سلامت نیوز : یك فوق تخصص آسم و آلرژی تاكید كرد: از میان بیماران آسمی، كسانی كه مشكلات روحی و روانی دارند بیش از دیگران در معرض خطر مرگ قرار دارند.

دكتر مسعود موحدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: همچنین تماس با دود سیگار و آلاینده‌های قوی نیز از عوامل خطرزا برای بیماران آسمی است كه در بعضی از مواقع به فوت آنها می‌انجامد.به گفته وی، كودكانی كه در خانواده‌هایی زندگی می‌كنند كه بیماریشان را انكار كرده و آنها را از درمان صحیح بازمی‌دارند نیز در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینكه ابتلا به آسم هم بر اثر عوامل ارثی و هم بر اثر عوامل محیطی صورت می‌گیرد و تنها عوامل ارثی در این میان دخیل نیست، افزود: اگر هم پدر و هم مادرش آسم داشته باشند، امكان ابتلا به آسم در فرزند آنها، 50 تا 70 درصد است اما اگر فقط یكی از آنها بیمار باشد این میزان به 10 تا 30 درصد می‌رسد.دكتر موحدی افزود: عوامل محیطی به دو دسته آلاینده‌های فضای باز و آلاینده‌های فضای بسته تقسیم می‌شود. آلاینده فضای باز شامل قارچ‌ها، كپك‌ها، حشرات، دود سیگار، حیوانات دست‌آموز خانگی است و آلایندگی‌های فضای بسته را، گروه گیاهان، دود اگزوز اتومبیل‌ها و دود ناشی از كارخانه‌های صنعتی تشكیل می‌دهند كه این آلاینده‌ها در كسی كه زمینه ارثی دارد باعث بروز و تشدید علائم آسم خواهد شد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینكه درمان قطعی آسم در سنین مختلف و با توجه به نوع آسم متفاوت است، افزود: با حذف فاكتوری كه در فرد آسم ایجاد كرده می‌توان به درمان قطعی دست یافت. مثلا كسی كه به آسم شغلی دچار است با دوری از محل كار خود بهبود می‌یابد و كسی كه به علت چاقی دچار آسم می‌شود با كم كردن وزن خود می‌تواند سلامتی خود را بازیابد.به گفته وی، در دسته‌ای از كودكان مبتلا به آسم، عفونت‌های ویروسی باعث تشدید علائم بیماری می‌شود. زمانی كه كودك به شش یا هفت سالگی می‌رسد، بیماری فروكش كرده و نمودار نخواهد شد.وی در پایان اظهار كرد: كسانی كه بیماری و نحوه كنترل آن را بهتر شناخته و از داروها بهتر استفاده می‌كنند، زودتر از دیگران بهبود پیدا كرده و شدت بیماری آنها پایین‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha