پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 55851

این تنها طلاق نیست که نهاد خانواده ایرانی را تهدید می‌کند. اگر آمار طلاق در سه سال گذشته با روند رشد 14 درصدی مواجه بوده؛ بختک همسرکشی هم بر سر خانواده ایرانی افتاده است.

وقتی زن و شوهر ایرانی با هم پیر نمی‌شوند!
سلامت نیوز : دیگر از آزار گذشته و به کشتن رسیده است؛ خبرهای همسرکشی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که قبح همسرکشی در خانواده‌های ایرانی شکسته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ این تنها طلاق نیست که نهاد خانواده ایرانی را  تهدید می‌کند. اگر بیش از 30 هزار طلاق در سه ماهه نخست سال جاری ثبت شده و در هر ساعت به طور متوسط 16 واقعه طلاق در کشور رخ داده و آمار طلاق در سه سال گذشته با روند رشد 14 درصدی مواجه بوده و چیزی نمانده که ایران بر سکوی چهارم آمار طلاق در دنیا بایستد؛ بختک همسرکشی هم بر سر خانواده ایرانی افتاده است.

آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که ۳۳ درصد قتل‌ها به دلیل اختلافات خانوادگی اتفاق افتاده است. بررسی یک تحقیق هم نشان می‌دهد که بالاترین میزان همسرکشی در شهرهای تهران، کرج، مشهد و آذربایجان شرقی بوده است. حتی آمارهای بین المللی هم رواج همسرکشی در ایران را به نوعی تایید می‌کند؛ بر این اساس پدیده همسرکشی در غرب آسیا، شمال آفریقا و بخش‌هایی از جنوب آسیا بیشتر رواج دارد.

زنانه یا مردانه بودن همسرکشی

آمار دقیقی از اینکه زنان بیشتر شوهرانشان را می‌کشند یا مردان همسران خود را می‌کشند در دست نیست، اما طبق یک پژوهش اغلب زنان همسرکش خانه‌دار بوده و ۴۷ درصد مردان جنایتکار بیکار بودند.بر اساس اعلام نیروی انتظامی در قتل زنان به دست مردان و برعکس تفاوت‌هایی وجود دارد. مردان بیشتر خود همسرانشان را به قتل می‌رسانند و از روش‌های خشن استفاده می‌کنند، اما زنان در اغلب موارد با کمک شخص سوم همسرکشی را رقم می‌زنند. ضمن اینکه زنان کمتر از روش‌های خشن استفاده می‌کنند هر چند در سال‌های اخیر قتل با چاقو در بین زنان رواج پیدا کرده است.

از زن دوم گرفته تا فشار اقتصادی
رواج پدیده همسرکشی تابع شرایط بیرونی و درونی خانواده‌ها است. این شرایط از اختلالات فردی گرفته تا مشکلات معیشتی و اقتصادی را در بر می‌گیرد. کارشناسان می‌گویند به طور معمول زنانی مرتکب قتل همسرانشان می‌شوند که با او احساس خوشبختی نمی‌کنند. زنان وقتی خود را با خشونت روبه رو می‌بینند، پس از مدتی درمی‌یابند که نمی‌توانند رویه و رفتار همسرشان را تغییر دهند. بنابراین به تدریج او را یک شکنجه‌گر و ظالم تلقی کرده و آرزوی مرگش را می‌کنند. مردان نیز اغلب بر اثر عصبانیت‌های آنی یا شک دست به قتل همسران خود می‌زنند. توهم و سوءظن مهمترین انگیزه قتل زنان به دست همسرانشان است.

در عین حال به گفته کارشناس زندگی در شهر‌های بزرگ، آپارتمان‌های کوچک، کمبود فضای طبیعی، اعتیاد، اختلالات روانی از جمله عوامل مؤثر در پدیده همسرکشی است.
ضمن اینکه در سال‌های اخیر مصرف ماده مخدر روانگردان شیشه باعث افزایش قتل زنان به دست مردان شده است. شیشه باعث ایجاد توهم و سوءظن در فرد معتاد می‌شود، به طوری که این قاتلان پس از دستگیری شک به همسران خود را انگیزه قتل اعلام می‌کنند، اما پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود او به دلیل توهم و افکار پوچ تصور اشتباه کرده است.یکی از بازپرس‌های جنایی درباره اصلی‌ترین دلایل همسرکشی می‌گوید که در پرونده زنانی که مرتکب قتل همسر می‌شوند، نخست خشونت و بدرفتاری شوهر و پس از آن خیانت مرد عمده‌ترین علت‌ها به شمار می‌روند. البته بحث خشونت شوهر خود دلایل متعددی از جمله اعتیاد، بیکاری، مشکلات تربیتی و رفتاری و غیره دارد که نیازمند بررسی‌های ریشه‌ای است.

یک وکیل پایه یک دادگستری هم معتقد است کم‌رنگ شدن علاقه عاطفی نسبت به همسر، انتقام ناشی از یک خشونت و فرار از وضعیت بحرانی از جمله عواملی هستند که به همسرکشی منتهی می‌شوند و وقتی خلاء عاطفی و یا بدرفتاری و سوء رفتار در خانواده رو به افزایش بگذارد و یا خانواده به وضعیتی برسد که در حالت بحران قرار بگیرد، احتمال وقوع جرم افزایش می‌یابد.قدیمی‌ها می‌گفتند که زن و شوهر واقعی با هم پیر می‌شوند و می‌میرند، اما این روزها کمتر می‌شود که کار به آنجا برسد و اگر طلاق هم باعث نشود که این دو با هم به پیری برسند، قتل یکی به دست دیگر مانع آن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha