سلامت نیوز :  ییماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که طی آن بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است، اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در این میان به دلیل شرایط ویژه‌ای كه بیماری دارد،‌ لازم است افرادی كه وظیفه نگهداری از مبتلایان آلزایمری را بر عهده دارند به نكاتی به منظور فراهم كردن شرایط بهتر برای بیمارشان و حفظ سلامت خود توجه داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در ادامه این مطلب راهكارهایی به منظور ایجاد احساس و عملكرد بهتر در مراقبت كنندگان بیماران مبتلا به آلزایمر ارائه می‌شود كه می‌تواند بعضی از فشارها را كم كند. اگر شما در خانواده خود از یك فرد مبتلا نگهداری می‌كنید از روش‌های مختلف استفاده كنید. شما ممكن است راهكارهای دیگری پیدا كنید كه بهتر یاری‌تان دهد.

1_ راجع به بیماری آلزایمر اطلاعات كسب كنید و چگونگی مراقبت از بیمار را بیاموزید و این اطلاعات را در اختیار دیگر افراد خانواده نیز قرار دهید:

شناخت هر چه بیشتر از بیماری و روش‌های مراقبتی باعث می‌شود كه آمادگی لازم را برای تحمل مسیر این بیماری پیدا كنید. درك از چگونگی اثرات این بیماری بر روی فرد شما را كمك می‌نماید تا تماس خود را با او حفظ نمایید و خود را با تغییرات او وفق دهید. انتقال این اطلاعات به اعضای خانواده و دوستان باعث خواهد شد كه آنها كاملا در جریان پیشرفت بیماری قرار گیرند و كمك‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

2_ واقع‌بینانه به بیماری بنگرید:

بسیار حائز اهمیت و همچنین بسیار مشكل است كه واقع‌بینانه به بیماری و اثرات آن نگریست. بیماری آلزایمر از نوع پیش‌رونده است و به تدریج وضعیت فردی كه شما از او مراقبت می‌كنید بدتر می‌شود. وقتی شما واقعیت را قبول كنید برایتان آسان‌تر خواهد بود تا با وضعیت او خود را وفق دهید.

3_ نسبت به خود واقع‌بینانه عمل كنید:

بسیار حائز اهمیت است كه توجه داشته باشید مراقبت از یك نفر به وقت و انرژی احتیاج دارد. توان شما محدود است. شما باید تصمیم بگیرید كه كدام كار ارجحیت دارد. شما بیشتر به چه چیز بها می‌دهید؟ قدم زدن با فردی كه از او مراقبت می‌كنید، زمانی مختص به خودتان و یا یك خانه مرتب؟ هیچ جواب صحیحی وجود ندارد. فقط شما می‌دانید كه در چه زمانی برای شما چه چیز مهم‌تر است. به غیر از انتخاب این موارد، شما باید حد و حدودی برای انجام كارها در یك روز برای خود بگذارید.

شاید مشكل باشد كه اعتراف كنید همه كارها را نمی‌توان انجام داد. نه گفتن سخت است. ولی باید دانست كه بیش از یك حد مشخص نمی‌توان كار انجام داد. درباره توان خود كمی فكر كنید و هر جا لازم دانستید، كمك بگیرید.

4_ احساسات خود را قبول داشته باشید

وقتی از فردی مراقبت می‌كنید می‌توانید احساسات متفاوتی داشته باشید و در یك روز می‌توانید احساس رضایت، خشم، گناه، خوشحالی، افسردگی، خجالت، ترس و یا ناامیدی بكنید. این احساسات می‌تواند گیج‌كننده و غیرقابل كنترل باشد. معنی احساسات منفی این نیست كه شما مراقبت‌كننده خوبی نیستید. معنی این احساسات این است كه شما انسان هستید و توجه داشته باشید كه شما آنچه در توان دارید انجام می‌دهید.

5_ احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید

بسیار حائز اهمیت است كه احساسات خود را با یك نفر كه با او راحت هستید در میان بگذارید. درباره احساسی كه دارید و یا موردی كه شما را ناراحت می‌كند صحبت نمایید. این فرد می‌تواند یك دوست نزدیك یا یكی از اعضای خانواده و یا یك نفر در گروه حمایت‌كننده آلزایمر، یا یكی از اعضای هیئت مسجد و یا یك مسئول بهداشت باشد.

6_ نكات مثبت را جست‌وجو كنید

نگرش شما بر احساسات شما می‌تواند اثر بسزایی داشته باشد. سعی كنید كه نكات مثبت مسائل را ببینید. توجه كنید كه فرد مبتلا هنوز چه كارهایی را می‌تواند انجام دهد. سعی كنید كه هر روز اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. هنوز ممكن است اوقات خوب و با ارزش مانده باشد.

7_ از خود مراقبت كنید

سلامتی شما بسیار اهمیت دارد. آن را نادیده نگیرید. غذای خوب بخورید و سعی كنید به طور منظم ورزش كنید. راه‌هایی پیدا كنید كه خود را آرام نمایید و حتما به اندازه كافی استراحت نمایید. مرتب به پزشك خود مراجعه كنید تا وضع شما را زیر نظر بگیرد و بررسی نماید. این روش باعث خواهد شد كه شما فشارهای عصبی را رفع كنید و بتوانید مراقبت‌كننده خوبی برای مریض خود باشید. همچنین شما به تعطیلات منظم احتیاج دارید، تا به دیگر كارهای خود غیر از مراقبت كردن از بیماران آلزایمری بپردازید. اینها باعث می‌شوند كه شما نیرو پیدا كنید و از تنها ماندن و منزوی شدن شما جلوگیری می‌نمایند.

8_ نكات بامزه و جالب

بیماری آلزایمر، بیماری بسیار جدی می‌باشد ولی دلیلی ندارد كه شما در هر حالت به طور جدی با آن برخورد نمایید. دیدن نكات مضحك در بعضی از مواقع از اهمیت مراقبت خالصانه شما نمی‌كاهد.

9_ كمك بگیرید

شما احتیاج دارید تا فكر و احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید تا با استفاده از آن احساس آرامش كنید. به طور انفرادی با یك شخص حرفه‌ای صحبت كنید و یا در گروه حمایت‌كننده آلزایمر شركت كنید.

تقاضا برای كمك عملی و یا قبول آن می‌تواند مشكل باشد. بسیار حائز اهمیت است كه بدانید تقاضا برای كمك دلیل آن نیست كه شما مراقبت‌كننده خوبی نبوده‌اید. شما باید متوجه باشید كه به تنهایی نمی‌توانید از یك بیمار آلزایمری مراقبت كنید. از اعضای خانواده و دوستان كمك بخواهید. خیلی‌ها با كمال میل كمك می‌كنند. برنامه‌هایی هست كه می‌تواند شما را تا حدودی آزاد كند مثلا كمك در كارهای خانه و یا در انجام مسئولیت‌های خودتان. تصمیم بگیرید كه به چه كمكی احتیاج دارید و بعد افراد را مطلع سازید.

10_ برنامه‌ریزی برای آینده

برنامه‌ریزی برای آینده می‌تواند فشارهای عصبی را كم كند. وقتی هنوز فرد مبتلا به آلزایمر وضع خوبی دارد، مروری بر وضع مالی او بنمایید و طبق آن برنامه‌ریزی كنید. مسائل مربوط به وضع سلامتی و مراقبتی آینده او باید در نظر گرفته شود و تصمیمات لازم برای آنها اتخاذ شود و حتی اگر لازم باشد یادداشت شود. همچنین، چنانچه شما نتوانستید به مراقبت خود ادامه دهید باید برنامه دیگری در دست داشته باشید تا در مورد لزوم طبق آن عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha