سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 55705

استقبال آقایان از جراحی‌های زیبایی در سال‌های اخیر در کشور ما در مقایسه با کشورهای غربی بیشتر شده است و البته روندی صعودی را طی می‌کند. انجام جراحی‌های زیبایی و انواع و اقسام تزریق‌ها روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

مردان، در جستجوی زیبایی از دست رفته!
سلامت نیوز : اگر روزگاری، جلوی آینه ایستادن و وارسی کردن سر تا پای خود، مهمترین اقدام برای کسب اطمینان از زیبایی بود، اما این روزها زیبایی، سر و شکل تازه‌ای پیدا کرده است. در سال‌های اخیر تمایل به زیبایی و زیباتر شدن مفهوم جدی‌تری پیدا کرده است. شاید در گذشته این نوع جراحی‌ها فقط مختص چهره‌ها و هنرپیشه‌های سینمای هالیوود بود، اما امروزه خاص و عام، دیگر معنایی ندارد و افراد از هر قشرو سنی و با هر وضعیت مالی بسته به بودجه خود، سراغ پزشکان زیبایی می‌روند و خود را به دست تیغ جراحان می‌سپارند تا وقتی به رسم قدیم جلوی آینه می‌ایستند، از قیافه و ظاهرشان لذت ببرند، اما اگر این جلوی آینه ایستادن، میراث نامادری سفیدبرفی، برای خانم‌ها بود آقایان هم این روزها از خانم‌ها عقب نمانده‌اند و پول‌های زیادی برای زیباتر شدن خرج می‌کنند؛ می‌گویید نه؟ نگاه کنید!

استقبال بیش از حد آقایان


به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ استقبال آقایان از جراحی‌های زیبایی در سال‌های اخیر در کشور ما در مقایسه با کشورهای غربی بیشتر شده است و البته روندی صعودی را طی می‌کند. انجام جراحی‌های زیبایی و انواع و اقسام تزریق‌ها روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

چرا آقایان، سراغ جراحی زیبایی می‌روند؟


نمی‌توان یک علت واحد را به عنوان تنها علت روی آوردن آقایان به این نوع جراحی‌ها  مطرح کرد، ولی به هر حال میل به زیباتر به نظر رسیدن در هر دو جنس یک تمایل طبیعی است. انگیزه‌ها همیشه وجود داشته ولی تغییر در نگرش نسبت به اقدامات زیبایی و عادی‌تر شدن آنها برای آقایان باعث شده این موضوع، حالتی عادی برای آنها پیدا کند. از طرف دیگر با بهتر شدن امکانات، تمایل بیشتری برای جوانتر شدن چهره در آقایان دیده می‌شود.

 جراحی‌های زیبایی رایج برای آقایان

جراحی بینی بیشترین جراحی زیبایی مورد درخواست آقایان است. آقایان بیشتر از خانم‌ها در معرض ضربه‌های بینی هستند و بیشتر مراجعه‌کنندگان مشکلات ظاهری و داخلی بینی را به‌طور همزمان دارند. تعدادی از پسران جوان هم به خاطر عقب بودن چانه به مطب‌های پزشکان زیبایی مراجعه می‌کنند و تمایل دارند چانه بزرگتری داشته باشند تا صورت آنها حالت مردانه‌تر و زیباتری پیدا کند. مردانی که به دلیل مشاغل استرس‌آور، دائما پیشانی خود را منقبض می‌کنند، چین‌های عمودی بین دو ابرو در آنها خیلی عمیق می‌شود و اطرافیان‌شان تصور می‌کنند که آنها همیشه در حال اخم کردن هستند، در حالیکه برای رهایی از این حالت می‌توان از روش‌های غیرجراحی استفاده کرد. در سنین بالاتر هم بسیاری برای جراحی پلک و همچنین روش‌های غیرجراحی جوانسازی صورت مراجعه می‌کنند. باتوجه به اینکه دانش و تکنولوژی در زمینه روش‌های  غیرجراحی جوانسازی صورت پیشرفت‌های زیادی در سال‌های اخیر داشته، بسیاری از جراحی‌های جوانسازی در آقایان جای خود را به روش‌های غیرجراحی داده است و این موضوع موجب افرایش مراجعه‌کنندگان به دلیل راحتی بیشتر این روش‌ها شده است.

 سن، حرف خاصی نمی‌زند

برای جراحی‌های پلاستیک و زیبایی سن خاصی مطرح نیست. وقتی که یک پسر نوزاد با شکاف لب مادرزادی متولد می‌شود، جراحی پلاستیک لب در همان دو سه ماه اول زندگی برای او انجام می‌شود، بنابراین حتی در شیرخواران هم ممکن است جراحی‌های زیبایی و پلاستیک انجام شود. اگرچه اکثر مراجعان مرد جراحی پلاستیک بینی در سنین جوانی و حدود 17 تا 27 ساله هستند، اما کم نیستند افرادی که در سنین بالاتر برای جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند. البته نوع جراحی مورد درخواست در سنین مختلف متفاوت است. یک جوان، میانسال یا سالمند، هرکدام توقع خاصی از جراحی زیبایی دارند. افراد جوان اغلب برای جراحی بینی، چانه و گونه مراجعه می‌کنند، در حالیکه افراد مسن اغلب برای جراحی‌های جوانسازی مراجعه می‌کنند. بنابراین ممکن است یک نفر در هشتادسالگی متقاضی جوانتر شدن چهره خود باشد و ممکن است روش‌های غیرجراحی جوانسازی برای او انتخاب شود.

چه خبر از جیم موریسون ایران؟!


 یکی از خاطرات جالبی که از این جراحی‌ها دارم، جراحی یک پسر جوان 22ساله بود که حدود پانزده سال پیش بینی و پیشانی او را همزمان عمل کردم. بعد از عمل، هم افتادگی بینی بهتر شد و هم چین‌وچروک‌های پیشانی کمتر؛ از طرف دیگر هم ابروها بالاتر رفت و حالت صورت تغییر کرد و باز شد. با اینکه نتیجه آن عمل خوب بود اما بعد از مدتی، جوان به من مراجعه کرد و گفت که در محل کارش، خیلی‌ها او را نمی‌شناسند و از او سراغ خودش را می‌گیرند!

 یک مورد دیگر هم حدود 12 سال قبل بود. پسر جوانی  به من مراجعه کرد. علاقه عجیبی به جیم موریسون داشت و تمام کتابهای موریسون را به زبان انگلیسی خوانده بود. او هر وقت به مطب من می‌آمد، تعداد زیادی عکس و کتاب از موریسون یا حتی تی‌شرت‌هایی با عکس موریسون برای من می‌آورد. او درخواستش این بود که شبیه جیم موریسون بشود.

در خیلی از کتاب‌های جراحی پلاستیک نوشته که اگر بیماری آمد و از شما درخواست کرد شبیه کس دیگری بشود، این بیمار را قبول نکنید، چون ممکن است این بیمار به لحاظ شخصیتی دچار مشکل باشد. در مورد این جوان، اوضاع فرق می‌کرد. چندبار پیش من آمد و من با دقت او را معاینه کردم. چهره‌اش را چند بار با وسواس آنالیز کردم و در خلال این جلسات چند بار مفصل با او صحبت کردم تا ببینم چقدر آدم واقع‌بینی است. بعد از این جلسات به این نتیجه رسیدم که می‌توانم کاری برایش انجام بدهم که حالا اگر دقیقا خود موریسون نشود ولی به او شبیه بشود. چهره این فرد کمابیش شبیه موریسون بود و همین شباهت‌ها بود که مرا ترغیب کرد این کار را انجام بدهم. خلاصه جراحی را شروع کردیم. من همیشه خیلی محافظه‌کارانه و مرحله به مرحله جراحی می‌کنم.

مثلا وقتی می‌خواهم قوز را بردارم، اول کمی برمی‌دارم و بعد بررسی می‌کنم ببینم چطور شد و بعد مرحله بعد را شروع می‌کنم.  برای این بیمار هم همین کار را کردم. تقریبا حدود 80درصد کار انجام شده بود. 20درصد باقیمانده کارهایی بود که در یک جراحی معمول و کلاسیک بینی انجام می‌دهیم ولی در این مورد خاص به این مرحله که رسیدم به چهره بیمار نگاه کردم؛ وقتی چهره و عکس‌های موریسون را با هم مقایسه کردم، دیدم این دو چهره عین هم شده‌اند. شک نداشتم که این همان چیزی است که می‌خواهد. من هم همانجا جراحی را تمام کردم. خوشبختانه اصلا بینی ورم نکرد و من معمولا روز ششم قالب روی بینی را برمی‌دارم. وقتی قالب را برداشتم بیمار با دیدن چهره‌اش واقعا به هیجان آمد چون شباهتش به چهره محبوبش خیلی زیاد شده بود. حتی یکی از روزنامه‌های لس‌آنجلس در مورد همین تشابه قیافه‌اش  با موریسون با او مصاحبه کرده که برای من اسکن آن روزنامه را فرستاد. این یکی از موارد استثنایی بود که امکان انجام این جراحی وجود داشت و نتیجه مطلوبی هم از آن به دست آمد.

توصیه دکتر

طبعا توصیه نمی‌کنم هرکس شباهتی با یک آدم معروف دارد بخواهد خودش را شبیه او بکند. به نظر من واقع‌بینی در این جریان نقش مهمی دارد. همیشه گفته‌ام در مورد جراحی بینی توقع بیمار باید منطقی باشد. بیمار باید توقع داشته باشد بینی و چهره‌اش بهتر بشود نه اینکه کوچکتر بشود یا شبیه کس دیگری بشود.

 هزینه‌ها متغیر است

در مورد هزینه‌های جراحی زیبایی آقایان نمی‌توان رقم ثابتی ارائه داد، زیرا بسته به نوع جراحی، نوع داروی مصرفی و میزان تخصص پزشک و نحوه عملکرد او قیمت‌ها متغیر است. به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌شود در صورت تمایل به انجام اینگونه جراحی‌ها حتما به پزشک متخصص مراجعه و در یک کلینیک مجهز جراحی کنند. در ضمن توجه داشته باشید که اگر در قیمت‌های ارائه شده تفاوت فاحشی وجود داشت، بیشتر تحقیق کنید، زیرا ممکن است داروی مصرفی تقلبی باشد که در این صورت عوارض جبران‌ناپذیری به‌جا خواهد گذاشت.

 می‌خواهم شبیه برد پیت شوم!

جراحی‌های زیبایی برای آقایان، انگار خیلی جدی شده است. آنقدر که آقایان با یک قطعه عکس در دستشان به مطب‌ها مراجعه می‌کنند تا بلکه بتوانند شباهت‌هایی با ستاره‌های خوش‌چهره و خوش‌تیپ جهانی پیدا کنند. گاهی پسرهای جوان با عکس یک هنرپیشه معروف هالیوودی به مطب مراجعه می‌کنند و تمایل دارند شبیه آن فرد شوند. هنرپیشگانی مثل برد پیت و آنتونیو باندراس طرفداران بیشتری دارند. این موضوع از نظر علم جراحی پلاستیک یک موضوع کاملا غیرمنطقی است، زیرا ساختار استخوان‌بندی صورت در افراد مختلف کاملا متفاوت است و فرم چشم‌ها، گونه‌ها، لب‌ها، چانه، پیشانی  و تک‌تک اجزای صورت در هیچ دو فردی مثل هم نیست. ممکن است دو نفر در نگاه اول شبیه هم به نظر برسند. ولی وقتی آنالیز دقیق صورت انجام می‌شود، معلوم می‌شود چقدر تفاوت بین همان دو وجود دارد. اما متاسفانه این موضوعی است که اغلب مراجعه‌کنندگان به آن اهمیت نمی‌دهند.

 موفقیت انجام می‌شود اما به شرط‌ و شروطه‌ها

برای انجام عمل‌های جراحی نمی‌توان درصد ثابتی از موفقیت را در نظر گرفت، زیرا فاکتورهای زیادی در میزان موفقیت این عمل‌ها موثر هستند. یکی از مهمترین فاکتورها مهارت جراح است. بنابراین اگر جراحی توسط یک جراح ماهر انجام شود، میزان موفقیت تا بالاتر از 90درصد هم می‌تواند افزایش پیدا کند و برعکس، اگر جراح مهارت و تخصص کافی نداشته باشد حتی میزان موفقیت تا 10درصد هم ممکن است کاهش پیدا کند، بنابراین طیف متنوعی از میزان موفقیت وجود دارد. در ضمن در جراحی‌های زیبایی، موفقیت تعریف خاص خودش را دارد و منظور از موفقیت تنها بهتر شدن ظاهر فرد نیست، بلکه باید از نظر عملکرد هم فرد مشکلی نداشته باشد تا بتوان گفت جراحی موفقیت‌آمیز بوده است. اگر ظاهر فرد زیبا شود، اما عملکرد ارگانهای بدن دچار اختلال شود، جراحی به هیچ وجه موفقیت‌آمیز نبوده است. نکته: هیچ جراحی نمی‌تواند ادعا کند که جراحی او صددرصد موفقیت‌آمیز بوده و اگر بگوید، خارج از اصول استانداردهای علم پزشکی سخن گفته است، زیرا در جراحی، هیچ وقت عدد صد وجود ندارد. اما هرچه جراح ماهرتر و باتجربه‌تر باشد، نتیجه جراحی به عدد صد نزدیکتر خواهد بود.

 درخواست‌های عجیب مردانه

یکی از درخواست‌های همیشگی مردان تقاضای کوچک کردن بینی است. اصولا برای مردان، بینی بزرگ و متناسب بسیار زیباتر از بینی کوچک و تصنعی است. بینی کوچک نه تنها جذابیت چهره مرد را سلب می‌کند، بلکه حتی در برداشت درباره شخصیت او تاثیر به‌سزایی دارد. امروزه حتی خیلی از خانم‌ها هم تقاضای بینی کوچک و مصنوعی نمی‌کنند، بلکه بینی طبیعی و متناسب می‌خواهند. در یک مرد، یک بینی با پٌری پشت بینی و حتی یک قوز ملایم جذابیت و زیبایی بیشتری ایجاد می‌کند تا یک بینی که پشت خالی و قوس‌دار است. همین مسئله در مورد کامل و برجسته بودن چانه در آقایان هم صادق است. البته مشکل این است که بسیاری از اصول بدیهی زیبایی‌شناسی و آنالیز زیبایی صورت در بعضی از موارد تحت‌الشعاع برداشت‌های غیرحرفه‌ای و سطحی از زیبایی قرار می‌گیرد. نتیجه این می‌شود که وقتی مردی با بینی کوچک و قوس‌دار از زیر تیغ جراحی بیرون می‌آید، تازه می‌فهمد که چه زیبایی را از دست داده است. علاوه بر این نکات باید همیشه به تفاوت‌های معیارهای زیبایی در مردان و زنان توجه کرد. مثلا زاویه بین بینی و لب در مردان کمتر از زنان است.

 پولدار و تحصیلکرده یا بی‌پول و بی‌سواد؟

شاید این تصور در بین مردم وجود داشته باشد که اکثر افرادی که برای  جراحی‌های زیبایی به پزشکان مراجعه می‌کنند، از قشر مرفه و تحصیلکرده جامعه هستند، در حالیکه اینطور نیست و اکثر آقایانی که برای جراحی‌هایی مثل جراحی بینی مراجعه می‌کنند، از نظر موقعیت اجتماعی و تحصیلات در سطح پایینی قرار دارند. در تعدادی از مراجعه‌کنندگان این تصور وجود دارد که با انجام جراحی بینی می‌خواهند برخی از کمبودها و ناکامی‌های زندگی خود را برطرف کنند، در صورتی که هیچ‌وقت این اتفاق با جراحی زیبایی رخ نخواهد داد. البته این موضوع بیشتر مختص افرادی است که بینی‌‌شان ناهنجاری‌های شدید ندارد، اما افرادی که از ناهنجاری‌های  بینی مثل انحراف شدید و مشکلات تنفسی ناشی از آن رنج می‌برند از هر قشر و با هر سطح طبقاتی و تحصیلاتی به پزشک مراجعه می‌کنند.

این مسئله در مورد تزریق‌ها و روش‌های غیرجراحی کمی متفاوت‌تر است و متفاضیان این روش‌ها معمولا افراد مرفه و تحصیلکرده هستند که موقعیت اجتماعی بالاتری دارند. این افراد به زیبایی چهره خود اهمیت بیشتری می‌دهند و حساس‌تر هستند و همیشه درصددند که زیباتر و جوان‌تر به نظر برسند. این افراد توجه زیادی به جراحی‌هایی مثل جراحی بینی ندارند. ولی افرادی که موقعیت اجتماعی پایین‌تری دارند، باوجود اینکه ممکن است اشکالات فراوانی در چهره داشته باشند ـ که رفع آنها مهمتر باشدـ فقط و فقط توجه‌شان معطوف به بینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha