دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 55659

سلامت نیوز : رییس مركز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از چكاپ رایگان وضعیت سلامت روان و جسم دانشجویان جدید كارشناسی و كارشناسی ارشد جهت پیگیری وضعیت دانشجویان در قالب كارنامه سلامت روان وجسم در دانشگاههای كشور خبر داد.

دكتر یعقوبی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه دانشجویان ورودی‌های جدید كارشناسی و كارشناسی ارشد در ابتدای ورود خود پالایش جسمی و روانی می‌شوند، تصریح كرد: براین اساس در بحث كارنامه سلامت جسم دانشجویی، وضعیت جسمانی دانشجویان از طریق معاینات قد، وزن و فشار خون، بینایی و دهان و دندان بررسی خواهد شد.وی افزود: همچنین در بحث سلامت روان پرسشنامه‌ای با بیش از 100 سوال جهت بررسی وضعیت سلامت روان دانشجو تهیه شده است كه در این راستا ابعاد مثبت و منفی سلامت روان دانشجو مشخص می‌شود و نتایج این كارنامه در اختیار وی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بحث سلامت روان، آیتم‌هایی همچون میزان شادی، احساس خودكارآمدی، اعتماد به نفس، میزان اضطراب، افسردگی تحصیلی، بی‌خوابی و ... دانشجو مشخص می‌شود. همچنین از طریق این تست‌ها مدل شخصیتی نیز قابل تعیین است.رییس مركز مشاوره وزارت علوم ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی كه در این پرسشنامه به دست می‌آید، اگر دانشجویی نیازمند مشاوره باشد، از آنها جهت راهنمایی در مراكز مشاوره دعوت به عمل می‌آید.

وی خاطر نشان كرد: جامعه هدف در كارنامه سلامت روان و جسم دانشجویان كارشناسی و كارشناسی ارشد موسسات آموزش عالی دولتی به غیر از پیام‌نور و جامع علمی كاربردی است و مابقی دانشگاه‌ها نیز در صورتی كه مراكز مشاوره و بهداشت داشته باشند می‌توانند كارنامه سلامت را اجرایی كنند. همچنین واحدهای فنی‌و حرفه‌ای و غیرانتفاعی نیز كه مراكز مشاوره‌‌ای دارند می‌توانند از امسال كارنامه روان را اجرا كنند.

رییس مركز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح كرد: این كارنامه یك چكاپ فردی جهت پیگیری دانشجو از وضعیت خود است و در واقع یك چكاپ رایگانی است كه اطلاعات آن در اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت.یعقوبی با بیان اینكه سال گذشته برای بیش از 70 هزار دانشجو كارنامه سلامت روان صادر شد، گفت: این كارنامه در بیش از 80 دانشگاه و موسسه آموزش عالی اجرایی شد. بحث كارنامه روان از سال 86 به صورت كشوری و ملی در حال اجرایی است و سال‌های قبل آن نیز به صورت پراكنده انجام می‌گرفت.

وی در ادامه اعلام كرد: علاوه بربحث كارنامه سلامت روان، مجموعه انتشاراتی به صورت كتاب و سی‌دی در هنگام ثبت‌نام در اختیار دانشجویان جدیدالورود قرار می‌گیرد تا سازگاری بهتری با زندگی دانشجویی داشته باشند.وی با اشاره به ویژه‌نامه پیام مشاور، گفت: این ویژه‌نامه در ابتدای ورود در اختیار دانشجویان خوابگاهی قرار می‌گیرد كه این انتشار می‌تواند دانشجویان را با شرایط دوری از خانواده، غم غربت و ... راهنمایی كند.

وی در ادامه با اشاره به كتابی در زمینه راهنمایی برای سازگاری با زندگی دانشجویی، گفت: در این كتاب نیز راهنمایی‌هایی در زمینه نحوه درس خواندن در دانشگاه، مدیریت بحث اقتصادی، مدیریت زندگی دانشجویی و ... در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.رییس مركز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: كتاب زندگی سالم دانشجویی نیز از دیگر مجموعه كتبی است كه جهت سالم زندگی كردن دانشجو در اختیار وی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha