شستن مكرر دست‌ها باعث كاهش احتمال اسهال مسافرتی می‌شود. این در حالیست كه اسهال شایع‌ترین بیماری مسافرتی است. بین 25 تا 50 درصد مسافران جهان به درجاتی ازاسهال پس از سه روز مسافرت دچار می‌شوند.

شستن مكرر دست‌ها باعث كاهش احتمال اسهال مسافرتی می‌شود

سلامت نیوز : رییس مركز بین المللی طب مسافرتی گفت: شستن مكرر دست‌ها باعث كاهش احتمال اسهال مسافرتی می‌شود. این در حالیست كه اسهال شایع‌ترین بیماری مسافرتی است. بین 25 تا 50 درصد مسافران جهان به درجاتی ازاسهال پس از سه روز مسافرت دچار می‌شوند.

دكتر مرتضی ایزدی در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: حتی افراد سالم بهتر است مسیر بسیار طولانی را با اتوبوس طی نكنند چرا كه هدف از مسافرت دستیابی به آرامش و آسایش است این در حالیست كه افراد معمولا مدت زمان محدودی را برای سفر اختصاص می‌دهند.وی در ادامه گفت: اگر فردی برای مسافرتی 5 روزه 24 ساعت در اتوبوس باشد باید دست كم یك برابر و نیم این زمان را استراحت كند این در حالیست كه او باید یك روز را نیز برای برگشت از مسافرت اختصاص دهد. در این شرایط فرصتی برای استراحت و تفریح در طول سفر پیدا نمی‌كند.

رییس مركز بین المللی طب مسافرتی با بیان اینكه فرد باید زمانی كافی برای سفر اختصاص دهد، تاكید كرد: هنگامی كه افراد مدت زمان محدود سه تا پنج روزه را برای سفر در اختیار دارند یا نباید از مسیرهای طولانی برای مسافرت استفاده كنند و یا این كه از وسایل نقلیه‌ای مانند هواپیما و قطارهای تندرو استفاده كنند تا كمترین زمان را در مسیر باشند.وی با اشاره به مسافرت زنان باردار گفت: آنان باید به مناطقی سفر كنند كه آب و هوای مشابهی با محل سكونتشان یا درجه حرارت كمتری دارد علاوه بر آن نباید به مناطق دور دست حتی با هواپیما سفر كنند چون لازم است در صورت نیاز به وضع حمل در سریعترین زمان خود را به مراكز درمانیشان برسانند. از سوی دیگر بهترین زمان برای سفر زنان باردار سه ماهه دوم بارداری است.

ایزدی درباره سفر كودكان و افراد مسن اظهار كرد: كودكان زیر یك سال را نباید برای سفر به مناطقی برد كه اختلاف درجه حرارت و ارتفاع زیادی با محل سكونتشان دارد. از سوی دیگر افرادی بالای 65 سال باید با وسایلی مانند قطار سفر كنند تا بتوانند در آن قدم بزنند یا اگر با خودروی شخصی سفر می‌كنند هر دو ساعت یك بار توقف كنند و 7 تا 8 دقیقه قدم بزند تا احتمال ابتلای آنان به اختلالات قلبی و لخته‌های خونی بر اثر نشستن به مدت طولانی به حداقل برسد.

وی توصیه كرد: لازم است هنگام سفر از غذاهای ساده و تا حد امكان از غذاهایی استفاده شود كه نیاز به پخت و پز مكرر نداشته باشد. به عنوان نمونه كتلت غذای مناسبی نیست چون گرم و سرد شدن آن احتمال بیماری زا شدن را بیشتر می‌كند علاوه بر آن سالاد الویه به ویژه اگر خریداری شود ممكن است باعث ابتلا به بیماری شود.ایزدی افزود: افراد شب قبل از سفر نباید غذاهای نفاخ و مانده بخورند. غذاهای پراز پروتئین و پرنمك مانند سوسیس و كالباس باعث تشنگی زیاد می‌شود بنابراین نباید این خوراكی‌ها هنگام سفر استفاده شود علاوه بر آن اگر فرد قصد تحرك زیاد هنگام سفر را دارد باید غذاهای پرچرب مانند كله پاچه مصرف نكند.

رییس مركز بین المللی طب مسافرتی ایران تصریح كرد: حبوبات و غلات كمتر در سفر مصرف شود و 24 ساعت پیش از استفاده در آب خیسانده و یا حتی به صورت پوره در محل اسكان استفاده شود.وی در ادامه گفت: لازم است از خوردن برخی میوه‌ها و آب میوه‌ها مانند سیب، آب سیب، هندوانه، انگور و خربزه در طول سفر پرهیز شود چون این میوه‌ها نفاخ هستند و برخی از آنان حجم ادرار را افزایش می‌دهند علاوه برآن از نوشابه‌های گازدار استفاده نشود. افراد در طول پرواز خارجی حدود 250 سی سی یك لیوان بزرگ آب بنوشند چون رطوبت در هواپیما بین 10 تا 15 درصد است.

رییس مركز بین المللی طب مسافرتی ایران به مسافران توصیه كرد: از آب‌های لوله كشی مشكوك به آلودگی و چشمه‌ها ننوشند و آب میوه‌هایی كه با آب مخلوط شده‌اند را استفاده نكنند.وی با اشاره به واكسیناسیون مسافران اظهار كرد: لازم است در هر سفری واكسیناسیون افراد كامل باشد كه شامل واكسن‌هایی مانند دیفتری، كزاز و هپاتیت می‌شود وباید پیش از سفر اقدام به تكمیل آن‌ها شود و اگر فرد قصد سفر به خارج از كشور را دارد انجام این كار صد درصد ضروریست.

ایزدی درباره سفر به مناطق ساحلی گفت: نباید افراد با پای برهنه در سواحل شنی راه بروند چون ممكن است آب آلوده به انگل باشد و از طریق پوست به داخل بدن انتقال یابند علاوه برآن نباید در بركه‌های آب شیرین شنا كنند. از سوی دیگر لازم است فرد بعد از شنا بلافاصله خود را با حوله خشك كند چون این كار احتمال انتقال انگلها به بدن را كاهش می‌دهد. استفاده از كلاه و ضد آفتاب برای مراقبت از پوست نیز در مناطق ساحلی توصیه می‌شود.

وی ضمن هشدار درباره تماس با حیوانات هنگام سفر اظهار كرد: بازی با حیوانات هنگام سفر می‌تواند برای سلامت فرد خطرساز و موجب ابتلای او به بیماری‌هایی مانند هاری شود.رییس مركز بین المللی طب مسافرتی ایران با اشاره مضرات خالكوبی گفت: برخی افراد در سفر اقدام به خالكوبی می‌كنند این در حالیست كه برای كاهش هزینه‌ها گاهی اوقات از سوزن‌های مشترك برای این كار استفاده می‌شود همین امر فرد را در معرض خطر ابتلا به HIV و هپاتیت C,B قرار می‌دهد. از سوی دیگر امكان دارد مسافر براثر خالكوبی نادرست دچار اختلالات عروقی ،ایجاد لخته در پا و حتی بیماری‌های باكتریایی شود.

وی افزود: ممكن است فرد پس از مدتی بخواهد خالكوبی خود را تغییر دهد كه همین كار موجب به وجود آمدن نشان (اسكار) زشتی روی بدن او می‌شود.ایزدی در پایان گفت: گاهی اوقات در سفر ممكن است رفتارهای پرخطر رخ دهد. در این شرایط امكان دارد ویروس HIV از طریق همسفران منتقل شود. در كل رفتارهای جنسی خارج از روابط زناشویی ممكن است برای فرد خطرآفرین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha