سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 55702

امکان تلاقی دو گسل مشا و شمال تهران با یکدیگر در روستای اطراف تهرانپارس وجود دارد/ دوره بازگشت زلزله‌ها نیز در مناطق مختلف متغییر است و اصلا نمی‌توان آن را تخمین کرد/اگر گسلی فعال شد یعنی سایر گسل‌ها نیز فعال شدند مبنای علمی ندارد.

وضعیت گسل‌های تهران خطرناک است
سلامت نیوز : معاون پژوهشی پژوهشکده زلزله‌شناسی گفت‌: متاسفانه وضعیت گسل‌های تهران خطرناک است و با توجه به تراکم بیش از حد جمعیت زلزله در تهران با خطرات بیشتری همراه می‌شود.

زارعی در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره چرایی رخداد زلزله‌های مختلف در بویژه در چند وقت اخیر، اظهار کرد: اینکه بگویند علت زلزله‌های اخیر و مكرر كشورمان پایان یافتن یکی از دوره‌های زمین‌شناسی است کاملا جملات شبه علمی است و علمی نیست چراکه در دوره زمین‌شناسی کنونی نه آغازی است نه پایانی.

وی با بیان اینکه تمامی زلزله‌های رخ داده در دو روز گذشته در مناطقی اتفاق افتاده است که سابقه وقوع زلزله دارند، تصریح کرد: ‌برای نمونه زلزله دو روز گذشته در خراسان جنوبی با قدرت ۵/۲ ریش‌تر در سال‌های ۷۶، ۵۸ و ۵۷ نیز اتفاق افتاد یا زلزله دیروز در کرمان با قدرت ۴/۷ ریش‌تر نیز در چند سال اخیر به وفور تکرار شده است.

معاون پژوهشی سازمان زلزله‌شناسی با بیان اینکه در مناطقی که اخیرا شاهد زلزله هستیم، مناطق زلزله خیزی هستند، گفت: زلزله ۳ ریشتری که امروز در کردستان رخ داد نیز در پهنه زاگراس رخ داد و می‌توان گفت که این زلزله نیز طبیعی بوده است.

زارعی با بیان اینکه گسل‌ها همیشه فعال هستند، افزود: ‌گاهی گسل‌ها فعالیت بیشتری دارند که رخ نمود آن بیشتر می‌شود و گاهی نیز گسل‌ها فعالیت کمتری دارند همچنین دوره بازگشت زلزله‌ها نیز در مناطق مختلف متغییر است و اصلا نمی‌توان آن را تخمین کرد.

وی درباره ارتباط داشتن گسل‌ها و تاثیرگذاری بر همدیگر، تصریح کرد‌: گاهی اوقات گسل‌ها در حرکت‌های خود با یکدیگر تلاقی دارند و موجب بروز زلزله نیز می‌شود این مساله طبیعی است اما اینکه اگر گسلی فعال شد یعنی سایر گسل‌ها نیز فعال شدند مبنای علمی ندارد.

معاون پژوهشی سازمان زلزله‌شناسی با بیان اینکه وقتی زلزله‌ای در منطقه‌ای رخ می‌دهد حساسیت‌ها در مورد شهرهای بزرگ همچون تهران و سایر کلان شهر بیشتر می‌شود، گفت: ‌متاسفانه وضعیت گسل‌های تهران خطرناک هستند و با توجه به تراکم بیش از حد جمعیت زلزله در تهران با خطرات بیشتری همراه می‌شود.

وی ادامه داد: ‌ امکان تلاقی دو گسل مشا و شمال تهران با یکدیگر در روستای اطراف تهرانپارس وجود دارد در این شرایط تهران با وضعیت خطرناکی مواجه می‌شود و خطرناک بودن زلزله تهران را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha