سلامت نیوز : معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه 40 درصد عیوب انكساری در جامعه اصلاح نشده باقی مانده است، اظهار كرد: علاوه بر اشكالات دید، ابتلا به عیوب انكساری چشم در كیفیت زندگی افراد بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر علیرضا زالی در پانزدهمین كنگره سراسری اپتومتری، با بیان اینكه سالمندی از جمله مسائل مبتلا به حوزه سلامت است، گفت: به كیفیت بینایی در حوزه سلامت كمتر توجه شده و از مباحث مغفول اجتماعی است. در این میان اپتومتریست‌ها می‌توانند نقش كلیدی در حل معضل رو به فزونی سالمندی داشته باشند.وی در ادامه با اشاره به اینكه مطابق گمانه‌زنی‌های موجود، 13 میلیون نفر در كشور مبتلا به پیرچشمی هستند، گفت: آخرین آمارها نشان می‌دهد، متوسط سن ابتلا به پیرچشمی به 37.5 سال تقلیل یافته است كه تغییرات آب و هوایی، دیابت، فشار خون، سوء مصرف برخی داروها چون آنتی‌هیستامین و ضد افسردگی‌ها در بروز آن بی‌تاثیر نبوده‌اند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی همچنین با بیان اینكه تلاش‌های خوبی در رابطه با درمان كم‌بینایی در اطفال صورت پذیرفته است، گفت: اكنون غربالگری گروه‌های مختلف بهزیستی از مهد روستاها و در سن شش سالگی انجام شده است و از آبان ماه سال جاری نیز اقدامات جدیدی در این خصوص صورت می‌پذیرد.زالی ضمن تاكید بر اینكه درمان تنبلی چشم بایستی به سنین 5 تا 7 سالگی معطوف شود، عنوان كرد: اكنون نقش همكاران اپتومتریست در تشخیص و درمان تنبلی چشم در كودكان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینكه تغییرات آب‌ و هوایی در بروز بیماری‌هایی چون آب مروارید و كدورت‌های قرنیه موثر است، گفت: برخی چشم‌پزشكان پیش‌بینی كرده‌اند كه سالانه بین 220 تا 240 هزار نفر بر جمعیت مبتلایان به كاتاراكت افزوده می‌شود.معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه 40 درصد عیوب انكساری چشم در جامعه اصلاح نشده باقی مانده است، اظهار كرد: علاوه بر اشكالات دید، ابتلا به عیوب انكساری در كیفیت زندگی افراد بسیار تاثیرگذار است.

زالی همچنین ضمن تاكید بر حضور اپتومتریست‌ها در سطوح اولیه مراقبتی، گفت: بایستی بررسی بینایی و كم‌بینایی در سطوح اولیه مراقبتی صورت پذیرد. متاسفانه نگاه به گروه‌های پیرا پزشكی، انتزاعی است و این امر مستلزم یك باز تعریف از جایگاه این گروه‌ها در نقشه نوین نظام سلامت است.وی با بیان اینكه اپتومتریست‌ها از نظر صنفی نیز با مشكلاتی روبرو هستند، اظهار كرد: متاسفانه برخی افراد فاقد صلاحیت علمی وارد این حوزه شده‌اند و این امر نشات گرفته از نظارت و پایش ضعیف در حوزه سلامت است كه ورود انجمن‌های علمی پزشكی را می‌طلبد تا بتواند پالایش درونی این رشته را به حد عالی انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha