سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: از آنجا که اگر مراجعان به مراکز درمان ناباروری را افراد طبقه متوسط و ضعیف جامعه تشکیل می دهند با توجه به بالا بودن هزینه های درمانی، این افراد بدون حمایت دولت قادر به ادامه روند درمان خود نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر؛دکتر ابوطالب صارمی افزود: چندی است که مسئولان با هشدار نسبت به روند کاهش جمعیت از مردم می خواهند، صاحب فرزند شوند، این در حالیست که یکی از عوامل خودداری جوانان از صاحب فرزند شدن، هزینه های بالای زندگی است.

وی با اشاره به تدوین "سند بهداشت باروری" توسط وزارت بهداشت و تاکید بر لزوم افزایش شاخص میزان باروری در کشور، ادامه داد: به غیر از افزایش هزینه هایی که اکثر زوجها برای صاحب فرزند شدن با آن روبرو هستند، بسیاری از زوجهایی که به طریق طبیعی امکان بارداری ندارند و می بایست درمانهای بارداری را شروع کنند به دلیل هزینه های سنگین آن یا از ابتدا منصرف می شوند یا در نیمه راه درمان خود را رها می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: کمکهای دولت برای انجام امور درمانی به زوجهای نابارور، می تواند در قالب برنامه های تشویقی افزایش جمعیت صورت پذیرد.
وی گفت: به غیر از مشکلات فیزیولوژیکی زن و مرد که باروری و بارداری آنان را مختل می کند، نداشتن آمادگی مانند پایین بودن درآمد، نداشتن مسکن مناسب و... زوجها را دچار مشکلاتی می کند که به طور ناخود آگاه آنان را از صاحب فرزند شدن محروم می سازد.

صارمی خاطر نشان ساخت: اگر علت نازایی در زنان یا ناباروری در مردان درست تشخیص داده شود به کمک تکنیک های جدید درمانی، اکثر مشکلات نازایی و ناباروری قابل درمان است.وی افزود: هر چند این بدان معنی نیست که هر کسی که از روشهای نوین درمانی استفاده می کند، بلافاصله بارور خواهد شد، زیرا شانس بارداری در زوجی که مشکل باروری هم ندارد در هر ماه تنها 30 درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: درمان ناباروری حداقل یک سال و در مواردی بیشتر به طول می انجامد و این امر نیازمند پی گیری های درمانی از سوی زن و مرد است.وی گفت: با امکانات جدید درمانی مانند جنین اهدایی، تخمک اهدایی و رحم اجاره ای، امکان صاحب فرزند شدن برای مردان نابارور و زنان نازا امکانپذیر شده است و به شرط نبود مشکلات مالی، برای این افراد امکان درمان وجود دارد.

صارمی با اشاره به اینکه چنین پیگیریهای مستلزم پرداخت هزینه های سنگین دارویی و جراحی است، تصریح کرد: متاسفانه بارها مشاهده شده، زوجهای جوان تمام سرمایه خود را برای یک یا دو بار باردار شدن هزینه کرده اند.وی افزود: اگر آمار افراد نازا و نابارور را در کشور حدود سه میلیون نفر در نظر بگیریم در صورت تخصیص بودجه به زوج های نابارور و تامین هزینه های کمرشکن درمان ناباروری، امید به فرزند دار شدن در آنان افزایش یافته، می توانند با پیگیری درمانی صاحب فرزند شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: تجربه کشورهای دیگر مانند اروپا در این میان می تواند به عنوان الگویی برای کشور ما محسوب شود. در کشورهای اروپایی دولت هزینه درمان ناباروری را برای فرزند اول افراد نابارور تقبل می کند.وی یادآور شد: تغییر سبک زندگی، تمایل به ادامه تحصیل از سوی زن و مرد، مشکلات اقتصادی و... همگی دست به دست هم داده اند تا سن ازدواج افزایش یابد. از سوی دیگر با توجه به کوتاه شدن شانس مادر شدن با افزایش سن زنان به زوجهایی که در حال حاضر تمایل به داشتن فرزند ندارند، توصیه می شود با فریز جنین خود، فرصت بچه دار شدن را از دست نداده تا بتوانند در زمان مناسب که به لحاظ اقتصادی و خانوادگی آمادگی فرزند آوری دارند به راحتی صاحب فرزند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha