شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 55909

برخی از بیماری‌های سیستماتیك مثل تیروئید، دیابت، آلزایمر و برخی از بیماری‌های سیستم عصب مركزی ممكن است در حس بویایی مشكل ایجاد كنند.

عوامل از دست رفتن حس بویایی چیست؟

سلامت نیوز : به گفته یك متخصص گوش، حلق و بینی، آلرژی‌ها، انسداد بینی و عفونت‌های سینوسی مهم‌ترین عوامل اختلال بویایی هستند.

دكتر عبدالحمید حسین‌نیا در گفت‌وگو با (ایسنا)، در ادامه افزود: برخی از بیماری‌های سیستماتیك مثل تیروئید، دیابت، آلزایمر و برخی از بیماری‌های سیستم عصب مركزی ممكن است در حس بویایی مشكل ایجاد كنند.وی با بیان اینكه ممكن است در بعضی از موارد حس بویایی به طور دائم از كار بیفتد، افزود: در بعضی از مواقع نیز حس بویایی كاهش یافته یا به طور موقتی قطع می‌شود. همچنین در بعضی از موارد نادر ممكن است فرد اصلا حس بویایی نداشته باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهار كرد: حس بویایی با حس چشایی درهم‌آمیزی دارد و اختلال در حس بویایی می‌تواند اختلال در حس چشایی را در پی داشته باشد كه مثال بارز آن را می‌توان در احساس طعم قهوه مشاهده كرد.وی ادامه داد: هنگام خوردن قهوه تمام لذتی كه احساس می‌شود به علت بوی آن است و اگر بوی آن احساس نشود، طعم قهوه به شدت نامطبوع و تلخ خواهد بود.

وی تاكید كرد: از آنجا كه لازمه بویایی تنفس خوب از راه بینی است. هر گونه انسداد بینی بر اثر شكستگی، پلیپ و دیگر ضایعات بینی و حتی در عمل‌های جراحی زیبایی بینی كه در آن بعضی از اعصاب بویایی برداشته می‌شود به از بین رفتن حس بویایی منجر می‌شود.حسین‌نیا در خصوص درمان «كربویی»، اظهار كرد: بازگرداندن حس بویایی به بیمار معطوف و موكول به علت آن است. اگر به علت آلرژی یا حساسیت، حس بویایی از دست رفته باشد، باید آن حساسیت را درمان كرد و اگر بر اثر عوامل انسدادی بینی صورت گرفته باشد، باید آن انسداد با جراحی برطرف شود.

به گفته وی، در شهرهای آلوده و پرجمعیتی مانند تهران، كربویی یكی از شایع‌ترین بیماری‌هاست زیرا در این شهرها به دلیل مشكلات تنفسی، حساسیت‌های بینی بسیار است.حسین‌‌نیا بیان كرد: با استفاده از آمونیاك می‌توان فهمید كه كسی از دست دادن حس بویایی خود تعارض می‌كند یا نه. زیرا اگر كسی حس بویایی خود را از دست داده باشد، باید بوی آمونیاك را استنشاق كند؛ زیرا این بو از طریق عصب بینی حس نمی‌شود.وی در پایان اظهار كرد: فقدان حس بویایی می‌تواند از نظر زندگی فردی و اجتماعی آثار ویرانگری را در پی داشته باشد، بنابراین كسی كه از لحاظ بویایی مشكل دارد، حتما باید به پزشك مراجعه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha