سلامت نیوز : پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه استنفورد آمریکا با تولید نوع جدیدی ار نانو ذرات نقره توانستند با حذف سمیت سلولی نانو ذرات نقره، خاصیت آنتی بیوتیکی آنها را افزایش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ خواص منحصر به‌فرد نانو ذرات نقره باعث شده است تا در ساخت نانومواد پزشکی و داروسازی مورد توجه قرار گیرند. در همین راستا خاصیت آنتی بیوتیکی نانو ذرات نقره شناخته شده است اما در استفاده مستقیم از این نانو ذرات مشکلاتی مطرح شده بود که مهمترین آنها اثرات سمیت قابل توجه نانو ذرات نقره بر روی سلولهای انسان و همچنین عملکرد ضعیف در نفوذ به بیوفیلم باکتریایی است.

در این راستا دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد آمریکا پروژه ای را در این زمینه اجرایی کردند و توانستند قدرت نانو ذرات نقره را در از بین بردن بیوفیلمها افزایش دهند.در این پژوهش محققان توانستند مشکل اصلی نانوذرات نقره که سمیت سلولی آنها است را به طور کامل رفع کنند. علاوه بر این با استفاده از روشهای خاصی قدرت نانو ذرات را در زمینه از بین بردن بیوفیلم باکتریها افزایش دادند.

در این کار تحقیقاتی، نانو ذرات اکسید آهن با پوشش پلیمری علاقه مند به جذب یونهای نقره، پوشش داده شده و پس از فرآیند احیا، پوسته ای بسیار صاف بر سطح ذرات تشکیل شد. این ذرات با توجه به خواص مغناطیسی، قابلیت نفوذ در بیوفیلم های باکتریها را دارند و منجر به نابودی آنها می شوند. این در حالی است که با توجه به سطح بسیار صاف نقره، ترکیب پروتئین کرونا به نحوی است که مانع از حضور نانو ذرات در میتوکندری سلولهای انسانی شده و در نتیجه اثر سمی بر آنها ندارد.نتایج این پژوهش امیدهای قابل توجهی را در استفاده از این نوع جدید نانو ذرات برای درمان عفونتها و پاتوژن ها (بیمارگر ها) به وجود آورده است. نانو ذرات جدید به دست آمده با همکاری انیستیتو پاستور ایران تجاری سازی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha