دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 55677
سلامت نیوز :پژوهشگران مرکز رشد پارک علم و فناوری سمنان با اجرای پروژه تحقیقاتی توانستند ماده موثره داروی کاهنده فشار خون را در فاز صنعتی تولید کنند که این ماده موثره تاکنون از ایتالیا و اسپانیا وارد می شد.

رضا بانی- مجری طرح در گفتگو با مهر، نام ماده موثره تولید شده را "کارودیلول" ذکر کرد و افزود: کارودیلول دارویی برای درمان بیماری فشار خون است و با مکانیزمی که در بدن ایجاد می کند موجب کاهش فشار خون می شود.وی با بیان اینکه کارودیلول داروی جدیدی برای درمان فشار خون است، اظهار داشت: تاکنون برای درمان فشار خون از داروهایی چون آتنولول استفاده می شده و همچنان برای مبتلایان به بیماری فشار خون تجویز می شود. داروی کارودیلول داروی جدیدی است که به دلیل عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر داروها جایگزین داروهای مشابه شده است.

بانی با اشاره به اجرای پروژه ای در این زمینه خاطرنشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی موفق به تولید ماده موثره کارودیلول با استفاده از دانش بومی شدیم.  مجری طرح به بیان نحوه تولید این دارو پرداخت و ادامه داد: برای تولید این ماده موثره، ماده شیمیایی را به نام "اپوکسی پروپوکسی کاربازول" با ماده دیگری در حضور حلال ترکیب کردیم و ماده حد واسطی تولید شد. این ماده حد واسط را با مواد دیگری وارد واکنش کردیم و در مرحله بعد ماده موثره کارودیلول تولید شد.
 
وی با بیان اینکه ماده موثره تولید شده در این مرحله ناخالص است، اضافه کرد: برای خالص سازی آن رسوب گیری و در نهایت ماده موثره کارودیلول تولید شد. ماده به دست آمده بر اساس استانداردهای آمریکا و اروپا است.  بانی با تاکید بر اینکه این دارو در گذشته از خارج وارد می شد، یادآور شد: ماده ای که در این پروژه تولید شد نسبت به نمونه های وارداتی از کیفیت بالاتری برخوردار است و با تولید صنعتی آن در حال حاضر شرکتهای داروسازی از ماده موثره تولید شده داخلی بهره مند می شوند.  این محقق با بیان اینکه این دارو از کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا و اسپانیا و همچنین از هند وارد می شده است، گفت: اجرای این پروژه و تولید صنعتی آن 50 درصد صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha