سلامت نیوز :  فریده خلج آبادی فراهانی در نشست خبری روز جهانی سلامت جنسی اظهار داشت: ما نگاهمان در سلامت جنسی باید رویکردی پیشگیرانه باشد چرا که سلامت جنسی فقط منحصر به جنس خاص یا سن خاصی نیست و باید گفت حتی یکسری اتفاقات در دوران جنینی ممکن است بر روی سلامت جنسی جنین تاثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: سلامت جنسی ممکن است مختص به زوجینی که در داخل یک زندگی هستند نباشد و لازم است به افراد خارج از یک زوج برای جلوگیری از مشکلات بعدی نیز توجه شود.به گفته مدیر گروه جمعیت، بهداشت و تنظیم خانواده مرکز مطالعات و پژوهش‌های آسیا و اقیانوسیه از آنجایی که رفتارهای جنسی خارج از چهارچوب خانواده ناهنجار محسوب می‌شود باید برای قشر جوان به ویژه نوجوانان برخی مسائل مربوط به سلامت جنسی در حد سن آنها تبیین شود.

خلج‌آبادی فراهانی تصریح کرد: سلامت جنسی به معنی روابط جنسی نیست بلکه باید راجع به ارزش‌های معنوی و ارزش های اخلاقی برای نسل جوان صحبت شود. ما در فضایی هستیم که هنجارها و ارزش‌های جامعه سبب شده تا نتوانیم آموزش‌های لازم را برای آگاه کردن نوجوانان از رفتارهای پرخطر ارائه کنیم.

به گفته این پزشک متخصص باید متناسب با شواهد علمی و در حد نیاز جامعه یکسری مداخلات را برای پاسخگویی به نیازهای گروه‌های مختلف سنی طراحی کرده و متناسب با آن خدمات ارائه کنیم.

خلج‌آبادی فراهانی با انتقاد از نبود برنامه‌ریزی در این راستا برای نوجوانان گفت: سیاستگذاران در امر سلامت بهداشت جامعه می‌توانند با تحقیق در این زمینه پیام‌ها و رفتارهای جنسی در سنین مختلف تعیین کنند که چه آموزش‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه و نیاز مذهبی باید برای نسل جوان در نظر گرفته شود چرا که جوانهای ما اکنون بدون اینکه از جای خاصی پشتیبانی شوند در زمینه آموزش سلامت جنسی رها شده‌اند و بهتر است والدین با مطالعه بیشتر و با مهارت لازم نوجوانان خود را آگاه کنند و آموزش و پرورش نیز می‌تواند در این زمینه بسیار موثر عمل کند.

وی ادامه داد: فرزندان ما در هر سنی در حال دریافت اطلاعات هستند و وقتی کودک از خانه به مهد‌کودک یا مدارس وارد می‌شود دیگر تربیت آن خیلی در اختیار خانواده نیست و می‌تواند با وجود فضای مجازی اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای اطلاعات خود را کسب کند.خلج آبادی فراهانی اظهار داشت: برخی مادران به دلیل مشغله‌های کاری فرزند خود را تنها در خانه می‌گذارند که ممکن است در این فاصله فرصتی برای استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی که قاعدتاً اطلاعات چندان مناسبی را در اختیار کودک قرار نمی‌دهد فراهم شود.

در ادامه سید علی آذین، مدیر کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: ما شناختمان در مورد سلامت رفتارهای جنسی بسیار کم است و ممکن است برخی مدیران و سیاستگذاران نیز با همین عدم شناخت برنامه ریزی کنند. روابط جنسی فقط برای باروری و ازدیاد نسل نیست بلکه یکی از جنبه‌های کلیدی در طول زندگی است.وی ادامه داد: باید پذیرفت به دلیل گسترش ارتباطات جامعه، ماهواره و فضای مجازی به راحتی نباید‌ها در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد و اگر فرزند ما خط قرمز‌ها را بداند بهتر می‌تواند خود را حفظ کند.به گفته این متخصص پزشکی اجتماعی برخی معتقدند آموزش سلامت جنسی به نوجوان یعنی آموزش آنچه که نوجوان نباید بداند در حالی که ما باید به دختر یا پسر خود بیاموزیم قبل از اینکه در معرض رفتارهای پرخطر قرار گیرند خود را از خطر دور کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha