شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5590

رئیس پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی پژوهشكده رویان اصفهان گفت: رویانا دومین گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران، در فصل پاییز جفت‌گیری خواهد كرد.

محمدحسین نصر‌اصفهانی رئیس پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی پژوهشكده رویان اصفهان در گفت‌وگو با فارس گفت:‌ «رویانا» دومین گوسفند شبیه‌سازی شده، هم اكنون 9 ماهه شده و وضعیت جسمانی خوبی دارد و با گوسفندان دیگر هم سن خود تفاوتی ندارد.
وی با اشاره به این‌كه رویانا همانند دیگر گوسفندان در این سن، قادر به تولید مثل و جفت‌گیری است، ادامه داد: ولی ما باید صبر كنیم تا فصل جفت‌گیری (فصل پاییز) برسد و در این زمان می‌توانیم رویانا را برای جفت‌گیری آماده كنیم.
رئیس پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی پژوهشكده رویان اصفهان اضافه كرد: در فصل پاییز رویانا را با چند ماده جدا خواهیم گذاشت و گوسفند ماده را باید تحت نظر داشته باشیم تا بتوانیم توانایی تولید مثل این گوسفند شبیه‌سازی شده را مورد ارزیابی قرار دهیم.
نخستین گوسفند شبیه‌سازی كشور كه جنین آن از طریق انتقال هسته یك سلول بالغ از غضروف گوش گوسفند به درون تخمك بدون هسته گوسفند دیگری به دست آمده بود، حدود ساعت 10 شب ‌چهارشنبه 11 مرداد 85 در پایگاه تحقیقاتی پژوهشكده «رویان» در اصفهان متولد شد.
این گوسفند ماده علی‌رغم تلاش‌های دامپزشكی فراوانی كه صورت گرفت به دلیل عوارض زایمانی نتوانست بیش از چند دقیقه ادامه حیات دهد با این حال آزمایش‌های مولكولی بر اساس ماركرهای STR موید صحت انجام همانندسازی بود.
دومین گوسفند شبیه‌سازی شده «رویانا» در ایران ساعت 30 دقیقه بامداد ‌شنبه 8 مهر‌ از طریق عمل سزارین در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشكده رویان به دنیا آمد و هم اكنون ‌در سلامت كامل به سر می‌برد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha