تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه ارجیس ترکیه نشان می‌دهد، فعال شدن پلاکت‌ها در افراد سالم منجر به تشکیل لخته خونی و آسیب دیدن بسیاری از اعضاء بدن از جمله قلب، مغز و کلیه‌ها می‌شود.

سلامت نیوز: تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه ارجیس ترکیه نشان می‌دهد، فعال شدن پلاکت‌ها در افراد سالم منجر به تشکیل لخته خونی و آسیب دیدن بسیاری از اعضاء بدن از جمله قلب، مغز و کلیه‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، استنشاق دود سیگار سبب افزایش سطح فعالیت پلاکت، لاکتات و مونوکسید کربن در خون می‌شود.

دانشمندان، بر روی 55 فرد داوطلب غیر سیگاری و سالم مطالعه کردند و ابتدا نمونه خون شان را گرفتند و پس از سپری کردن یک ساعت در اتاق حاوی دود سیگار، سطح MPV و لاکتات، همچنین سطح کربوکسی هموگلوبین (COHb) خون این افراد را اندازه‌ گیری کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بود، مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به ویژه نیکوتین و مونوکسید کربن سبب افزایش فاکتور فعال کننده پلاکت می‌شود. همچنین مونوکسید کربن نقش مهمی در افزایش سطح MPV ایفا می‌کند.

سطح هر سه پارامتر در خون این افراد پس از قرار گرفتن در معرض دود سیگار غیر مستقیم افزایش یافت و محققان به ارتباط معنا داری که میان MPV و COHb وجود دارد پی بردند. به نظر می‌رسد افزایش سطح لاکتات نیز به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون و در نتیجه افزایش سطح مونوکسید کربن روی می‌دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha