سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 55748

طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی كه موجب درمان‌های سریع اما كوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام شود درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت.

تاثیر ناچیز طب سوزنی بر چاقی و رشد قد

سلامت نیوز : یک پزشک طب سوزنی گفت: طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی كه موجب درمان‌های سریع اما كوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام شود درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت.

مهران رضوانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، خاطرنشان كرد: طب سوزنی عبارت است از وارد کردن سوزن به نقاطی از بدن برای درمان یك بیماری. طب سوزنی قسمتی از علمی بزرگ در پزشکی سنتی چینی است.وی با بیان این‌که طب سوزنی به دو دسته طب سوزنی غربی و طب سوزنی چینی تقسیم می‌شود، خاطرنشان كرد: متخصصان طب سوزنی چینی معتقد هستند كه تمام بیماری‌ها توسط طب سوزنی درمان می‌شود و یا این طب به درمان آن‌ها كمك می‌كند.

رضوانی با اشاره به این‌كه طب سوزنی غربی برگرفته از طب سنتی چینی و از سال 1970 در اروپا و آمریکا گسترش پیدا كرده است، افزود: به اعتقاد پزشكان غربی تنها زمانی می‌توان گفت طب سوزنی بر درمان بیماری‌ها تاثیر گذار است که آزمایش‌های مختلف، درمانگری این طب را تایید کرده باشد.وی با اشاره به این‌که بیماری‌هایی که توسط طب سوزنی قابل درمان است به چهار دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی نزدیک به 30 بیماری را که قابلیت درمان حتمی توسط طب سوزنی دارد، معرفی و در چهار دسته شامل بیماری‌های اعصاب، تنفسی، هورمونی و دردهای حاد و مزمن تقسیم بندی كرده است.

این پزشک طب سوزنی با بیان این‌که اثرگذاری درمان‌ها در طب سوزنی بستگی به دیدگاه و اعتقاد فرد نسبت به این طب دارد، ادامه داد: طب سوزنی چینی بسیار شبیه به طب سوزنی یونانی است و مکانیسم درمانی قوی دارد و حتی اگر موجب درمان بیماری نشود به روند درمان ‌کمک می‌كند.رضوانی با اشاره به اینکه طب سوزنی حدود 40 سال پیش توسط پزشکان روسی وارد ایران شد، بیان کرد: در خصوص زمان ورود طب سنتی به كشور دقیقا نمی‌توان صحبت کرد اما نخستین کلینیک طب سوزنی در ایران نزدیک به 20 سال پیش در شهر تهران تاسیس شده است.

این پزشک با بیان این‌که عوارض طب سوزنی بسیار کم و ناچیز است، ادامه داد: درمان توسط این طب به شرط این‌که پزشک با آناتومی بدن و طب سوزنی به خوبی آشنا باشد هیچ عارضه‌ای برای بدن ندارد.رضوانی بیان كرد: عوارض درمان از طریق طب سوزنی تنها به دلیل خطای انسانی پیش می‌آید اما اگر درمان‌ها با طب سوزنی توسط فرد بی‌اطلاع انجام شود، می‌تواند حتی موجب مرگ بیمار شود.

وی به وضعیت موجود طب سوزنی در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آشنایی مردم با این طب نسبت به گذشته بیشتر شده است اما باید توجه داشت انواع طب سنتی به تنهایی نمی‌توانند موجب درمان بیماری‌ها شود همانطور كه داروهای شیمیایی را نمی‌توان به تنهایی عامل درمان بیماری‌ها نامید.رضوانی با بیان این‌که متاسفانه بیشترین مراجعه كنندگان به پزشكان طب سوزنی در كشور برای درمان چاقی و کوتاهی قد صورت می‌گیرد، تاکید کرد: این طب بر روی چاقی و رشد قد تاثیری بسیار ناچیز دارد و فقط می‌تواند موجب كاهش اشتها شود که این تاثیر چندان قابل توجه نیست.

این پزشک طب سوزنی در خصوص بیماری‌هایی که با طب سوزنی درمان می‌شود، گفت: طب سوزنی بر روی افسردگی، تحریکات زایمانی، میگرن‌ها، دردهای کمر و اسپاسم‌های عضله‌ای تاثیرات بسیار مطلوبی دارد و نتایج درمانی طولانی ایجاد می‌کند.وی اضافه كرد: طب سوزنی در زمینه زیبایی نیز كاربرد دارد و افرادی که قادر تحمل درد فرو رفتن 20 تا 30 سوزن را در صورت باشند می‌تواند از اثرات طولانی مدت این طب برای زیبایی بهره‌ببرند.

این پزشك با اشاره به اینکه باید طب سنتی و به خصوص طب سوزنی در مسیر درست حركت كند، ادامه داد: نزدیک به 10 سال پیش ورود افراد ناكارآمد و بدون تخصص به حجامت كه یكی از زیر مجموعه‌های طب ایرانی است ضربه شدیدی وارد كرد.رضوانی خاطرنشان کرد: طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی كه موجب درمان‌های سریع اما كوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام گیرد، درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت بنابراین باید عرصه فعالیت این طب در كشور را با افزایش آگاهی‌های عمومی در سطح جامعه گسترش داد و این طب را در یك مسیر صحیح هدایت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha