سلامت نیوز : حمید گورابی پیش از ظهر امروز در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رویان که در پژوهشکده رویان برگزار شد اظهار داشت: امسال هم این توفیق حاصل شد تا بتوانیم سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی رویان را برگزار کنیم و امیدواریم ماحصل این جشنواره ارائه دستاوردهای به‌روز علمی و ارتقای روابط علمی محققان کشورمان در سطح بین‌المللی باشد.

وی با اشاره به اینکه 167 طرح از 35 کشور جهان در این جشنواره شرکت کرده‌اند افزود: 31 طرح از کشور آمریکا، 16 طرح از چین، 15 طرح ایران، 13 طرح ژاپن، 10 طرح از هند و 9 طرح از آلمان به جشنواره رویان ارسال شده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: برای بررسی این طرح‌ها از 115 داور داخلی و 65 داور خارجی استفاده کردیم و روند داوری را به نحوی انجام دادیم که گرایش خاصی در بررسی طرح‌ها به‌وجود نیاید.

به گفته گورابی امسال علیرغم اینکه 6 - 5 نفر برای دریافت جایزه در حوزه اپیدمیولوژی کاندیدا شده بودند اما هیئت داوران طرحی را شایسته دریافت این جایزه ندانست.وی اضافه کرد: در بخش آندرولوژی که بیشتر مربوط به ناباروری مردان است دکتر کریستین آلمستروف از کشور دانمارک برتر شناخته شد که در طرح نامبرده غربالگری برای تشخیص سرطان مردان قبل از پیشرفت سلول‌های سرطانی با محور ناباروری مردان و سلول‌های سرطانی مطرح شده است.

وی ادامه داد: در بخش جنین‌شناسی خانم دکتر لورا سیسیلیا از کشور آرژانتین برنده جایزه نخست این بخش شد که در طرح نامبرده بررسی‌هایی روی برخی هدایتگرهای شیمیایی که سبب رساندن تخمک و اسپرم به یکدیگر می‌شود صورت گرفته و این محقق استروژن را به عنوان ماده شیمیایی برای این عملکرد انتخاب کرده است.رئیس پژوهشگاه رویان اعلام کرد: گروه ناباروری زنان به طور مشترک دو طرح برنده داشته است که یکی مربوط به دکتر ونجی ژو از کشور چین است که نامبرده لیزر درمانی تخمدان به روش ترانس واژینال را در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بررسی کرده است.

وی افزود: همچنین دکتر کائی ناسو از ژاپن نیز طرحی را با عنوان مسیرهای پیام‌رسان با واسطه در بیماری‌زایی فیبروزیز ناشی از آندومتریوز را تحت بررسی قرار داده است.گورابی همچنین منتخب بخش فناوری سلول‌های بنیادی و طب ترمیمی را دکتر چنگ چنگ ژانگ از آمریکا اعلام کرد و گفت: اگر در پیوند سلول‌های بنیادین از سلول غیر خودی استفاده شود فرد دچار واکنش‌های آلرژیک و ایمونولوژیک می‌شود که دکتر ژانگ در طرح خود عنوان کرده که در محیط آزمایشگاهی و کشت سلول‌های بنیادی تکثیر شده در آزمایشگاه بهتر در پیوندهای غیرخودی پذیرش می‌شوند.

وی تأکید کرد: از میان طرح‌های ارائه شده توسط محققان ایرانی دکتر علیرضا پویا شایسته دریافت تشویق در حد ملی انتخاب شد. طرح این پژوهشگر استفاده از یک مدلی در عصب‌بینایی است که غلاف میلین را که معمولاً افراد مبتلا به ام‌اس در آن دچار اختلال می‌شوند حذف کرده است و بعد از سلول‌های بنیادی القایی IPS استفاده کرده و آن را به سلول‌های عصبی پشتیبان پیوند زده است تا میلین را تولید کند.

ارائه نشدن جایزه زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رویان خبری بود که دکتر گورابی با اظهار تأسف آن را اعلام کرد.وی گفت: به دلیل مشکلات مالی و افزایش هزینه‌های برگزاری این جشنواره نتوانستیم این جایزه را به کسی اهدا کنیم چرا که پژوهشگاه رویان به صورت غیردولتی و با کمک اسپانسرها برگزار می‌شود و امسال حتی نتوانستیم از معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری کمکی دریافت کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان اذعان داشت: هزینه این جایزه 25 هزار دلار است که تاکنون به دو محقق خارجی اعطا شده و تأثیر بسزایی در ایجاد رابطه و استفاده از اطلاعات محققان داشته است.سیزدهمین جشنواره بین المللی رویان از 15 تا 17 شهریور با حضور محققان داخلی و خارجی در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha