سلامت نیوز :تحقیقات جدید نشان داد: زنانی که بیش از 75 سال دارند در مقایسه با مردانی که در همین رنج سنی قرار دارند، 20 درصد بیشتر به اختلال نامنظمی ضربان قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی دچار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ با این حال محققان گفتند: یافته‌های آنها نشان داد که صرف زن بودن را نباید یک عامل خطرساز مستقل برای سرطان یا لختگی خون دانست زیرا این تفاوت در زنان کمتر از 75 سال وجود ندارد.محققان در تحقیقات خود بیش از ۸۷ هزار فرد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را در دانمارک بررسی کردند. بیش ار 51 درصد از این بیماران زن بودند.

محققان پس از یک سال پیگیری متوجه شدند: بیماران زنانی که کمتر از 75 سال داشتند خیلی در معرض سکته نبودند. زنانی که بیش از 75 سال داشتند 20 درصد بیشتر در معرض سکته بودند.نتیجه این تحقیقات در روز یکشنبه در اجلاس سالانه انجمن اروپایی قلب شناسی در مونیخ ارائه شد.

جنسیت مونث یک عامل خطرساز برای سکته و لختگی خون در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی است اما رهنمودهای انجمن اروپایی قلب شناسی در سال 2010 برای کنترل فیبریلاسیون دهلیزی، مونث بودن را یک عامل جزیی برای ابتلا به این اختلال می داند.این رهنمودها به زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که کمتر از 65 سال دارند و یک عامل خطرساز اضافی هم دارند یا 65 تا 74 ساله هستند و هیچ عامل خطرناک اضافی هم ندارند پیشنهاد می‌کند تا از رقیق کننده های خون استفاده کنند.

رقیق کننده‌های خون خطر سکته و لختگی خون را در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کم می‌کنند اما خطر خونریزی را افزایش می‌دهند بنابراین باید فقط بیمارانی از آنها استفاده کنند که بسیار در معرض سکته و لختگی خون هستند.از آنجا که اطلاعات و نتایج این تحقیقات فقط در یک اجلاس پزشکی مطرح شده است باید آنها را تا زمانی که به صورت گروهی بررسی نشده‌اند و در یک مجله به چاپ نرسیده‌اند، مقدماتی بدانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha