سلامت نیوز :مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی گفت: از زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، ویترینی از توانمندی‌های پزشكی ایران در اختیار شركت‌كنندگان اجلاس قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر حسن آقاجانی رئیس كمیته بهداشت و درمان وزارت بهداشت در برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با اشاره به اقدامات درمانی انجام شده در جریان برگزاری اجلاس، گفت: بحث امنیت این اجلاس و حسن برگزاری آن از اهداف مهمی بود كه از ابتدا مد نظر مسوولان قرار داشت. بر این اساس كمیته بهداشت و درمان در جهت ارائه بهترین خدمات درمانی به میهمانان و شركت‌كنندگان در اجلاس تشكیل شد.

وی با اشاره به وظایف تعریف شده برای این كمیته در جهت هماهنگی‌های درون و برون سازمانی به منظور ارائه بهترین خدمات در زمان برگزاری اجلاس سران، ادامه داد: هماهنگی‌های بین‌ بخشی با مجموعه‌های مرتبط نظیر سازمان تامین اجتماعی، وزارت دفاع، نیروهای مسلح و ... صورت گرفت. همچنین از ظرفیت‌های بیمارستان‌های بخش خصوصی نیز استفاده شد.

مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی به استقرار بیمارستان مجهز به اتاق عمل در محل برگزاری اجلاس سران اشاره كرد و گفت: همچنین به منظور خدمت‌رسانی بهتر از دو تیم "توسن" كه از متخصصان برجسته جراحی، جراحی عروق، مغز و اعصاب، متخصص طب اورژانس، قلب و ارتوپدی بهره می‌بردند، استفاده شد. به منظور تشخیص هر گونه بیماری اورژانسی حاد نیز از دو «لب موبایل آزمایشگاهی» در محل اجلاس استفاده شد.

آقاجانی با بیان اینكه قبل از برگزاری اجلاس، اطلاعات سلامتی شركت‌كنندگان در اجلاس را از سفارتخانه‌هایشان در ایران جویا شده بودیم، ادامه داد: به این ترتیب برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت كه با آگاهی از مشكلات شركت‌كنندگان، در مواقع نیاز بهترین خدمات به آنها ارائه شود.

وی افزود: به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در زمان برگزاری اجلاس دغدغه خاصی نداشتیم و آمادگی برای انجام هر نوع اقدام درمانی فراهم بود.مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی با اشاره به همكاری تمام بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی در زمان برگزاری اجلاس سران، افزود: بازرسی‌های منظمی از مجموعه بیمارستان‌ها داشتیم و طی این مدت بیش از 150 بازدید از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام شد.

آقاجانی به استقرار تیم‌های درمانی و اورژانس در محل اسكان میهمانان شركت‌كننده در اجلاس اشاره كرد و گفت: در هتل‌های محل استقرار سران، تیم پزشكی شامل متخصص قلب، طب اورژانس و جراح عمومی حاضر بودند. در تمامی هتل‌ها نیز تیم اورژانس مستقر بود و آمبولانس‌های مجهز با امكانات پیشرفته خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دادند. در هتل‌های درجات بعدی نیز پزشك متخصص طب اورژانس مستقر بود.

وی افزود: در مبادی ورودی میهمانان در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) دو درمانگاه تخصصی مستقر شده بود و پزشكان متخصص و اساتید دانشگاه و همچنین آمبولانس‌های مجهز برای ارائه خدمت آماده بودند. در كنار تیم‌های اسكورت‌ امنیتی، تیم اسكورت وزارت بهداشت نیز فعال بود. در مجموع 14 تیم اسكورت و 25 دستگاه آمبولانس جهت اسكورت در زمان برگزاری اجلاس فعالیت داشتند.

مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی افزود: به منظور اطمینان از امنیت غذایی میهمانان شركت‌كننده در اجلاس، از ظرفیت تیم‌های بازرسی از هتل‌ها و روند طبخ غذا استفاده شد. در این راستا نیز هماهنگی‌های كامل توسط كارشناسان مربوطه صورت گرفت و نمونه‌برداری‌های مكرر از مواد غذایی انجام می‌شد.

آقاجانی به آمادگی دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به منظور ارائه خدمات سلامت دهان و دندان به شركت‌كنندگان اجلاس اشاره كرد و گفت:‌ در این زمینه نیز 27 دستگاه یونیت دندانپزشكی با حضور اساتید مجرب آماده‌باش بودند. سازمان انتقال خون نیز در آماده‌باش كامل بود تا در صورت لازم از ظرفیت‌ تمام گروه‌های خونی استفاده شود. همچنین شش دستگاه اتوبوس آمبولانس در مكان‌های پیش‌بینی شده مستقر شدند.

وی با بیان اینكه خوشبختانه اتفاقی كه منجر به مشكلات جدی برای شركت‌كنندگان در اجلاس شود، نداشتیم، ادامه داد: در طول برگزاری اجلاس 425 مورد مراجعه به درمانگاه‌های سالن همایش‌ها، محل اجلاس و هتل‌ها صورت گرفت. همچنین 780 مورد مراجعه به درمانگاه بزرگ مستقر در محل نمایشگاه داشتیم. 336 مورد مراجعه نیز به اورژانس تهران صورت گرفت. بسیاری از این اقدامات سرپایی بوده و افراد پس از دریافت خدمات مربوطه، نیازی به اعزام به بیمارستان نداشته‌اند.

مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی افزود: تعداد اعزام‌های تمام این مراكز به بیمارستان‌ها نیز 23 نفر بود كه 6 مورد آنها به بستری منجر شد. از تعداد مراجعات صورت گرفته به اورژانس تهران نیز، 39 مورد به بیمارستان اعزام شد. در این میان به جز دو مورد كه به بستری چند روزه نیاز داشتند، اغلب موارد اقدامات درمانی را در بیمارستان درمانی دریافت و ترخیص شده‌اند. در مجموع در زمان برگزاری اجلاس، حدود هزار و 405 نفر از شركت‌كنندگان در اجلاس به مراكز درمانی پیش‌بینی شده در محل اجلاس و هتل‌ها مراجعه داشته‌اند و 62 نفر نیز به بیمارستان اعزام شده‌اند.

آقاجانی گفت: افراد مراجعه‌كننده به مراكز درمانی پیش‌بینی شده در زمان برگزاری اجلاس تنها از میهمانان خارجی نبوده‌اند، بلكه این آمارها عوامل اجرایی و خدماتی كشور در زمان برگزاری اجلاس را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینكه در زمان برگزاری اجلاس ویترینی از توانمندی‌های پزشكی ایران در اختیار میهمانان خارجی قرار گرفت، ادامه داد: سابقه پزشكی ایران درخشان است. غنای فرهنگی و سابقه پزشكی ایران بر هیچ كس پوشیده نیست. به طوری كه امروزه پیچیده‌ترین اعمال پزشكی در داخل كشور انجام می‌شود و نیاز به اعزام بیمار به خارج از كشور نزدیك به صفر است. بر این اساس آگاهی افراد شركت‌كننده در اجلاس درباره ظرفیت پزشكی ایران حائز اهمیت بود.

آقاجانی ادامه داد: در این راستا پكیج‌هایی از توانمندی‌های پزشكی و دارویی ایران تهیه و میان شركت‌كنندگان توزیع شد. در این میان از بازدید هیات‌های شركت‌كننده در اجلاس از مراكز دارویی و درمانی كشور نیز غافل نبوده‌ایم و اقدامات مربوط به این موضوع نیز انجام شد. به دنبال بازدیدهای انجام شده، ظرفیت‌های كشور فوق تصور بازدیدكنندگان بود و در این میان تقاضای مبادلات دانشجویی و فرستادن دستیار تخصصی به ایران را داشته‌اند.مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی گفت: از آمادگی انجام شده برای ارائه خدمات درمانی و اورژانسی در زمان برگزاری اجلاس به عنوان یك مانور برای آمادگی‌های بعدی استفاده كرده‌ایم.

وی افزود: هیات‌های شركت‌كننده در اجلاس تقاضا داشتند كه از استان‌های تاریخی و توریستی نیز بازدید كنند. در این زمینه نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با دانشگاه‌های علوم پزشكی، تیم‌های پزشكی نیز در قالب آمبولانس‌ها این افراد را همراهی می‌كردند.در ادامه دكتر میعادفر، معاون اجرایی مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور نیز گفت: در این اجلاس كار تیمی منسجم از سوی وزارت بهداشت ارائه شد و از دو ماه قبل از برگزاری اجلاس، هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

وی با اشاره به عملكرد اورژانس 115 در پوشش اجلاس و همچنین حركت جمعیتی كه به سمت استان‌های مختلف در جریان بود، ادامه داد: وزارت بهداشت برای پوشش خدمات درمانی در زمان برگزاری اجلاس نمره عالی گرفت. به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز خوشبختانه آمار حوادث شهریور ماه امسال نسبت به سال گذشته كاهش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha