دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 55650

سلامت نیوز : بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت ( وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی) مکلف است. ساز و کارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت و در ادامه تشکیل سازمان بیمه سلامت را تا پایان سال اول برنامه تعیین و تا پایان اسفند 90 برای تشکیل ابلاغ کند.

بر اساس ماده 38، برنامه پنجم توسعه تمام سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند در سایه یک سازمان بیمه‌ای تحت عنوان سازمان بیمه سلامت قرار گیرند تا خدمات ارائه شده در حوزه بیمه‌ای تجمیع شده و در یک راستا قرار گیرد.سرانجام و بعد از گذشت بیش از یکسال و نیم از برنامه پنجم توسعه، دولت اساسنامه سازمان بیمه سلامت را پس از تأیید شورای نگهبان در اواخر مرداد امسال به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ارسال کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این در حالی است که علیرغم ابلاغ اساسنامه از سوی دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی به صراحت اعلام کرده است که بر اساس قوانین موجود، زیر مجموعه سازمان سلامت قرار نمی‌گیرد.سید عبدالله عمادی، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس با اشاره به دغدغه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشکیل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: در حال حاضر مقدمات تشکیل این سازمان فراهم شده است و همکاری‌های لازم بین سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد.

وی تصریح کرد: پس از ابلاغ تشکیل سازمان بیمه سلامت از سوی رئیس‌جمهوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقدمات کار از سوی وزیر مربوطه فراهم شده است به طوری که به نظر می‌رسد تا اواسط شهریور این سازمان تشکیل شود.

عمادی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به دغدغه‌های وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تا اواسط شهریور  سازمان بیمه سلامت تشکیل شود که این امر گام مهمی در حوزه سلامت است.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس قوانین و مقررات سازمان بیمه سلامت همه سازمان‌های بیمه‌گر اعم از سازمان تأمین اجتماعی و بخش درمان غیر مستقیم آن تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی در زمینه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان سازمان موفق عمل کرده است و به همین دلیل با تشکیل سازمان بیمه سلامت تغییری در ساختار سازمان تامین اجتماعی ایجاد نمی‌شود و تنها به تدریج بخش درمان غیرمستقیم این سازمان به سازمان بیمه سلامت می‌پیوندد.عمادی اضافه کرد: به جز سازمان تأمین اجتماعی حدود 17 سازمان بیمه‌گر نیز وجود دارند که به طور کامل بخش درمان آن تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته از سوی وزیر رفاه مطرح بوده است بحث مشخص شدن مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت است که در این خصوص نیز نفراتی مد نظر هستند.بحث تشکیل سازمان بیمه سلامت و تجمیع بیمه‌ها آن قدر حائز اهمیت است که نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون مربوطه نیز در این خصوص بر تشکیل این سازمان تأکید دارند 

عبدالرضا عزیری، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام سازما‌ن‌های بیمه‌گر موظف به رعایت قانون هستند، گفت: دولت هر چه سریعتر اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان را ابلاغ کند.عزیری در گفت و گو با فارس با اشاره به تصویب اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان توسط شورای نگهبان و راسال آن به دولت در هفته‌های گذشته اظهار داشت: دولت بر اساس برنامه پنجم موظف است این سازمان را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: هیچ یک از سازمان‌های بیمه‌گر نمی‌توانند از اجرای قانون کوتاهی کنند و بر همین اساس سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند با تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان زیر مجموعه این سازمان قرار گیرند.

عزیری ادامه داد: بر اساس اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایرانیان، سازمان تأمین اجنماعی نیز باید زیر مجموعه سازمان سلامت قرار گیرد و در این راستا هر چه زودتر باید شرایط فعالیت این سازمان فراهم شود.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت در ابلاغ تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان کوتاهی کند، بدون شک مشکلات در حوزه سلامت افزایش می یاید ضمن اینکه نمایندگان مجلس نیز پیگیر اجرای این سازمان هستند.

وی بیان داشت: بر اساس  ماده 38 قانون برنامه توسعه، دولت می‌بایست با ادغام تمام صندوقهای بیمه درمانی در صندوق بیمه خدمات درمانی کشور سازمان بیمه سلامت ایرانیان را تشکیل دهد.در همین راستا محمدباقر هداوند، مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی کشور در خصوص ادغام صندوق‌های بیمه‌ای و تشکیل سازمان بیمه سلامت، در گفت‌وگو با فارس گفت: طبق بند «ب» ماده 38 برنامه پنجم توسعه، تمام صندوق‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: با تشکیل سازمان بیمه سلامت و تجمیع بیمه‌ها، یکسان‌سازی خدمات و رفع همپوشانی بیمه‌ها، محقق خواهد شد و افق بهتری در بخش سلامت پدید خواهد آمد ضمن اینکه با تشکیل این سازمان، تجمیع منابع اتفاق می‌افتد و در راستای تجمیع منابع مالی سیاستگذاری یکسان برای هزینه‌کردها رخ می‌دهد.

هداوند با اشاره به متن قانون در خصوص تشکیل سازمان بیمه سلامت گفت: در قانون به صراحت تأکید شده است که از تجمیع سازما‌ن‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان بیمه سلامت ایجاد می‌شود که با توجه به اینکه سازمان بیمه خدمات درمانی در حال حاضر زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، نکته مبهمی در جایگاه سازمان بیمه سلامت وجود ندارد.

به هر حال با توجه به تأکید معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تشکیل سازمان بیمه سلامت باید منتظر ماند که آیا سازمان تأمین اجتماعی که در ماه‌های گذشته با چالش‌های بسیاری در خصوص ماندن یا نماندن مدیرعامل آن مطرح بوده است، با تشکیل سازمان بیمه سلامت زیر مجموعه آن قرار خواهد گرفت یا خیر؟برای پاسخ به این سوال باید تا چند روز  آینده منتظر تصمیم وزیر تعاون،کار ورفاه ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha