چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹

سلامت نیوز :معاون درمان وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده در خصوص وضعیت جمعیت در کشور گفت: افراط و تفریط در برنامه ریزی‌ها موجب وضعیت کنونی جمعیت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن امامی رضوی افزود: دو عامل باعث این وضعیت شده است. یكی این كه در ابتدای انقلاب افزایش جمعیت روال غیرطبیعی پیدا كرد به طوری كه میزان رشد آن به 3.5 تا 4 درصد رسید كه بدون برنامه ریزی بود. دوم اینكه بعد از آن به دنبال كنترل شدید جمعیت افتادیم. در كنار این كنترل، فرزندآوری در جوانان كم شد و سن ازدواج هم بالا رفت.

وی ادامه داد: الان وضعیت بحرانی داریم و باید افراد به دنبال فرزندآوری باشند. البته باید برنامه‌ریزی‌ها هدفمند باشد، نه اینكه همه افراد را به طور یكسان تشویق كنیم.معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: تشویق‌های مالی برای فرزندآوری اصلاً خوب نیست، چون خانواده‌هایی هستند كه توان مالی ندارند و به خاطر تعدد فرزندان نمی‌توانند به تربیت و تعلیم آنها خوب بپردازند اما به خاطر مسائل مالی (مثل پرداخت پول مستقیم در هدفمندی یارانه‌ها) تشویق می‌شوند كه فرزند بیاورند و این باعث بسیاری از مشكلات در آینده می‌شود.

وی گفت: برعكس، كسانی كه باید فرزند بیاورند، یا دیر ازدواج می‌كنند و یا اصلاً بچه‌دار نمی‌شوند و یا تعداد كمی بچه دارند. دیدگاه غلطی هم الان در میان دختران جوان وجود دارد كه باردار شدن را باعث تغییر شكل و خراب شدن تركیب بدن و اندام خود می‌دانند، در حالی كه الان ثابت شده كه زنانی كه دیر فرزند می‌آورند و یا اصلاً فرزند نمی‌آورند احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف در آنها بسیار بیشتر است.دكتر امامی در خصوص ارتباط مشکلاتی نظیر اعتیاد و بیکاری و رشد جمعیت گفت: مشكلات ما به خاطر رشد جمعیت نیست. علت آن نداشتن برنامه مشخص در زمینه اقتصادی است. در برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های سند چشم‌انداز، پیش‌بینی شده كه رشد اقتصادی ما به 8 درصد برسد.

وی افزود: البته بنده اقتصاددان نیستم ولی اگر رشد اقتصادی به 8 درصد برسد مسلماً بیكاری ریشه‌كن خواهد شد یا مثلاً در بحث كشاورزی، در بسیاری از مناطق كشور ما، آب زیادی وجود دارد و امكان كشاورزی زیاد است ولی می‌بینیم كه جمعیت روستایی ما كه جمعیت مولد كشور است به حدود 20 درصد رسیده است و جمعیت شهری كه مصرف كننده است روز به روز افزایش می‌یابد. جوانان هم اكثراً به دنبال كارهای واسطه‌ای و پشت میزنشینی هستند و كسی زیاد به دنبال كار تولیدی نیست. همین مسائل سبب شده كه مشكلات زیاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha