دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 55690
سلامت نیوز :سید علی ریاض در نشست خبری همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی که از 15 تا 17 شهریور در مرکز همایش‌های وزارت کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: این همایش برای نخستین‌بار به صورت بین‌المللی و در سطح کشورهای اسلامی با محورهای بهداشت، بیماری‌های شایع، جنبه‌های فقهی - پزشکی، آموزش و پژوهش سلامت و در نهایت پاراکلینیک، دارو و تجهیزات و پرستاری در پزشکی حج برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته نیز نخستین کنگره پزشکی حج در کشور برگزار شد که 2500 نفر حضور یافتند و دستاوردهای موفقی را در عرصه پزشکی شاهد آن بودیم و در تلاشیم تا امسال دومین کنگره پزشکی حج  در کشور و نخستین کنگره پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی در سطح بین‌المللی با حضور کشورهای متعدد اسلامی که دارای سیستم حج هستند در تهران برگزار کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ریاض ادامه داد: نخستین همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی که تاکنون 3400 نفر در حوزه پزشکی ثبت نام کرده‌اند و پرستاران نیز برای ثبت‌نام در این کنگره اقدام کرده‌اند بالغ بر 14 امتیاز بازآموزی برای پزشکان و 12 امتیاز بازآموزی برای پرستاران در بر دارد که هم اینک نیز 220 مقاله علمی ارسال شده است که 140 مقاله پذیرفته شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به برگزاری سمپزیوم پزشکی در زمان برگزاری نخستین همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی در تهران گفت: بیماری‌های شایع در حج از جمله  بیماری‌های تنفسی، عضلانی و استخوانی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ریاض بیان داشت: در نخستین همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی، تاکنون حضور مسئولان 17 کشور شامل 34 نفر از کشورهای عمان، لبنان، الجزایر، اکراین، فیلیپین، ترکیه، تانزانیا، کنیا، سریلانکا، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، سوریه، عراق و کویت قطعی شده است و منتظر پاسخ حضور مسئولان کشور عربستان هستیم ولی آنان اذعان کردند به دلیل فعالیت‌های برگزاری حج مفرده بسیار مشغول هستند ولی از برگزاری این همایش استقبال بسیاری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حضور وزیر نفت کشور سریلانکا که معاونت حج آن کشور را نیز برعهده دارد قطعی شده است و در ادامه نیز مفتی اعظم اکراین به همراه مسئول حج کشور لبنان که نماینده مجلس این کشور نیز است در این همایش حضور خواهند یافت.

ریاض با اشاره به تبادل تجربیات بین کشورهای اسلامی در پی برگزاری نخستین همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت در تهران اظهار داشت: در این همایش 4 کارگاه اعتیاد، گرمازدگی، CPR و تیم‌های حج نیز خواهیم داشت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران نیز اظهار داشت: مرکز پزشکی حج و زیارت در دو سال اخیر بیشترین فعالیت‌های خود را متمرکز بر آموزش به زائران کرده است و این در حالی است که کشور عربستان نیز تاکنون مرکز پزشکی حج ایران را بهترین ارائه دهنده خدمات به حجاج در بین تمام کشورهای اسلامی عنوان کرده است.

دریافت مجوز تأسیس مرکز تحقیقات پزشکی

وی با اشاره به دریافت مجوز تأسیس مرکز تحقیقات پزشکی حج از طرف وزارت بهداشت و همچنین معرفی 20 نفر برای سهمیه NPH و همچنین تهیه مباحث آموزشی دوره‌های PHD افزود: در این زمینه از وزارت بهداشت قول موافقت راه‌اندازی مجله علمی و پزشکی با امتیاز ISI‌ را نیز دریافت کرده‌ایم که انشاء‌الله این مسئله نیز محقق شود.

ریاض ادامه داد: به هرحال فعالیت‌هایی پزشکی که در حج مورد آنالیز قرار گرفته است در این کنگره ارائه خواهد شد و در زمینه روابط پزشکی حج بین ایران و عربستان نیز ما همیشه در بالاترین سطح قرار داشته‌ایم.

وی در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران تصریح کرد: انتخاب کشورهای حضور یافته در نخستین همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی بر اساس لیست بعثه رهبری صورت پذیرفته است و کشورهایی که در این همایش حضور خواهند یافت می‌توانند بهره‌های علمی و پزشکی بسیاری از تجربیات مرکز پزشکی حج ایران کسب کنند.

استطاعت بیش از 72 هزار حاجی

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به حضور 445 پزشک برای ارائه خدمات به حجاج در حج تمتع سال جاری گفت: تاکنون استطاعت حضور بیش از 72 هزار حاجی صورت پذیرفته است و فقط 13 نفر استطاعت آنها تأیید نشده است و در این زمینه بیش از 39 هزار نفر از این حجاج زن هستند.

ریاض با اشاره به 14 هزار بیماری فشار خونی در بین حجاج افزود: 18 نفر نیز بیمار دیالیزی در حج تمتع سال جاری داریم و در مجموع در حج تمتع سال 91 بالغ بر بیش از 50 هزار حاجی دچار بیماری هستند که تمام تمهیدات لازم برای آنان توسط مرکز پزشکی صورت پذیرفته است.

پیشنهاد برای معاینه زائران در حج عمره

وی با اشاره به پیشنهاد مرکز پزشکی حج برای معاینات زائران در حج عمره که کلیات آن نیز مورد قبول سازمان حج قرار گرفته است، تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود تا پزشکان کاروان‌ها حداقل از حضور بیماران زائر در کاروان‌ها مطلع شوند که این مسئله باعث اقدامات لازم پزشکی برای آنان می‌شود.

ریاض با بیان اینکه در حج تمتع سال جاری مبحث آموزش جلوگیری از گرمازدگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون نیز اطلاعات لازم رسانه‌ای شده است، افزود: هم اینک بیمارستان‌های ما در عربستان برای ارائه خدمات به حجاج آماده هستند و هیچگونه بیماری و اپیدمی در عربستان  شایع نبوده و در این زمینه نیز مسئولان عربستان هیچگونه هشداری نیز اعلام نکرده‌اند.

شماره 86744444 به صورت 24 ساعت جهت مشاوره‌های آموزشی

وی با درخواست از رسانه‌ها برای انتقال توصیه‌های آموزشی مرکز پزشکی به زائران گفت: زائران حداقل پس از اعزام به هیچ عنوان بیماری‌های خود را پنهان نکنند و در این زمینه طبق سنوات گذشته در پشت صندلی‌های مسافران هواپیما بروشورهای توصیه‌های آموزشی ارائه می‌شود و در این زمینه زائران می‌توانند با شماره 86744444 به صورت 24 ساعت جهت مشاوره‌های آموزشی و پزشکی تماس بگیرند.

ریاض با اشاره به دایر بودن و ارائه خدمات درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق نیز گفت: به مناسبت‌های مختلف تیم‌های پزشکی، پرستاری و امدادی مرکز پزشکی به عراق اعزام می‌شوند و با کمک تولیت کربلا و هلال احمر عراق که میزبان ما هستند این خدمات پزشکی به زائران عتبات عالیات رایگان صورت می‌پذیرد.

ارسال 110 تن دارو برای حج تمتع

وی با اشاره به اینکه سن بالای 60 سال در بین حجاج حج تمتع سال 91  بالغ بر 30 درصد است، افزود: تاکنون نیز بیش از 110 تن دارو برای پوشش دارویی حجاج در حج تمتع سال جار به عربستان ارسال کرده‌ایم.

ریاض با اشاره به اقدامات پزشکی در حج عمره توسط مرکز پزشکی حج گفت: در حج عمره بر اساس آخرین آمارها 417 هزار ویزیت عمومی، تخصصی، داخلی و زنان صورت پذیرفته است و براساس آمار روز 18 مرداد یک هزار و 412 زائر به بیمارستان‌های سعودی اعزام شدند که 651 نفر در این بیمارستان‌ها بستری شدند.

10 تولد در حج عمره

وی با اشاره به 464 مورد دیالیز برای زائران در حج عمره و ارجاع هزار و 600 زائر از هتل به درمانگاه افزود: 10 مورد تولد نیز در حج عمره داشتیم و 29 زائر نیز در بیمارستان‌های سعودی فوت کرده‌اند و در نهایت 58 زائر نیز برای درمان بیشتر به ایران اعزام کرده‌ایم.

ریاض ادامه داد: یک هزار و 347 بازدید بهداشتی توسط کارشناسان بهداشتی در زمان حج عمره صورت پذیرفت و در ادامه آن نیز 50 عمل جراحی در این مناسک توسط پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت انجام پذیرفت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به آخرین خبرها در زمینه ساخت بیمارستان هلال احمر ایران در عراق تصریح کرد: در آخرین اطلاعات مبنی بر گرفتن مجوز برای ساخت بیمارستان و تأسیس شرکت دارویی بین هلال احمر ایران و عراق است ولی ما مبحث آموزشیمان که تاکنون نیز 3 دوره از مدیران عراقی را آموزش داده‌ایم ادامه دارد.

ریاض با اشاره به دایر بودن درمانگاه‌ تخصصی چشم پزشکی هلال احمر ایران در کربلا و مرکز همودیالیز این مرکز در نجف اشرف خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد معاینه قبل از اعزام به عتبات عالیات برای زائران نیز در این زمینه ارائه کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha