وقوع زمین لرزه 5.2 ریشتری در روستای زهان از توابع زیر کوه در استان خراسان جنوبی که ساعت 5 و 20 دقیقه صبح امروز روی داد موجب بروز هراس در مردم محلی شده است و هم اکنون مردم در معابر عمومی حضور دارند.

زلزله تلفات جانی نداشت/ پیش بینی خسارت در 6 روستا
سلامت نیوز : در حالی وقوع زمین لرزه 5.2 ریشتری در روستای زهان موجب ایجاد هراس در این منطقه شده است. فرماندار زیرکوه دقایقی قبل اعلام کرد که این زلزله هیچ خسارت جانی در برنداشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ وقوع زمین لرزه 5.2 ریشتری در روستای زهان از توابع زیر کوه در استان خراسان جنوبی که ساعت 5 و 20 دقیقه صبح امروز روی داد موجب بروز هراس در مردم محلی شده است و هم اکنون مردم در معابر عمومی حضور دارند، از سوی دیگر مسئولان محلی از تشکیل ستاد مدیریت بحران در منطقه و اعزام گروههای امدادی به مناطق زلزله زده خبر داده اند.

در همین زمینه فرماندار زیرکوه، فرهاد فلاحتی اعلام کرده است که طبق بررسیهای اولیه صورت گرفته از مناطق زلزله زده این زمین لرزه هیچ خسارت جانی نداشته و هم اکنون گروههای ارزیاب در روستاهای زلزله زده در حال براورد خسارات مالی هستند.وی اعلام کرده است که برآورد اولیه خسارات به زودی انجام خواهد شد.فرماندار زیرکوه از مردم خواسته است با توجه به احتمال بروز زمین لرزه از قرار گرفتن در زیر سازه های غیر مقاوم خودداری کنند.

فرهاد فلاحتی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه زمین لرزه سال 76 در منطقه زیرکوه تخریب بسیار بالایی داشته و پس از آن نوسازی برخی از واحدهای مسکونی انجام شده است، اظهار کرد: «این مناطق امن بوده و جای نگرانی برای تخریب این مناطق نیست.»فلاحتی با بیان اینکه تسهیلات بهسازی مسکن روستائی فرصت مناسبی برای ایمن سازی مناطق مسکونی است، از مردم خواست که از این تسهیلات استفاده کرده و به بهسازی بافت های فرسوده بپردازند.

انسداد جاده ای در بخش زهان/ پیش بینی خسارت در 6 روستا
فرماندار زیر کوه از ریزش کوه در بخش زهان و در حوالی روستای پیشه رو خبر داد و عنوان کرد که در این راستا دو جاده در این بخش مسدود شده که یکی از جاده ها بازگشایی شده و جاده دیگر مسدود است.فلاحتی ترک خوردگی منازل روستائی در منطقه زیرکوه را از دیگر خسارات این زمین لرزه برشمرد و گفت: «پیش بینی می شود حدود شش روستا ازبخش کوهستانی زیرکوه و زهان خسارت دیده باشد.»

در همین مدیر هلال احمر استان خراسان جنوبی از اعزام دو تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: «خوشبختانه تیم های ارزیاب حاضر در منطقه  تا کنون هیچ گونه گزارشی از  خسارات جانی و مالی گزارش نکرده اند.»آخرین زلزله در زیرکوه خراسان جنوبی سال 1376 با قدرت 7.2 ریشتر به وقوع پیوست که بیش از 12 هزار نفر در این زلزله جان باختند.

زلزله در عمق کم رخ داد
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اعلام جزئیات زلزله صبح امروز در خراسان جنوبی، گفت: «پیش از این نیز در منطقه مذکور زلزله ای با بزرگای 7.1 ریشتر رخ داده بود.»دکتر مهدی زارع بزرگای این زلزله را 5.2 در مقیاس ریشتر ذکر کرد و افزود: «این زلزله در نزدیکی سربیشه در جنوب آبیز ساعت 4:20 دقیقه صبح امروز یکشنبه 12 شهریورماه در عمق کم رخ داده است.»

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه پیش از این در منطقه مذکور زلزله بزرگ اردکول قائن رخ داده است، اظهار کرد: «در روز 20 اردیبهشت سال 76 زمین لرزه ای با بزرگای 7.1 رخ داد و زلزله امروز خراسان جنوبی به نظر می رسد در راستای گسل آبیز باشد.»وی با اشاره به اینکه این منطقه لرزه خیزی بالایی دارد، توضیح داد: آخرین زلزله معروف این منطقه زلزله قائنات است که  در سال 76 در این محل رخ داد.زارع با تاکید بر اینکه در این منطقه گسلهای زیادی وجود دارد، خاطر نشان کرد که  از جمله گسلهای فعال در این منطقه گسل "بنیاباد" و "دشت بیاض" است. وی گفت: «کانون زلزله صبح امروز روند شرقی - غربی دارد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha