزان این امواج بسیار کم باشد باز هم در دراز مدت باعث بروز علائمی همچون گیجی و خستگی و ناشنوایی مزمن درافراد می‌شود.» وی همچنین درمورد میزان خطراشعه درافراد مختلف می‌افزاید: «میزان جذب این امواج در میان افراد تفاوتی ندارد؛ اما به طورکل افرادی که ازلحاظ قدرت بدنی ضعیف‌ترهستند در مقابل این امواج مقاومت كمتری دارند و زودتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند . اما به طور کل کودکان زیر هشت سال وافراد سالخورده دوطیفی هستند که باید بیشترین پرهیز را از این امواج داشته باشند.

همچنین دکتر محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان نیز در گفت وگو با در مورد مضرات آنتن‌های تلفن همراه می‌گوید: «اصولاً آنتن‌های تلفن همراه و دکل‌های مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکل‌های برق فشارقوی هریک به نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی روی افراد دارند. به عنوان نمونه در مورد دکل‌های برق فشارقوی طیف‌های مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌کنند و افرادی که در حوزه این میدان‌ها قرار می‌گیرند تحت تاثیر آثار سوء این امواج واقع می‌شوند. تاثیر این امواج روی کودکان می‌تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان‌ها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات و بیماری‌ها در سیستم‌های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می‌شود و در مواردی نیز باعث ایجاد سرطان خون در این افراد شده است.» با توجه به سخنانی که از سوی کارشناسان مطرح شد، این سوال پیش می‌آید که شهروندان به کدامیک از این اظهارات اعتماد کنند. آیا نظر مسئولان شرکت‌ها متولی واپراتورهای تلفن همراه مبنی بر بی‌ضرر بودن امواج ساطع شده از دکل‌های مخابراتی صحیح است یا هشدارهای متخصصان امر درمان مبنی بر اثرات مخربی که این امواج روی اندام‌های گوناگون می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Reza IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    باسلام‌ وقتی‌متخصصان‌دلسوزسلامت‌وپزشکان‌کشور اعلام‌میکنندکه‌دکل‌های‌مخابراتی‌به‌جان‌و بدن‌انسانها‌اسیب‌میرساند‌واین‌عزیزان‌طبق‌تحقیقات‌وشواهد‌وبررسیهاوآزمایشهای‌گوناگون‌ازمضربودن‌دکل‌های‌‌مخابراتی‌نگران‌هستند چراشرکتهای‌مخابراتی‌.حساسیت‌ومخالفت‌نشان‌میدهنداگردلسوزانه‌بفکرسلامت‌جان همنوعان‌وهم‌میهنان‌خودباشندکه‌قطعا‌عده‌ای‌ازآشنایان‌خودشان‌هم‌درمعرض‌خطرهستند‌بهتر است‌دست‌ازمنفعت‌طلبی‌خودبردارندوبفکر‌جان‌ ملت‌باشند