تحقیقات نشان داده است كه بین حواس 5 گانه، 70 درصد كسب معلومات از طریق مسیر بینایی و چشمها صورت می‌گیرد.

دكترغلامرضا خاتمی‌نیا متخصص چشم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی‌ جندی شاپور اهواز، در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: كودكان در مدارس هنگام بازی و شوخی ممكن است اشیایی را به طرف یكدیگر پرتاب كرده و منجر به بروز صدماتی به چشم ‌شوند كه جبران‌پذیر نباشد.

وی افزود: به منظور پیشگیری از وارد آمدن صدمات به چشم كودكان، لازم است از خرید اسباب‌بازیهایی كه امكان آسیب به چشم دارند و نیز بازی‌های خطرناك نظیر پرتاب اشیا به طرف یكدیگر، خودداری شود.

خاتمی نیا تصریح كرد: ورود مواد اسیدی و قلیایی به چشم نیز می توانند منجر به بروز صدمات به چشم شوند. نكته قابل توجه این است كه برخلاف تصور عامه مواد قلیایی نسبت به مواد اسیدی، صدمات جدی‌تری به چشم وارد می‌كند كه از جمله مواد قلیایی می‌توان به آهك اشاره كرد كه در صورت ورود به چشم صدمات بسیار شدیدی ایجاد می‌كنند.

این متخصص چشم یادآور شد: صدمات وارده به چشم با اجسام نوك تیز ممكن است منجر به آسیب‌های غیرقابل برگشت خصوصا در بین كودكان شود. بنابراین توصیه می‌شود هنگام بروز صدمه به چشم از دستكاری آن خودداری شود. البته به جز در مواردی كه صدمات ناشی از ورود مواد قلیایی یا اسیدی است؛ در این موارد چشم را باید فورا با آب سرد شستشو داد و فرد را سریعا به نزدیكترین محل درمانی رساند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha