معاون فنی مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت از فعال شدن سامانه ثبت نام از مردم در برنامه پزشك خانواده خبر داد و بر لزوم ثبت صحیح اطلاعات هویتی و شماره تلفن‌های همراه مردم در این سامانه تاكید كرد.

چگونگی و مدارك ثبت‌نام در "پزشك خانواده" اعلام شد
سلامت نیوز : معاون فنی مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت از فعال شدن سامانه ثبت نام از مردم در برنامه پزشك خانواده خبر داد و بر لزوم ثبت صحیح اطلاعات هویتی و شماره تلفن‌های همراه مردم در این سامانه تاكید كرد.

دكتر سید رضا مظهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اعلام باز شدن سایت www.1590.ir برای ثبت‌نام مردم و انتخاب پزشك خانواده، گفت: اقدام سرپرست خانوار برای ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده و انتخاب پزشك مربوطه كافی است و لزومی ندارد تك‌ تك اعضای خانوار برای ثبت‌نام در این برنامه اقدام كنند.وی افزود: سرپرست خانوار می‌تواند پس از كامل كردن ثبت نام خود در سایت www.1590.ir، با باز كردن صفحات مربوطه در این سامانه، نسبت به ثبت دیگر اعضای خانوار و همچنین انتخاب پزشك خانواده اقدام كند.

ترجیحا اعضای یك خانواده مشتركا یك پزشك را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند

معاون فنی مركز مدیریت توسعه شبكه وزارت بهداشت ادامه داد: هر چند آزادی عمل برای انتخاب پزشك خانواده توسط تك‌ تك اعضای خانوار وجود دارد، اما از آنجا كه هدف از اجرای این برنامه آن است كه یك پزشك برای تمام اعضای خانواده باشد و همچنین با توجه به ارتباط و تاثیر خانواده در بیماری‌های یكدیگر، توصیه می‌شود تمام اعضای خانواده به صورت مشترك یك پزشك را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند.

مردم نزدیك‌ترین مطب به محل سكونت خود را به عنوان پزشك خانواده انتخاب كنند

به گفته وی، پس از تعیین محل سكونت توسط سرپرست خانوار در سایت مربوطه، صفحه مربوط به پزشكان خانواده آن شهر باز شده و در اختیار كاربر قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز توصیه می‌شود افراد نزدیك‌ترین مطب به محل سكونت را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند.

درخواست 1157 پزشك برای شركت در برنامه پزشك خانواده تهران؛ تاكنون

مظهری با بیان اینكه تعداد زیادی از پزشكان درخواست شركت در برنامه پزشك خانواده تهران را داشته‌اند، افزود: تا این لحظه هزار و 157 پزشك برای شركت در برنامه پزشك خانواده در تهران ثبت‌نام كرده‌اند. از آنجا كه ممكن است تمام این پزشكان واجد صلاحیت برای پزشك خانواده نباشند، كنترل‌های مربوطه از سوی سوپروایزرهای دانشگاهی هر شهرستان صورت می‌گیرد و پس از تایید مدارك، با پزشك مربوطه قرارداد منعقد می‌شود و نام آن پزشك در سامانه لینك می‌شود. بر این اساس لیست اسامی پزشكان خانواده در سایت www.1590.ir در هر شهرستان و از جمله تهران همچنان در حال اضافه شدن است. به این ترتیب اگر نام پزشك مورد نظر یك فرد در سامانه www.1590.ir وجود نداشت، آن فرد می‌تواند ثبت نام خود را انجام داده و برای انتخاب پزشك خانواده خود تا زمان اضافه شدن نام پزشك مورد نظر به سامانه منتظر بماند.

معاون فنی مركز مدیریت توسعه شبكه وزارت بهداشت گفت: برای ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده لزومی ندارد افراد حتما به سایت www.1590.ir مراجعه كنند. برای ثبت‌نام مردم در این برنامه سه فرمت در نظر گرفته شده است؛ ابتدا آنكه پرسنل وزارت بهداشت به درب منازل مراجعه كرده و سرشماری انجام می‌دهند و مردم می‌توانند از لیست اسامی پزشكانی كه همراه پرسنل وزارت بهداشت است، یك نفر را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند.

مدارك لازم برای ثبت نام در برنامه پزشك خانواده

وی افزود: روش دیگر آن است كه فرد می‌تواند به صورت حضوری به مطب پزشك خانواده كه با نصب تابلو در محل آن مطب مشخص می‌شود، مراجعه كرده و برای ثبت‌نام اقدام كند. در این زمینه همراه داشتن شناسنامه و كارت ملی و همچنین مدركی نظیر قبض آب، برق، گاز یا تلفن به منظور احرازهویت محل سكونت فرد لازم است.

مظهری ادامه داد: با مراجعه به سایت www.1590.ir نیز افراد می‌توانند برای ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده اقدام كنند. پس از ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده، كد رهگیری به سرپرست خانوار ارائه می‌شود. در این مرحله نیز مدارك افراد ثبت‌نام شده در برنامه پزشك خانواده توسط مركز مجری پزشك خانواده كنترل می‌شود و با تایید مدارك توسط پزشك خانواده مسوول، پرونده مربوطه برای افراد شكل می‌گیرد و در مرحله بعدی ویزیت پایه آغاز می‌شود.

ارتباط پزشكان خانواده با افراد تحت پوشش خود از طریق سیستم پیام كوتاه و كارتابل الكترونیكی اختصاصی هر خانوار

مظهری گفت: در سامانه www.1590.ir كارتابلی به صورت اختصاصی برای هر خانوار در نظر گرفته می‌شود كه افراد می‌توانند از این طریق با پزشك خانواده خود در ارتباط باشند، پیام‌ها، پرسش‌ها و شكایات احتمالی خود را به سوپروایزرهای شهرستانی و ملی انتقال داده و پاسخ لازم را نیز دریافت كنند. پزشك خانواده نیز به صورت موردی اگر كاری با افراد تحت پوشش خود داشته باشد، می‌تواند از این طریق با آنها ارتباط برقرار كند. در مجموع علاوه بر راه‌اندازی سیستم پیام‌ كوتاه و انتقال اطلاعات از این طریق، افراد می‌توانند از طریق كارتابل الكترونیكی نیز اطلاعات لازم را دریافت كنند. به محض آنكه ثبت‌نام افراد در برنامه پزشك خانواده قطعی شود، كارتابل الكترونیكی اختصاصی آن خانوار نیز فعال می‌شود.

تاكید وزارت بهداشت بر ثبت صحیح اطلاعات هویتی و شماره تلفن‌های همراه در سامانه پزشك خانواده

معاون فنی مركز توسعه شبكه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پایان تاكید كرد: از آنجا كه در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع اطلاع‌رسانی از طریق پیام‌ كوتاه انجام می‌شود و این اطلاع‌رسانی می‌تواند متناسب با بیماری فرد جنبه‌های آموزشی نیز داشته باشد، درخواست‌مان آن است كه افراد اطلاعات خود را به صورت كامل و صحیح در سامانه وارد كنند و شماره‌ تلفن‌های همراه خود را نیز از طریق سامانه در اختیار ما قرار دهند. همچنین از آنجا كه وظایف تیم سلامت بر اساس سن جمعیت تحت پوشش تعیین می‌شود، لازم است افراد تاریخ تولد خود را نیز به صورت صحیح در سامانه اعلام كنند تا بتوانند از آخرین اقدامات و تغییرات باخبر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha