دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 55662

سلامت نیوز : دبیر پانزدهمین كنگره سراسری اپتومتری ایران ضمن تاكید بر ضرورت آموزش همگانی در خصوص كیفیت كالاهای مرتبط با چشم، اظهار كرد: شاهد هستیم كه برخی كالاهای خارجی كه شناسنامه‌دار نیستند از طرق مختلف وارد كشور شده و ما این توانایی را نداریم به عنوان درمانگر این كالاها را برای بیمارانمان تضمین كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محمدرضا زرین در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری پانزدهمین كنگره سراسری علمی اپتومتری ایران ترتیب داده شده بود، با بیان اینكه این كنگره دارای 12 امتیاز بازآموزی برای اپتومتریست‌ها و شش امتیاز بازآموزی برای عینك‌سازان مجاز خواهد بود، عنوان كرد: از مجموعه مقاله‌های رسیده به دفتر دبیرخانه كنگره، 67 مورد آن مورد پذیرش قرار گرفته و ارائه می‌شود.

وی برگزاری دو كارگاه ساخت و فیتینگ لنز را از جمله برنامه‌های این كنگره دانست و گفت: «بینایی و سالمندی» از جمله محورهای برگزاری این كنگره است، زیرا سالمندان گروهی هستند كه نیازمند ارائه خدمات بینایی ویژه‌ای هستند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران «اختلالات دید دو چشمی در اطفال» را محور دیگر برگزاری این كنگره برشمرد و اظهار كرد: انتظار داریم دست‌كم هزار نفر از متخصصان اپتومتری در این برنامه شركت و عینك‌سازان مجاز برای افزایش توانایی‌های فنی خود نیز حضور پیدا كنند.

زرین ادامه داد: قانون تكلیف آموزش مداوم را برای عینك‌سازان مشخص كرده و از سال 1375 سازندگان عینك طبی نیز مشمول آموزش‌های مداوم قرار گرفتند. انجمن علمی اپتومتری ایران، آموزش به این گروه را از كنگره امسال در برنامه‌های خود قرار داده است.وی در ادامه با بیان اینكه در حال حاضر چندین كارخانه تولید عدسی در كشور فعال هستند، گفت: اگر این واحدها با تمام ظرفیت كار كنند، قادر خواهند بود حدود 50 درصد نیاز بازار را تامین كنند، اما متاسفانه با تمام ظرفیت‌های موجود خود فعالیت نمی‌كنند و همه آنها در حیطه فروش موفق نیستند. بسیاری از اپتومتریست‌ها، عدسی‌های ایرانی را نمی‌شناسند، البته در حال حاضر این كارخانه‌ها درصدد تلاش برای رفع نواقص و موانع‌ هستند.

دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران ضمن تاكید بر ضرورت آموزش همگانی در خصوص كیفیت كالاهای مرتبط با چشم، اظهار كرد: یكی از مشكلات ما در تجهیز عینك، تبلیغات خلاف واقع، تجویزهای نابجا و دخالت‌های بی‌مورد در امور پزشكی است.دبیر پانزدهمین كنگره سراسری علمی اپتومتری ایران با اشاره به اینكه راهكار اصلاح این مشكلات آموزش است، گفت: عینك‌سازان و متخصصان بایستی دوره‌های آموزش مداوم را بگذرانند و سیستم‌های نظارتی در وزارت بهداشت تقویت شوند.

وی ادامه داد: بحث انتخاب فریم عینك یك مقوله تجاری و بازاری نیست و اپتومتریست‌ها از نظر علمی فاقد این صلاحیت هستند كه تعیین كنند، یك بیمار با چه شرایطی می‌تواند فریم مناسب خود را انتخاب كند.زرین با بیان اینكه لازم است در بحث ساخت و ارائه خدمات اپتیكی، حاكمیت بالینی اعمال شود، اظهار كرد: توجه به فاصله اپتیكی دو چشم یك مورد ساده اما ضروری در ساخت عینك طبی به شمار می‌رود، در صورتی كه عینك‌سازان این موارد علمی را در نظر نمی‌گیرند. باید در نظر داشت كه ابتدا رعایت مسائل فنی و سپس زیبایی لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره عینك‌های آفتابی نیز گفت: هدف استفاده از عینك‌های آفتابی این است كه اشعه یو.وی كه به میزان فراوان در محیط وجود دارد، كمتر به بافت‌های نرم داخل چشم نفوذ كند، زیرا این اشعه بسیار سریع جذب این بافت‌ها شده و به تدریج باعث كدورت آنها می‌شود. درواقع نفوذ اشعه یو.وی به بافت‌های نرم داخل چشمی، از عوامل اصلی بروز آب مروارید زودرس است.

وی اضافه كرد: همچنین عینك آفتابی و تنظیم نور ورودی به چشم كمك می‌كند. استفاده از عینك‌های آفتابی غیراستاندارد پتانسیل‌های بینایی را كاهش می‌دهند.زرین با اشاره به اینكه اشعه ماورای قرمز نیز می‌تواند اثرات مخربی بر روی چشم داشته باشد، گفت: البته حجم این اشعه از اشعه ماورای بنفش كمتر است و فریم‌هایی كه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بایستی بتوانند این اشعه را نیز مهار كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه با بیان اینكه الزاما یك عدسی خوب، عدسی گرانی نیست، اظهار كرد: قیمت بالای عینك‌ها بیشتر به فریم‌ها بازمی‌گردد كه تابع مد هستند.زرین همچنین ضمن تاكید بر اینكه وزارت بهداشت بایستی به انجمن‌های علمی بیشتر اعتماد كند، گفت: راه‌اندازی دوره PhD اپتومتری بعد از چندین سال هنوز روی زمین مانده است و این حق فارغ‌التحصیلان ما است كه بتوانند در داخل كشور خود، آخرین مدارج علمی را طی كنند.پانزدهمین كنگره سراسری اپتومتری ایران در روزهای 15، 16 و 17 شهریور ماه سال جاری و با حضور اپتومتریست‌های سراسر كشور در مركز همایش آفرینش‌های فرهنگی هنری حجاب در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha