جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 55897
سلامت نیوز: رییس انجمن سرطان زنان ایران با بیان اینكه سرطان اندومتر چهارمین سرطان شایع زنان است، اظهار كرد: بیش از 90 درصد زنان مبتلا به سرطان اندومتر با كمك عمل جراحی و رادیوتراپی به طور كامل درمان می‌شوند.

دكتر اعظم موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرطان اندومتر توضیح داد: اندومتر مخاط داخلی پوشاننده رحم است كه عمدتا پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی ممكن است ضخامت پیدا كند كه اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرد تبدیل به سرطان می‌شود.

وی ادامه داد: سرطان آندومتر، چهارمین سرطان شایع در زنان پس از سرطان‌های پستان، ریه و كلوركتال(روده بزرگ) است.

رییس انجمن سرطان زنان ایران درباره فاكتورهای خطر ابتلا به این بیماری توضیح داد: چاقی و اضافه وزن، مشكلات هورمونی پس از یائسگی، دیابت كنترل نشده و برخی فاكتورهای ژنتیكی از جمله عوامل مستعدكننده سرطان اندومتر هستند.

موسوی با بیان اینكه اگر زنان در سنین جوانتر اختلالات هورمونی داشته باشند و بدنشان در معرض هورمون استروژن بدون رقیب (پروژسترون) قرار بگیرد، همچنین دوره‌های قاعدگی‌ و تخمك‌‌گذاری‌ نامنظم داشته و پروژسترون در بدنشان تولید نشود، آندومتر در رحمشان ضخامت پیدا می‌كند، گفت: در این صورت اگر اندومتر به سمت بدخیم شدن حركت كند ممكن است سرطانی شود.

وی در ادامه به ارائه راهكارهای پیشگیری از سرطان اندومتر پرداخت و عنوان كرد: اندومتر، سرطانی است كه بسیار زود تشخیص داده می‌شود به این دلیل كه فرد خونریزی غیرطبیعی پیدا می‌كند و این خونریزی موجب مراجعه زودهنگام وی به پزشك می‌شود.

رییس انجمن سرطان زنان ایران افزود: این نوع از سرطان خوشبختانه به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد و بالای 90 درصد از بیماران به كمك جراحی و گاهی به كمك رادیوتراپی پس از انجام عمل، كاملا درمان می‌شوند.

موسوی با اشاره به اینكه از جمله عوامل ایجادكننده سرطان اندومتر عدم تخمك‌گذاری است، گفت: زنانی كه دچارعدم تخمك‌گذاری منظم هستند برای بارور شدن نیز با مشكل روبرو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha