دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 55667

سلامت نیوز : یك متخصص چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه با بیان اینكه عمل لیزر محدودیت‌های خاص خود را دارد و برای همه اعمال نمی‌شود، گفت: سن، شغل و سلامت عمومی فرد، فاكتورهای بسیار مهم عمل لیزیك چشم هستند.

دكتر خسرو جدیدی در گفت‌‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: عمل لیزر محدودیت‌های خاص خود را دارد و اگر بیماری با معیارهای علمی جراحی لیزیك تطابق نداشته باشد، عمل نخواهد شد.وی با بیان اینكه شماره چشم ثابت مهم‌ترین فاكتورعمل لیزیك است، افزود: از آنجا كه پیش از 18سالگی شماره چشم دائما تغییر می‌كند، سن مناسب عمل لیزری معمولا بالای 18 سال است و افراد زیر 18 سال به شرطی عمل می‌شوند كه شماره چشمشان ثابت شده باشد، به این معنی كه شماره چشمشان طی یك سال گذشته بیش از 25 صدم تا نیم تغییر نكرده باشد.

این متخصص چشم بر اهمیت نوع شغل بیمار برای انجام عمل لیزیك تاكید كرد و گفت: كسانی كه شغل عمومی دارند مانند رانندگان و ورزشكاران می‌توانند عمل لیزیك را انجام دهند اما به كسانی كه شغل‌های ظریف و میكروسكوپی دارند مانند چشم پزشك‌ها عمل لیزری پیشنهاد نمی‌شود.دكتر جدیدی ادامه داد: هم سلامت عمومی و هم سلامت چشمی فرد برای انجام عمل لیزری بسیار مهم است و چشم بیمار نباید به جز عیوب انكساری مشكل دیگری مانند عفونت‌، تبخال‌های چشمی، قوز قرنیه، التهاب و خشكی چشم داشته باشد.

وی افزود: فرد باید از نظر عمومی كاملا سالم بوده و مبتلا به بیماری دیابت و روماتیسم نباشد در غیر این صورت اگر بخواهد عمل شود، عمل لیزری باید در شرایط بسیار ویژه صورت بگیرد.این فوق تخصص پیوند قرنیه در خصوص عوارض احتمالی عمل لیزیك چشم، اظهار كرد: شایع‌ترین عارضه، پس از عمل لیزیك، بازگشت شماره چشم است و كسانی كه عمل لیزری انجام می‌دهند باید بدانند كه نمی‌شود به طور كامل پیش‌بینی كرد كه آنها پس از عمل هیچ گاه عینك نخواهند زد.

به گفته وی، 90 درصد این عمل‌ها قابل پیش‌بینی هستند و فقط در 10 درصد موارد شماره چشم بازمی‌گردد زیرا جراحی چشم تاثیری در پیشگیری از پیشرفت بیماری ندارد و اگر پیش از عمل شماره چشم در حال بالا رفتن باشد پس از عمل شماره قبلی چشم نه تنها ثابت نشده بلكه باز خواهد گشت.

دكتر جدیدی در ادامه با اشاره به عوارض كم‌تر شایع و نادرعمل لیزیك، گفت: ممكن است چشم پس از لیزر عفونت كند كه احتمال آن بسیار كم و پایین است اما اگر این عارضه ایجاد شود، می‌تواند مشكلات جدی‌ را به وجود آورد. همچنین اگر بیماری قوز قرنیه داشته باشد ممكن است پس از عمل دچار عوارض بسیار بدی شده و شماره چشمش بالاتر برود، كسانی كه خشكی چشم دارند نیز پس از عمل دچار عوارض می‌شوند اما عوارض آن كم است.

وی تاكید كرد: معمولا پس از عمل لیزر مشكلات خاصی ایجاد نخواهد شد و فقط بیمار باید یك سال بعد از عمل معاینه شوند و از انجام كارهایی كه به چشمش ضربه بزند، پرهیز كند.به گفته وی، از میان عمل‌های لیزیك، PKT و لازك كه همه برای درمان عیب انكساری به كار می‌روند عمل لازك به دلیل اینكه چشم كم‌تر دستكاری می‌شود، بهتر است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه در پایان اظهار كرد: از آنجا كه زمان عمل لیزیك فقط 10 تا 15 ثانیه طول می‌كشد، همكاری بیمارهنگام عمل بسیار مهم است و بیمار باید برای جراحی انگیزه كامل داشته باشد به این معنی كه فقط به جنبه زیبایی عمل نگاه نكند و زمانی به این عمل دست بزند كه تحمل عینك برایش واقعا مشكل باشد. همچنین بیمار باید در انتخاب جراح مناسب بسیار دقت داشته باشد زیرا تجربه جراح هنگام این عمل بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهه پاکدل ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام..من میخوام چشامو لیزیک کنم ولی چون رزمی کارم میترسم خطر داشته باشه..واقعا خطر داره؟