سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 55764

سلامت نیوز : رییس كنگره بین المللی هم اندیشی سرطان دانشگاه علوم پزشكی مشهد عنوان كرد: حدود 80 هزار نفر در كشور به سرطان مبتلا هستند و ما شاهد مرگ و میر 40 هزار نفر از این افراد هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محمدرضا قوام نصیری در كنگره بین‌المللی هم اندیشی سرطان كه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود: در ایران به طور شایسته‌ای با این بیماری برخورد نمی‌شود و با توجه به اقداماتی كه برای كاهش تصادفات جاده‌ای و شهری شده است سرمایه‌گذاری برای سرطان ناچیز است.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه سالانه 6 هزار میلیارد تومان، درمان سرطان هزینه به دنبال دارد اگر در مراحل ابتدایی شناسایی شود این میزان كاهش قابل توجهی خواهد داشت.فوق تخصص رادیوتراپی و انكولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار كرد: در این كنگره 16 مركز تحقیقاتی سرطان در مشهد فعالیت چشم‌گیر داشته و سه مركز از تهران حضور داشتند.وی ادامه داد: امیدواریم كه این كنگره نتایج مثبتی برای كاهش سرطان داشته و بتوانیم از رهنمودها و پیشنهادات اساتید استفاده كنیم.

دكتر قوام نصیری عنوان كرد: عوامل ایجاد كننده سرطان مختلف هستند و عواملی مانند نوع زندگی اجتماعی،‌ تغذیه افراد، آلودگی هوا، تغییرات ژنتیكی، امواج الكترومغناطیسی و پارازیت‌ها باعث رشد ابتلا افراد به سرطان هستند.وی با بیان اینكه حدود 80 درصد داروهای سرطان در كشور تولید می‌شود، خاطرنشان كرد: اكثر داروهای مورد نیاز برای درمان سرطان را در ایران داریم و از نظر ورود دارو نیز مشكلی نداریم اما برخی داروهای جدید به دلیل قیمت بالایی كه دارند شامل اقلام دارویی بیمه نیستند كه این باعث ایجاد مشكلاتی برای افراد شده است.

دكتر قوام نصیری بیان كرد: در مقایسه با جوامع پیشرفته در خصوص رسیدگی و تشخیص در مراحل ابتدایی كمی عقب‌تر هستیم اما با وجود دستگاه‌های جدید و آموزش دانشجویان سطح درمان و رسیدگی بهتر شده است.وی اضافه كرد: توقع ما این است همانطور كه شاهد کاهش 8 درصدی تصادفات هستیم، میزان مرگ و میر به علت سرطان نیز از 40 هزار به 20 هزار كاهش یابد که در این امر هنوز در نیمه راه هستیم.

رییس كنگره بین المللی هم اندیشی سرطان با بیان اینكه سرطان معده و مری در شمال، نیمه شرقی و به خصوص خراسان شمالی و رضوی هنوز مرگ و میر زیادی را دنبال دارد، ادامه داد: سرطان معده و روده بزرگ در مردان و سرطان سینه در زنان از مهم‌ترین سرطان‌های شایع در ایران است كه شرایط بومی و تغذیه افراد در این امر تاثیر به‌سزایی دارد.

قوام نصیری عنوان كرد: وجود آب‌های آلوده، مصرف زیاد نمك، وجود برخی هورمون‌ها، نوع زندگی اجتماعی و حتی مصرف قرص‌های ضد بارداری از جمله عوامل موثر بر بروز سرطان تشخیص داده شده‌اند.وی درخصوص پارازیت‌ها و امواج موجود در محیط گفت: امواج به خصوص امواج با طول موج كوتاه ضرر زیادی به افراد می‌رساند كه یكی از این آسیب‌ها ابتلا به سرطان خون به ویژه در كودكان است كه یكی از عوامل ارسال امواج دكل‌های مخابراتی با قدرت بالا تا شعاع 300 متر است

قوام نصیری اظهار كرد: تاكنون دو بار غربالگری سرطان زنان را داشته‌ایم كه یكی مربوط به غربالگری مرکز آموزش و پرورش به خصوص دبیران بوده زیرا ابتلا به سرطان سینه به دلیل استرس زیاد كاری در این قشر زیاد است و دیگری زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی بودند كه نتایج غربالگری مطلوب بود.وی در ادامه این نشست افزود: قدم اولیه درمان سرطان نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است زیرا این امر باعث تشخیص زودرس می‌شود.

وی تصریح كرد: آلودگی‌های نفتی هوا مانند بنزین یا سرب موجود در فضا كه از كارخانجات یا ماشین‌ها ایجاد می‌شوند سرطان‌های مختلفی را مانند سرطان ریه، سرطان خون و .. را ایجاد می‌كنند.قوام نصیری در پایان تاكید كرد: استرس را کاهش دهید زیرا که منشا اکثر بیماری‌ها است.

دكتر مهدی سیلانیان طوسی دبیرعلمی كنگره بین‌المللی هم اندیشی سرطان، در ادامه افزود: مدیریت كلان برنامه‌ریزی، پیشگیری تشخیص زودرس و ثبت سرطان از مواردی است كه اهمیت زیادی دارد كه در این كنگره قصد ما رسیدن به جنبه‌های مختلف سرطان است.وی گفت: دراین كنگره سعی شده است كه به جنبه‌های مختلف سرطان بپردازیم.

ایران در دوره گذر به سمت درمان‌های نوین بسر می‏برد

30 درصد سرطان‌ها توسط عواملی ایجاد می‌شود كه قابل پیشگیری است

وی تصریح كرد: امروزه ایران در حال گذار به سمت درمان‌های نوین است كه در این راه از اساتید برجسته برای بهتر بودن این گذاراستفاده خواهیم كرد.سیلانیان طوسی اظهار كرد: كنگره بین‌المللی هم اندیشی سرطان توسط مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی مشهد با همكاری آژانس بین‌المللی تحقیقی سرطان همچنین مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شد كه مراكز تحقیقی مختلفی نیز در این كنگره شركت دارند.

وی خاطرنشان كرد: كارهای ابتدایی مانند هماهنگی از یك‌سال پیش آغاز و هدف از برگزاری این كنگره هم‏اندیشی اساتید خارج و داخل كشور برای بررسی و حل معضل سرطان در ایران است كه در این كنگره پنج مهمان از اروپا، آمریكا و كانادا كه متخصص جراحی سرطان و رادیوتراپی و پزشكی هسته‌ای هستند حضور دارند.

سیلانیان طوسی بیان كرد: در این كنگره آخرین دستاوردها در زمینه مولكولی و ژنتیك محور بحث بوده و سعی خواهد شد ارتباط بین تحقیقات علوم پایه و بالین بررسی و تقویت شود. امیدواریم كه این كنگره زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر بین محققین داخل و خارج كشور و ارتباط قوی‌تر بین مراكز تحقیقاتی مختلف و رسیدن به راهكاری برای بهبود و پیشگیری از سرطان باشد.

وی ادامه داد: در ایران شایع‌ترین نوع سرطان در زنان پستان و در مردان معده و مری است همچنین سرطان روده بزرگ در كل ایران وجود دارد، قابل ذکر است که سرطان مری به دلیل ژنتیك،‌ عوامل ارثی و عادت غذایی از شیوع بالاتری نسبت به جوامع غربی برخوردار است.سیلانیان طوسی با بیان اینكه از هر ده نفر مبتلا به سرطان ریه 9 نفر سیگاری هستند، اضافه كرد: سه درصد سرطان‌ها توسط عواملی ایجاد می‌شود كه قابل پیشگیری است كه یكی از این عوامل سیگار است كه منجر به سرطان ریه، حنجره و حفره دهان می‌شود.

وی با اشاره به اینكه آموزش تغذیه مناسب باید از سنین پایین شروع شود، تصریح كرد: تغذیه نامناسب، استفاده كم از میوه‌جات و سبزیجات تازه، چاقی، آلودگی هوا و زندگی ناسالم ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.طوسی اظهار كرد: اولویت اول ما آماده كردن مردم و فرهنگ سازی است تا افراد عوامل خطرزا را بشناسند. در این حالت افراد درمراحل ابتدایی كه اهمیت ویژه‌ای برای درمان سرطان دارد، مراجعه كرده سپس در مرحله بعدی به سراغ گروه‌های پرخطر می‌رویم تا با غربالگری اقدام به پیشگیری و درمان سرطان كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha