سلامت نیوز :  بهرام عکاشه، زلزله شناس با اشاره به استمرار پس لرزه‌های زلزله 2/6 ریشتری در آذربایجان غربی تا شش ماه آینده گفت: پس‌لرزه‌ها کاملا طبیعی است و تحرکی عادی در پدیده‌های زمین‌شناسی محسوب می‌شوند. به‌گزارش خبرنگار‌آرمان؛ طبق مستندات مركز لرزه‌نگاری كشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که آمار 60 رویداد زلزله بالاتر از 5/2 ریشتر را در هر روز نمایش می‌دهد، 27 بار نام منطقه ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی تا روز یازده شهریور به ثبت رسیده که بزرگترین این پس لرزه‌ها‌4 ریشتر در عمق‌11 کیلومتری زمین و در روز 10‌شهریور به ثبت رسیده است. با این حال 46 زمین‌لرزه بالای 4‌ریشتر نیز از اول مرداد ماه امسال تا روز یازده شهریور در سراسر ایران رخ داده که 32 زمین‌لرزه آن در ورزقان و 2‌زمین‌لرزه بالای 4‌ریشتر نیز در اهر آذربایجان شرقی گزارش شده و بقیه این زلزله‌ها مربوط به دیگر مناطق ایران بوده است. بهرام عکاشه پژوهشگر زلزله معتقد است: پس لرزه‌ها پدیده‌هایی کاملا طبیعی هستند و برای این اتفاق نیازی به فکتهای خاصی وجود ندارد. من پیش‌بینی می‌کنم تا‌6ماه آینده مناطق شمال غربی ایران همچنان بلرزد و این کاملا طبیعی است. اما برای لرزه‌خیز بودن این مناطق و اساسا تمامی‌مناطق ایران فکت‌های علمی‌و تاریخی بسیاری وجود دارد که منابع برخی از اینها به بیش از دو‌هزار سال می‌رسد.

تاریخ دو هزار ساله ثبت زلزله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی تاکید کرد: دو سه هزار سال تاریخ مناطق مختلف ایران به خصوص تبریز و ارومیه نشان می‌دهد این مناطق همیشه زلزله خیز بوده اند و طبق بررسی‌های صورت گرفته این اتفاق میلیونها سال پیش تا کنون بوده و تا میلیونها سال آینده نیز ادامه خواهد داشت برای نمونه شهر تبریز که همیشه مرکز بزرگ جمعیتی بوده بارها بر اثر زلزله از بین رفته و دوباره تبدیل به شهر شده است.به گفته عکاشه خاک ایران تماما رسوبی است و همیشه زیر آب بوده است. همه سرزمین ایران بعد از پس رفت آب بوجود آمده و از آب سربرآورده است. جای تعجب نیست که نیروی تکنوتیکی درون زمین فشار می‌آورد و دریای احمر تبدیل به اقیانوس می‌شود و با فشار شبه جزیره عربستان به سمت شمال ایران را تحت استرس شدید قرار می‌دهد و زلزله‌هایی را در مناطقی از ایران باعث می‌شود که می‌توان به زلزله‌های مناطق زاگرسی و همین‌طور دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز اشاره کرد. وی اظهار کرد: شبه قاره‌هند نیز به سمت شمال‌غرب حرکت می‌کند و زلزله‌های بخش شرقی ایران را موجب می‌شود و با وسیله حرکت شبه‌قاره تنشهای مناطق شرقی ایران تشدید می‌شود. با‌این‌حال نشانه‌های زمین‌شناسی و مطالعات گسلها در منطقه آذربایجان شرقی و سواحل دریای خزر نشان می‌دهد که در سواحل غربی دریای خزر زلزله‌7 ریشتری قابل پیش‌بینی است و در کوههای قفقاز نیز می‌توان منتظر‌7ریشر زلزله بود. باید به این مناطق سلماس و تبریز را نیز اضافه کرد.این استاد دانشگاه گفت: من معتقدم استعداد زلزله‌های 6 ریشتری همیشه در مناطق شمال‌غربی ایران وجود دارد اگرچه ‌ممکن است‌7ریشتری نیز رخ دهد اما در تبریز بعید به نظر می‌رسد که چنین حادثه ای رخ دهد ولی دور از انتظار هم نیست. گسل شمال تبریز از زنجان تا خوی در مرز ترکیه ادامه دارد و بسیار توانمند است. بارها شهر تبریز بر اثر این گسل نابود شده است. وی با تاکید بر اینکه تاریخ نویسان در طول تاریخ عمدتا در مراکز جمعیتی به نوشتن رخدادها در دربارها مشغول بوده و توجه بیشتری به پایتختهای ایران داشته اند گفت: تبریز، قزوین، شیراز و اصفهان و ... بارها پایتخت بوده اند و بارها حادثه زلزله را به خود دیده اند. منطقه آذربایجان به‌طور کلی زلزله‌خیز بوده است و این زلزله‌خیز بودن از حرکت گسلهای قفقاز به سمت غرب و شبه جزیره به سمت شمال حاصل می‌شود که از شرق ترکیه تا استانبول ادامه پیدا می‌کند.

آواربرداری ها به اتمام نرسیده

نماینده اهر و هریس در مجلس با اشاره به اینکه زمستان نزدیک است و بازسازی مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی به کندی صورت می‌گیرد و آواربرداری روستاها هنوز به اتمام نرسیده گفت: از طرف کمیسیون عمران مجلس نمایندگان با جدیت پیگیر وضعیت زلزله‌زدگان برای انجام اقدامات عمرانی این مناطق هستند.عباس فلاح نماینده مردم اهر و هریس و عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت زلزله‌زدگان و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی باید انجام دهد، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مربوطه باید کار آواربرداری روستاهای آسیب دیده را تاکنون به اتمام می‌رساندند ولی از 100 لودر و بولدوزری که باید برای این کار به مناطق اعزام شوند، تنها 50 دستگاه اقدام به آواربرداری می‌کنند. وی به فارس گفت: به دلیل کمبود امکانات عمرانی در منطقه، کار آواربرداری به کندی صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه زمستان هم نزدیک است مسئولان باید اهتمام ویژه‌ای در روند عمران و ساخت‌ و ساز منطق زلزله‌زده داشته باشند.


اتمام آواربرداری 1600 روستای زلزله‌زده

همچنین رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌از اتمام آواربرداری بیش از هزار و 600 واحد تخریب شده و پی‌کنی هزار واحد در روستاهای زلزله‌زده منطقه ارسباران خبر داد. علیرضا تابش در حاشیه بازدید از روستاهای زلزله‌زده شهرستان ورزقان اظهار کرد: برای تحقق وعده اسکان دائم زلزله‌زدگان در دو ماه آینده همت و ورود مردم به این امر ضروری است. ساز و کار لازم از طرف دولت در کوتاه‌ترین زمان تعریف شده است و برای عملیاتی شدن این ساز و کارها باید خود مردم به موضوع ساخت و ساز و اسکان دائمی‌زلزله‌زدگان ورود پیدا کنند. تابش افزود: مردم می‌توانند خود اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کنند یا نفرات مورد اعتماد را برای تسریع در این امر مشارکت دهند.وی با اشاره به مراحل مختلف بازسازی مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: در مدت کوتاهی که کار بازسازی این مناطق آغاز شده است، آواربرداری بیش از هزار و 600 واحد به اتمام رسیده و هزار واحد نیز در مرحله پی‌کنی قرار دارد.تابش ابراز امیدواری کرد؛ با همت و پشتکار مردم، تامین امکانات مورد نیاز و پیگیری مسئولان استانی تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما مردم آسیب دیده به مکان دائمی‌و مطمئن منتقل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha