سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 55734
سلامت نیوز : در این تحقیق که توسط محمد حسین بسکابادی استاد فیزیولوژی و فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شده، آمده است: تاثیرات مشابهی بر روی عملکرد ریه‌ها و علائم تنفسی افرادی که قلیان می‌کشند و افرادی سیگاریی که به شدت دود سیگار را وارد ریه های خود می‌کنند مشاهده شده است که این علائم شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی قفسه سینه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ نتیجه این تحقیقات که در مقاله آگوست مجله Respirology به چاپ رسید این عقیده را که قلیان به دلیل داشتن لوله های آب مواد سمی تنباکو را فیلتر می‌کند به چالش می‌کشاند. بر پایه این گزارش، در این پژوهش محققان عملکرد ریه را در 3 گروه از افراد مصرف کننده دخانیات و یک گروه از افراد غیرسیگاری با هم مقایسه کردند گروه اول 57 نفر که قلیان می کشیدند و گروه دوم 30 فرد سیگاری که به شدت دود سیگار را وارد ریه‌های خود می‌کردند. گروه سوم 51 فرد سیگاری که به اندازه معمولی دود سیگار را استنشاق می‌کردند و گروه آخر 44 فرد غیرسیگاری بودند.

بر اساس این تحقیق 23 درصد از افرادی که قلیان می‌کشیدند، 30 درصد از افراد سیگاری که به شدت دود سیگار را وارد ریه‌های خود می‌کردند و 22 درصد از افراد گروه سوم دچار خس خس سینه بودند. تقریباً 37 درصد از افرادی که قلیان می‌کشیدند، 40 درصد از افراد گروه دوم و حدود 29 درصد از گروه سوم به تنگی قفسه سینه دچار بودند. 21 درصد از افراد گروه اول، حدود 37 درصد از افراد گروه دوم و تقریباً 20 درصد از افراد گروه سوم مرتب سرفه می‌کردند افراد غیرسیگاری بسیار کمتر به این علائم دچار بودند. تقریباً 9 درصد به خس خس سینه، 13 درصد به تنگی قفسه سینه و 7 درصد به سرفه دچار بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha